A judgement már megvolt, bevettek tőlünk is (kitől nem? :-) egy képet a MAOE ez év végén nyíló nagy, össznépi kiállítására, aminek hívószava ezúttal a harmónia volt. Szerencsétlenül súrlódik e szó a karácsonyra célzó, üdvös és kereszténydemokratikus elvárásokkal, melyek igyekeznek szűk értelművé tenni a művészet hatókörét, de nem tagadhattuk meg közösséghez tartozásunkat, készítettünk hát egy látványt, ami talán joggal a Harmónia címre hallgat.
Kiképzett munkatársunk magas phs értékű virtuális lencséje végére kapott bennünket, amint készülődünk a kép ma aktuálissá vált beadására.
2015. november 24., kedd
2015. november 23., hétfő
moslékosodás
(olvasni meg nem tanult kalandorok kíméljenek! :-)
Az a baj mivelünk,
hogy már mindenről eszünkbe jut minden, vagy ha tetszik, akármiről a mindennel
való összefüggés ténye és hogyanja jut eszünkbe. Nem változtat ezen, hogy
D-Vektor kicsit másképp moderálja az inputjain fogott adást, mint Pesövé Ofszi.
Most érkezett -
afféle kommunikációs megbökésként - egy videó az interneten.
Ah, internet
közösségi portálok - az értelem moslékosodásának terepei!
Nem az internet a
hibás, hanem csakis az ember. Vagy ő sem? Vagy csakis ő?
Az átkosban sem a
szocializmusnak nevezett politikai eszmével volt bajunk nekünk, idealista
álmodozóknak, hanem az emberrel, akinek a közjót célzó politikai eszmék valóra
váltásához nincs elég esze, s aki privát életre kalibrált igazságérzeteinek kollektív
csődje láttán adottságaival megalkuszik, áthelyezi egyszer élő voltára a
lényegszemléletét, s jelszavak mögé bújva, közösséget megosztó privátéleti
cinkosságokba keveredve nyomul langyos szellemi pocsolyák, már ha nem éppen kiváltságok
és a hatalom különféle űrtartalmú húsos kondérjai felé.
A közösségi
portálok nem annak indultak, amivé lettek, csakhogy mi, emberek nem vagyunk képesek
bármi értelmeset kezdeni egymással. Összességünkben persze mégis furcsa, jövő
formáló tényezővé leszünk. Ám de ebbe nincs sok beleszólásunk.
Nem az internet a
hibás, mint említénk, hanem csakis az ember. Illetve még ő sem, szegény!
A kommunikáció moslékosodásának
egyik szintaktikai oka, a felelősség nélküli véleménynyilvánítás, a másik pedig
az, hogy a szavakon igen eltérő dolgokat értünk.
Míg az előbbi a
felelősségvállalás nyomasztó teher voltából következik, az utóbbi a nyelv spontán
fejlődésének és a gondolkodás céljának zavarosságából.
A fogalmak
értelmének kéretlen bolygatásában nem vagyunk-e részesek mi is, kik itt
firkálunk, hiszen másraforgó elménk tartalmait hogyan sikerülhetne megosztani valaha
is az ugyancsak másraforgó elmékkel?
Mi szól esetleg a
menetségünkre?
A társadalmi viszonyaink
nyílt és logikus áttekintésére irányuló törekvés talán, amit persze a fent
markírozott gyatraságok mentségeibe, a tudatlanság mögötti jó szándék
zsákutcájába vagy éppen privát életi alattomosságokba menekülők hogyan is
látnának át?
A megalkuvók. Főképp azok hogyan? Legfeljebb
csak a tükör előtt, magukra irányuló viszolygásuk inverz formájában méltányolnak építő
kritikát - néha-néha. Ám a változást már rég kizárták, vagy a vak véletlenre
hagyják. Abból hát - amit még ha irigyelnek is néha - semmit nem profitálhatnak,
mert se nem hajlandók, se nem képesek velünk, ábrándozó idealistákkal szóba
állni.
Édelgő vakkanóként, fecsegő okostojásként vagy moslékos szájúként
találkozunk a legtöbbekkel céltalan dumafórumokon, ahol tekintélyelvi reflexekkel vagy a
közösségi szájalás felelőtlenségével nyilatkozni most a divat. Facobookolók alkerülik nagy ívben az
őszinte kérdések porondjait, miként talán a kétesélyes demokratikus
kiválasztódás fáradságos útjait is.
Harmadik
ellenpólusunkként ott vannak aztán az életvitelszerűen destruktívak.
A modern s
demokratikusnak mondott társadalom sajátossága a nem értés, a nem
kommercializálódás, a kollektív rendhez való nem integrálódás, mint
szabadságjog, valamint az ezekkel élni vágyás kinyilvánításának kommunikációs eszközökkel
való felszereltsége.
A most érkezett
ajándék videón provokatív gondolatokat, tabu szavakat üvöltve gitározik egy
raszta figura az indonéziai buszon, bele az épp mobilon kommunikálók, egymással
beszélgetők képébe, miközben alig figyel rá bárki is. Az utasok láthatóan megszokták,
jól tűrik már ezt is meg mindazt, ami a konszenzusok uralma alól kiszökött szabadság
zűrzavarosában történik - éppen és folyvást.
A mi szemünkkel és fülünkkel ez a videó a valóság nagyra becsülendő,
informális adalékaként landol. Már megint gazdagabbak lettünk egy példálózásra
alkalmas morzsával, hogy a moslékosodásról ne csak úgy általánosságban, a levegőbe beszéljünk.
2015. november 22., vasárnap
Csak a borok nem
Pereg az életidő.
Csak a borok nem öregszenek.
Néhány fotóművész
ismét megérintett életkorával egy egyszerre dicséretes és baljós, kereknek
mondott adatot. A Magyar Fotóművészek Szövetsége régóta számon tartja, hogy tagjai
sorában ki milyen messzire jutott az időben.
Évente egyszer a
Mai manó Ház napfény műtermének ablakában rendre felsorakoznak a 90, 85, 80, 75
és 70 számokkal díszített borosüvegek, hogy személyes ajándékként, némi érdemi
visszatekintéssel körítve markírozzák az adott évben beköszöntött aktuális
tényt.
Az összegyűlő
szerény - a távollét különféle indokaival csak félig teljes - de fontos
társaság köszöntöttekre és ifjabb vagy éppen nem kerek évszámú,
ugyancsak koros laudálókra bomlik, akiket a baráti és szakmai érdeklődők karélya
fog közre.
A borok sorában
90-es nem volt idén, a legidősebb Almási László (85) a Képes Sport egykori vezető
fotóriportere, akit a hajdani lapzártákban a sportriporterekkel csapattá
ötvöződött, majd életre szóló barátjukká lett Korniss Péter köszöntött.
Az utóbbi években
felfigyeltünk arra, hogy Korniss Péter életben tart közöttünk egy erdélyi
hagyományt:
amikor ugyanis köszöntőleg szól, annak összegzéseként előhúz zsebéből egy lapos üveget, töltve jóféle pálinkával, s a szívélyesség nyilvánítás hagyományos gesztusaként először meghúzván maga ezt az üveget, köszöntöttjének is odanyújtja.
amikor ugyanis köszöntőleg szól, annak összegzéseként előhúz zsebéből egy lapos üveget, töltve jóféle pálinkával, s a szívélyesség nyilvánítás hagyományos gesztusaként először meghúzván maga ezt az üveget, köszöntöttjének is odanyújtja.
Ez történt most is,
Almási László köszöntése alkalmából. Korniss aztán a kifogyhatatlannak tűnő
pálinkás üveg közbeiktatásával még több mindenki felé megismételte a barátkozás
kedves gesztusát az est során.
Ez évi érdekesség, ami
rímel a fentiekre, hogy a 75 éves Albertíni Béla fotótörténészt köszöntő Baricz
Kati, feltehetően e kornissi példamutatás nyomán, ugyancsak előhúzott egy
kecsesen lapos fém butykost, amilyenek a küzdő, haldokló, remény vesztett és
más szerepben alakító filmhősök zsebéből szoktak előkerülni, s meghúzván
először ő maga, átnyújtotta azt az egyébként absztinens tudományi doktornak. Albertíni
Béla, aki - lévén, hogy szépen gravírozva a maga nevét olvashatta a butykos
oldalán - ezúttal nemet nem mondhatott.
Most aztán erősen
gondolkodunk magunk is, hogy beszerezhetnénk valahonnan egy ilyen üveget, mert
szívélyes, barátkozó gesztusaink az évek előre haladtával ugyancsak
fogyatkoznak.
A beszámolónk illusztrálásához felhasznált riport felvételeket a fotóélet fáradhatatlan, kiváló tudósítója, Herbst Rudolf készítette.
A beszámolónk illusztrálásához felhasznált riport felvételeket a fotóélet fáradhatatlan, kiváló tudósítója, Herbst Rudolf készítette.
2015. november 21., szombat
Pillanat
Érzékeink korlátaitól
bekerítve pillanatként - pontosabban pillanat-indikátorként - azonosítunk be
egy, a külső valóságból érkező, legrövidebbnek vagy akár kiterjedés nélkülinek
érzékelt-vélt impulzust, ami azonban - ma már tudjuk - időbeli kiterjedtségét tekintve
épp oly végtelenségig tovább bontható, szortírozható információ-csomag, mint
akár a teljes élet hossza vagy a kozmoszbéli rend változás nélkülinek, öröknek
tűnő fennállása.
A technikai
információszerzés behatolt abba a „pillanatba”, amit bizonyos, a fotográfia
hajdani nóvumába szerelmesültek mind ezidáig lényeggé szentesítve magasztalnak. Amikor
a fotógép több pillanat referenciáit rögzíti egyetlen képfogadási pontra, a pillanatba
szerelmesült fotós azt mondja bánatosan: életlen. A kísérletezők meg minél
többet kifacsarni remélnek e hatásból, tojván az esztétikai érték tekintetében
kétes pillanatra.
A pillanat
valószínűleg a léleknek igazán fontos.
A biológiai
érzékelés számára a pillanat kezdettől s nagyjából ugyanaz, csak hogy e
szentséges fenoménnal kapcsolatos tudásunk változik, és mind inkább
érzékszerveinket megkerülve és képzeletünket túlszárnyalva gyarapodik.
Maga a
fényképezőgép optika valós idejű történést közvetít. Hajlamosak vagyunk ezt nem
észrevenni. A folyvást változó valóságról a fényhullámok frekvenciáinak
gyorsaságával mérhetőn új és új mintát vételező fénysugarak - a
bebocsáttatásukkal szemközti sík felületet megcélozva - ugyancsak folyvást
változó képi referenciát szolgáltatnak, amiből a zárszerkezet exponáláskor
bebocsát valamennyit a fényre érzékenyített sík anyag színe elé. A maradandó
behatás, a látens kép kialakulásához szükség van a film emulzió adott pontjára
érkező információnak - a fénysugár intenzitásával fordítottan összefüggőn kifejezhető
számú - ismétlődésére. Az ismétlés azonban szükségszerűen már egy megváltozott
valóságról referál.
Még a sokezred
másodperces expozíciót követelő, száguldó puskagolyóról is - - illetve e folytonos
száguldás kurta történésszakaszáról is fényreferenciák sokaságának elnyelése
történik - az emulzió érzékenységétől függően. Az expozíciós idő hosszúsága még
mindig valamennyi kell hogy legyen, hogy a tárgyat leíró fényreferencia magát
ismételgetve - esetünkben állónak látszó puskagolyóként - nyomot hagyjon. Ez az
„állás” ilyen rögzítettségében csakis látszat lehet, mert a puskagolyót
valahány modulációt elszenvedő fényhullám-görbe máshol találja.
Meggondolandó és
érdekes, hogy így van ez a csigáról készült felvétellel is, egészen addig, amíg a tárgypontnak
megfelelő és elegendőnek számító (megfelelő záridő melletti) referenciális
adat már nem ugyanazon az érzékelő egységen (szemcse,
digitális adatfogadó csésze) ismétli magát. E követelmény mélységéig már a sas sem lát el.
Bezzeg igen a
műszerek!
Már csupán a
műszerek növekvő teljesítő sebességének függvénye, hogy eztán mikor mit tekinthetünk
(még) időpillanatnak.
Eljön az idő,
amikor a látszólagos - érzékszerveink számára kielégítő rövidségű - pillanat
alatt számos, funkcióját tekintve alternatív, és szelektáltan kezelhető
információt lesz képes rögzíteni a fényképező berendezés. Olyan információkat
is, melyek szinte fokozatmentesnek tekinthetően, és utólag tetszés szerint szelektálhatóan
referálnak a fényképezett látvány számos-számtalan mélységbeli távolságára
fókuszáltan, ami által szemünk képességein is túlszárnyaló, abszolút éles, abszolút*
tárgyszerű vizuális leírás válik lehetségessé, és ami által valószínűleg
elveszítjük a defókuszálás vizuális jelenségében lakozó esztétikai varázst.
* Abszolút? Éppen
itt? Csak csínján már az abszolúttal!
Fókuszáljunk most a
veszteségre! Ugyanis, míg a tárgyi élességpont a tértartomány egy bizonyos
mélységében van, a tárgyponti életlenség mélységben bezzeg mindenütt adott. A
defókusz, mint az élesség tagadásának képi látványa, valójában a mélységben
fokozatmentesen változó értékek végtelenségig kombinálható
összhatásából áll elő (Petzvál egzaktabbul mesélt volna erről), A
defókusz-kombinációk - az összes! - adatszerző technikai eszköz által lehetséges informális
rögzítése talán már csakugyan képtelenség marad időnk végezetéig, illetve, míg
el nem jön az emberiség számára az a bizonyos pillanat. Képtelenség, igen!
Hacsak nem találnak
ki nekünk valamit (naná, hogy kitalálnak!), amiről itt persze még nem lehet
szó.
2015. november 18., szerda
Villódzások
A hajdani,
hagyományosnak mondható audiovizuális mutatványokhoz befogadói készség kellett.
Egyrészt a hozzájuk tartozó hang miatt. A hangoktól nem lehet elfordulni. A
korai képvetítések fényszegény időszakában az ilyesmire kíváncsinak el kellett
különülnie hétköznapi élete tereitől, vagy macerás módszerekkel be kellet tudni
sötétíteni a mutatványok alkalmi színtereit. A sötét mozitermekben nem volt jövés-menés.
Így valamelyest a szép látvány is terhünkre tudott lenni egy idő után. A néző
azonban a moziterem foglya volt. Cserébe a mutatvány igyekezett érdekes,
dramaturgiailag fordulatos lenni.
A mutatványok végső
értelmük dolgában erősen apelláltak az időre.
A filmnél ez nem
teher. A film fő specifikuma a való történés illúziója. Többé-kevésbé
megfeledkezik a néző az időről. A ritkaság számba menő fotó-audiovizuális
rendezvényeken azonban az alkotók állóképeket vetítettek, egyre
leleményesebben. Különböző átmenetekkel operált a rendező a képváltások hosszú
láncolatában. A vetítettképes látványosság két évszázaddal ezelőtt kuriozitás
volt, a múlt század közepén meg média-újdonság.
Mára ennek vége.
Mire a fényszegény vetítők fejlesztése tűrhető eredményre vezetett, leváltotta
az analóg diavetítőket a hatalmas fényerővel bíró digitális projektor, ami
csupán képfájlokat kezel.
A fotográfiailag
nem mindig korrekt karakterisztikájú látványt nyújtó, nagy fényerejű
projektorok gyorsan elszoktatták a közönséget a besötétített mozitermektől. A
helyszínt kezdték nem besötétíteni, a színteret nem lezárni. Ez jól jött a
türelmetlen kíváncsiaknak, akikkel tele van a média újdonságokat felvonultató kommunikációs
tér. A képfeldolgozó szoftverek elképesztő fejlődése okán képi látványdömping
köszöntött ránk.
A
fotó-audiovizuális látvány többé nem különlegesség. Tudja is magáról. Az alkotó
többé nem apellál a maga gyermeteg dramaturgiai végkifejleteivel a néző
türelmére. Az animációs művek mindinkább látványszövetek lettek, melyek
folyvást ugyanazt a leleményt közvetítik. Ráadásul a fotográfiát e téren
űberelni látszik a videó, a mozgókép. Mivel ennek hatalmas konkurenciája van a
televízióban és az interneten, ez is gyorsan elveszíti újdonság varázsát. Egyre
gyorsabban ununk meg mutatványokat.
Kétszeresen okolt
tehát, hogy a néző csak odakukkant, ha vetítenek valamit.
A modern médiális
eszközöket felvonultató kurátorok és kiállításrendezők az audiovizuális
objektumok terelhetetlen hangzása miatt - még ha azok alkotói szándék szerint
fontosak is - belefojtják a szót/hangot a lejátszó berendezésbe.
Felismerve ezt a
kényszerűséget okos alkotó kezd elhanyagolható hangban gondolkodni.
Marad a tervezett
látvány.
Régen, az
ezerkilencszáz hetvenes években a diszkókban és más szórakozóhelyeken
különleges csemege volt a diaporáma, képek átúszása zenével.
A modern vendéglátó
helyeken, ahol a jelenlévők dominánsan szavakkal traktálják egymást, az
audiovizuális látványosság furcsa átalakulásokra kényszerült. Már az is
pozitívum, hogy valami van, mert a mai animációs túlkínálat közepette a
vetített látvány, még ha filmszerűen pereg is, nem nóvum többé.
Na de mi van?
Leginkább
izgő-mozgó fényhatás értékű, odafigyelést nem igénylő korunk-érzete
látványfoszlányok meszelődnek jókora felületekre. Ezek a látványok pusztán a
befogadó figyelmének szeszélyes csapongásával számolnak. Annyival érdekesebbek a
falra festett ábráknál, hogy egyfajta technikai gazdagságot sugároznak, a
virtuális valóságkeltés százféle lehetőségéből táplálkoznak.
A hang mellőzése
által pusztán a látvány képviseli az időben való elhelyezkedést, a változást.
Azért jutott mindez
eszünkbe, mert megcsodáltuk a Design Terminál (Budapest, Erzsébet tér)
projekcióját. Földszinti, jókora vendéglátó terében látható ez.
A pompás ital-arzenálos
pult hosszában (lehet 16
méter is) , fent, a magasban három vetítővászon feszül
szorosan egymás mellett. A vásznakkal szemközti magas falperemről 3 projektor
videót vetít ezekre a vásznakra, háromszor teljesen ugyanazt.
A vásznakon pergő
filmek nem örökítettek meg egyebet, mint villódzó esti fénycsíkokat. Száguldó
autók felrajzolódó és kialvó fénycsíkjait az éjszakában. Fényobjektumok között
csapongva forgolódó svenkek, zoomok, operatőri kóválygások, ez a dolog lényege.
Gyors, jelentőség nélküli vágások.
Csupa olyan dolog
pereg költség hatékony amatőr színvonalú filmfelvételen (telefonnal is
készülhetett), ami az odapillantó szemnek modern környezetünk fényben fürdését
sulykolja, idézi, napról napra, hétről hétre, folyvást ugyanúgy. Senkit nem
zavar, nem is érdekel, hogy miért mindig ugyanaz, mert a látvány annyira nem
kívánja a figyelmet, hogy nem állapítható meg, tegnap tényleg ugyanaz pergett-e
vagy sem.
Elűzendő az
aggodalmat, hogy ezt a highlite villódzást filmként kellene szemügyre venni, a
széles vetítőfelület teljes hosszát bevilágítja 4 programozottan tekergő,
színeit csapongva váltogató LED reflektor, aminek egyenkénti ára is meghaladhatja
a fél milliót. A HD formátumú film képszélei így egyáltalán nem látszanak. A
projektorok csak nyomják az alapot szakadatlanul, ennyi a dolguk. Három,
egyenként negyed milliós fénymeszelő.
Még távol az este,
amikor a bulinegyed kellős közepén, a Kazinczy utcában, az egyik modern lakóház
emeleti erkélyén rázendít az oda applikált, sok milliós projektor, amiről a
rendszerváltás, illetve a digitális forradalom kezdetén a fotó-audiovizuális művek
makacskodó szerzői, az idejét múlt mozizók álmodni sem mertek volna.
Ez a roppant
fényerejű, profi berendezés szakadatlanul vetít a szemközti oldalon emelkedő hatalmas
vendéglátó objektum oldalaira egyfajta kinetikus látványt, ami nem egyéb, mint
geometrikus, absztrakt alakzatok folytonos elváltozása. Villódzó színek és
op-art hatások vonaglanak az estében. Tehetős vállalkozó vizuális dorbézolása.
A járdán itt-ott
lézerfény pontocskák hemzsegnek, vonaglanak. Ezt már szinte unjuk.
Ábrázoló kép már
sehol. Tengernyi ember futkos villódzások között, itala után.
Na persze,
audiovízió ez is. Ez a sok-sok ember a hang. Tölti magába az élményfokozókat, hogy
aztán éjjel kettőkor kedve legyen felordibálni azokat, akik olyan bénák, hogy
ebben a villódzón gyönyörű audiovizuális éjszakában alszanak.
2015. november 14., szombat
Mi az, hogy mi az?
Tegnap az ATRBÁZIS-ban
KÉP(E)ZÉS 1. Beke László és Horányi Attila beszélgetése:
Lehet-e olyan fotót készíteni, ami nem kép?
Elmentünk.
Kicsit szörnyű volt.
Két viszonylag nagy tárgyi tudású ember beszélgetése. Olyan kettőé, aki azonban úgyszólván semmit nem ért abból, amiről beszélget.
Kb. nyolcvan embert érintő szédítés. Korunk fogalmi összezavarodottságának elmélyítése.
Egyébként igen, lehet olyan fotót készíteni, ami nem kép. Ma már kétféleképpen is.
Na persze, mi az, hogy KÉP? Mi az, hogy FOTÓ?
Mi az, hogy fogalom, s mi az, hogy konszenzus? Kiknek micsodája az?
Mi az, hogy mi az?
Hát igen! Ki vagyunk kerítve.
Hát igen! Ki vagyunk kerítve.
2015. november 13., péntek
Magyar nyelv
Itt volt ez a
novemberi tavasz a maga teljes valótlanságában. És a magyar nyelv napja. A
magas fokozatokkal riogató szmog is hogy eltakarodott! Bevágott a Gellérthegy
mögül a fél kettes fényözön a főzelékfalóból kilépők szemellenzője alá.
Ragyogott a híd diadalíve. Elindultam sugárral szemben, gyomromban a spenót iránti
enyhe elégedetlenséggel, hogy létrehozzak valamit ott, a folyó fölötti fehér
korlátnál, valamit, amivel a magyar nyelv napját köszönthetem. Valamit, ami
nélkülem nincsen.
Legelőször a kozmikus
vonatkozásokat kellett lerendeznem, ezt a páratlan attraktivitást, ahogy a
fényözön a Földet s benne - nekem köszönhetően - ezt a pesti oldalt feltüzelte.
Annyira zúdult az energia, hogy nagy erőmbe került vele szemben nyomulni.
Látszólag sütött a
nap. Mert a nap, kis ennel, persze, mindig csak süt és süt - már a
viszonylagosság ingoványába ragadottak szerint. Én, e ragyogástól
megrészegülten ízesebb valótlanságra szomjaztam. Mivel a választékosabb
kifejezés nekem sem egyetlen csettintésre jön, placeholder gyanánt
odacsipeszeltem elmém látóterének szélire, hogy kib@...tul tűzött a Nap. Igen, a
Nap, nagy ennel! Rendszerünk éltető fejedelme!
Akárhogy forgattam
elmémben a szavakat, a horgász a hídkorlát alatt, terepszínű kezeslábasában
lószart se fogott, pedig maga köré dobált csikkei árulkodtak: ott ül már mióta!
Húszegynéhány év
körüli sovány migránson akadt meg a szemem. Hátizsákostul hátradőlve, jobb
kezében vékony könyvecske - Soros útmutatója? Mint kelletlenül fennakadt
uszadékfa, nyúlt keresztbe a parton hosszan végigfutó lépcsőfokok éles peremén,
fejét próbálta rákoppantani a lépcsőre, de a zsák, talán egész eddigi élete,
nem engedte.
Két ürge olyan most
érkezősen oldotta cipőfűzőit az alsó lépcsőfokon, mintha keresné a váratlanul
betoppant pótnyár apró áldásait. Én azonban makacs vagyok: láttam, hogy
nemzetbizonytalanságiak.
Odébb, fent,
egészen az aszfaltozott járdasáv közelében, hol tétován kóválygott fehér
szelfibotjával a szépre vak, kis csaj, haját folyvást dobálva, el-elfogadott
egy falatot a mellette kuporgó hátizsákos ismeretlen gyorséttermi tálcájáról.
A lépcsősor alatt
réges-rég kötésüket veszített óriási, félrerúghatatlan kváderkövek mímelték a
hajdani rendet.
Csupa olyan dolgot
pillantottam meg, ami nem lett volna, ha nem vagyok ott, na és nem vagyok
magyar.
Kihasználva teremtő
elmerültségemet, jókora pókok, valahonnan a fehér vaskorlát alól, próbálkoztak
a szoros emberfogással. Valahányszor pöccintésemre lehullott a nagyobbik, erős
szálán máris visszakapaszkodott kabátom mandzsettájára. Lám, ragaszkodnak hozzám, még tán szeretnek is!
A távoli túlpart
felől, hódolván a légköri szeszélynek, sárga levélke közelgett, ide-oda billentett magán, aztán hirtelen
megült mint a légy az idevágó hasonlat szerint, megült azon a vízből kiálló aktatáskán. Nem zártam ki, hogy lehet
ráírva valami.
Sziporkázott a fény
a szél borzolta vízen. Szemüvegem furcsa koronát varázsolt valahány fénypont
köré. Maga szemüvegem szökkent hát szemembe! Mire ezt leírtam (egy ideje valós időben felejtek) a tálcáról falatozók
már jóllakottan csókolóztak a víz közelében. A férfi, tisztelgőn az EU gender
ideológiája iránt, nem verte a nőt, de a nő sem a férfit, kinek hátán most is
ott volt a zsák, és kezében nagyra fújt fehér zacskóban semmit lóbált a szél.
Kicsit aggódtam a
lány dzsekijéért, ami a legfelső lépcsőfokon maradt. Jött is mindjárt arrafelé
egy tolvaj, de aztán úgy döntöttem, hogy mégsem az.
A horgász terepjáró
mintás túlélő nadrágja ötvenhárom zsebének egyikéből vágott dohányos zacskót
kotort elő. Előkerült a töltőkészlet is.
A migráns időközben
feladta, karját térdei fölött összefűzve görnyedt most előre. Így sem lett
egyszerűbb a világ, így sem jött közelebb Angela Merkel az ő Németországával.
Az a napszemüveges
nő a távolabbi korzóról most végre rám mutatott. Ennyi elég volt nekem.
Csak fél óra volt
az egész kaland.
Én távoztam hát leghamarabb.
A többiek még mindig ott vannak, ímmáron mindörökre. Az aktatáska a falevéllel,
félig a vízben, az talán visszaváltozott bazalt kockává. Na és a migráns is,
mivoltán jókorát fordítva visszabotorkált a közeli egyetem valamelyik homályos
előadótermébe. A horgász, na igen, a horgász még mindig szart se fogott, mint
írtam is korábban.
A Nap? Le? Dehogy
ment! Uraim (nemre való tekintet nélkül), a Föld forog! Maguk hol élnek?
2015. november 8., vasárnap
Megszólítottság
Jó volna ez a kép,
mondá rokonunk (jóindulatú elfogultsága vérségi alapon garantált), tetszik a
kutya is, meg a macska is így, döglötten egymás mellett, csak valahogy nem
lehet rajta nevetni.
Igazság lehet
az efféle észrevételekben, a néző részéről legalább is. Az alkotó, a
fotografáló ember képei által megszólít másokat, és ha sikerre számít,
tekintetbe kell vennie, hogy mások mire vágynak.
Tudjuk is, hogyan
megy ez. Tudunk mi viccelni, akár mondanivaló értékűen is, hogy mércénk szerintinél
alább ne adjuk. De anélkül is akár - már ha valaki azt jól megfizetné :-)
Például, ha
fotográfiailag azt a jópofa dolgot akarnánk mondani, hogy kutya-macska harc,
hihi, haha... akkor ábrázolnánk egymás mellett egy kedves tépett kutyát és egy kedves tépett
macskát - hihi, haha...
Mi ugyan ilyesmire
nem igazán hajlunk mostanában, ismerünk viszont olyat, aki híveinek efféle
igénye hallatán már kócolná is a kutyát. Neki lehet igaza, mert mindig nagy közönsége,
és kellő sajtóvisszhangja van.
Nézzük aztán az
efféle képeket mi, többiek, sokan, kicsit irigykedünk, még azok is, mint jó
magunk, akik mércéiket magasabbra helyezték, mert ha retardáltságunk ellenére sikerül
elménkből valami formailag remek, ráérző, rejtett, releváns és mégis rekeszizom
rengető háttér-összefüggést odagondolni, miért ne kacagnánk egyet mi is azon a
kutya-macska képen. Hihi, haha, hehe.
Nem semmi ez, ha
sikerül - már a nevetés. Sőt, esetleg ez csak a valami!
De mégis kérdjük:
Mindenféle szponzori
ösztökéltségtől hajtva akár (s pláne anélkül): miért akarnánk folyvást a kacagtató
fotókra vágyóknak képeket mutatni? Csakugyan, az illusztrációs szerepen vagy az
olcsó haha impulzuson túl mi értelme volna számunkra annak?
Talán az a
megnyilatkozási absztraktum (egymással digitálisan hajba kapó mozdulatlan
kutya, mozdulatlan macska) volna az értékelendő output, hogy nem filmet
forgattunk bár, mégis meséltünk? Kétségtelen, tudósok által jól taglalható
vetülete volna ez a vetületeknek.
Kétségtelen az is,
hogy a tépett kutya és a tépett macska tépettségében pszichés hangsúllyal bíró
érzéki benyomást közvetít, s ez a művészet területe. Ám ha hívószónak
tekintenénk a közhelyes szófordulatot magát, kérdéses, hogy jelentőségét
tekintve hová volna az efféle látvány lehorgonyozva.
Jelentőség! Ez
nagy jelentőségű szó.
Háromféle ember
létezik ennek viszonylatában:
- Az egyik, aki
jelentőségre ugyan sose gondol, mégis folyvást hülyéskedik, mert ezt
megengedheti magának, és mindenekelőtt, mert nagyon fejlett a hülyéskedője.
- A másik az, aki a
minden jelentőség nélküli, de jelentősség teljesnek látszó komolykodásban érzi
otthon magát. A fotográfia pedig eleve hajlik a dekadenciára.
- Van aztán az a
harmadik fajta, aki alkotás címén elvek, eszmék, ideák savanyú sarki pólusfénye
felé lohol. Aki táguló elmebirodalmában a képletesség és valóság sokkal
távolabbi jelentőséggel bíró összefüggéseit szeretné megragadni.
Mint a régi nagyok,
akik persze még nem tudhattak fényképezni.
Csak hogy közben meg
mintha a jelentőségűség ugyancsak változtatná, sőt, már-már néha saját nyakára
is hurkolná irányultságát.
Be vannak ezek a
szerencsétlen jelentőség-vadászok kerítve.
Vagy esetleg ki
vannak kerítve. Ám mégis vannak, váltig léteznek.
Nos, valljunk
színt, de ne bonyolódjunk nagyon!
Van tehát az olcsó
vicces meg az így-úgy emelkedett, komoly.
Mi végzetesen,
sorsszerűen és büszkén ez utóbbihoz tartozunk.
Még ha mind kevesebben
vannak is a híveink.
Romlana a világ?
Vagy csak másképp
ugyanolyan sz* ?
2015. november 7., szombat
Halottam napja
Számomra a halál magánügy. Persze csak gyakorlatilag.
Elméletileg sok-sok vetületében közelítgettem már, s tudok az ünneppé merevült társadalmi szokásokról is.
Gyakorlatilag elkerülöm tehát november elseje táján a temetőket.
Másrészt persze meg azokra nagyon is gondolok.
Apám 1945 januárjában halt meg gyalázatos körülények között: vérhasban a gödöllői premontrei kolostor hatalmas könyvtárában valahol. 6000 férfi embert zsúfoltak itt össze a ruszkik, azokat, akik katonai szolgálatra alkalmatlanként Budapesten, pincékben rejtőzve várták a háború végét.
Malenkij robot, ez volt a begyűjtő, összefogdosó projekt neve. A zsúfolt lágerben járvány ütött ki, meghaltak nagyon sokan, máig ismeretlen helyen tömegsírban nyugosznak.
Apán világot járt ügyes fodrász ember volt, jó kedélyű, kedvelték a nők, ha hajukkal babrál. Hölgyfodrász szalonjáról neves volt Budapesten.
A fotográfiával ifjú korától barátkozott, két fényképezőgép is maradt utána a ruhás szekrénybe rejtve, és sztereo képnéző szerkezet hozzá tartozó, általa készített diákkal. Apán 6x6-os Voigtländerét néha kezembe veszem. Ez köztünk a kapcsolat. Amikor meghalt, még csak 5 éves voltam.
November 7. Bizonyos világméretű felfordulásra emlékeztet, ami aztán jóval később elragadta az apámat is.
Így legyen ez most a halottam napja.
Elméletileg sok-sok vetületében közelítgettem már, s tudok az ünneppé merevült társadalmi szokásokról is.
Gyakorlatilag elkerülöm tehát november elseje táján a temetőket.
Másrészt persze meg azokra nagyon is gondolok.
Apám 1945 januárjában halt meg gyalázatos körülények között: vérhasban a gödöllői premontrei kolostor hatalmas könyvtárában valahol. 6000 férfi embert zsúfoltak itt össze a ruszkik, azokat, akik katonai szolgálatra alkalmatlanként Budapesten, pincékben rejtőzve várták a háború végét.
Malenkij robot, ez volt a begyűjtő, összefogdosó projekt neve. A zsúfolt lágerben járvány ütött ki, meghaltak nagyon sokan, máig ismeretlen helyen tömegsírban nyugosznak.
Apán világot járt ügyes fodrász ember volt, jó kedélyű, kedvelték a nők, ha hajukkal babrál. Hölgyfodrász szalonjáról neves volt Budapesten.
A fotográfiával ifjú korától barátkozott, két fényképezőgép is maradt utána a ruhás szekrénybe rejtve, és sztereo képnéző szerkezet hozzá tartozó, általa készített diákkal. Apán 6x6-os Voigtländerét néha kezembe veszem. Ez köztünk a kapcsolat. Amikor meghalt, még csak 5 éves voltam.
November 7. Bizonyos világméretű felfordulásra emlékeztet, ami aztán jóval később elragadta az apámat is.
Így legyen ez most a halottam napja.
2015. november 6., péntek
Kiállítás, mi az?
Volt a fotóink
által való mutatkozásnak egy hosszú, férfias korszaka, azok az évek, amikor mi még nem éltünk, és amikor a
fotók bonyodalmas és nagyon figyelmes piszmogások és szabványosítatlan pancsolások hosszas
menetében születtek. Nem volt nagyítás, közönség ránézetet kiszolgáló méretek, s
bár dagadt a fotózás szépészeti lehetőségei iránti kíváncsiság, s voltak
kiállításra kínálkozó szabad falfelületek, nem léteztek a fényképek passzióból
történő közszemlére tételéhez nélkülözhetetlen ripsz-ropsz installáló eszközök
sem. Még százegynéhány évvel ezelőtt is igen ritkán került sor fotókiállításra.
A fényképezés úttörőinek széptevésével és vizuális újításaival való ismerkedés egy-egy azon esztendei szalon keretében kínálkozott, ahol mindenek előtt a fotográfia mesterségét űzők mutatkoztak be a polgári közönség előtt. Ez a közönség, meglehet kattinthatott már fényképet maga is, a teljes életet követelő berendezkedés, manuális felkészültség és gyakorlottság híján a kevés bátrak és leleményesek mutatványainak befogadó és hódoló szemlélőjévé lenni kényszerült.
A fényképezés úttörőinek széptevésével és vizuális újításaival való ismerkedés egy-egy azon esztendei szalon keretében kínálkozott, ahol mindenek előtt a fotográfia mesterségét űzők mutatkoztak be a polgári közönség előtt. Ez a közönség, meglehet kattinthatott már fényképet maga is, a teljes életet követelő berendezkedés, manuális felkészültség és gyakorlottság híján a kevés bátrak és leleményesek mutatványainak befogadó és hódoló szemlélőjévé lenni kényszerült.
Aztán történt, ami
történt, az a millió kísérletező, fejlesztő, szabványosító, kezes technikát
gyártani és a fotografálás lehetőségét tömeges méretekben felkínálni született
dolog, s most itt vagyunk, ahol vagyunk.
Ma, a
leegyszerűsített felvételi és kidolgozási technikának köszönhetően milliók
fotografálnak, de nem csupán fotografálnak, hanem méretes printeken mutogatják
egymásnak kattintásaikat. Csupán az elhivatottak válogatott mutatkozásaiból is kettő-három
esik a hét minden napjára.
A fotók hordozására
alkalmas falak és egyéb felületek birtokosai készséggel kínálják nekünk a
lehetőséget, hogy állítsunk ki. Ah nem túl régi idők! Önálló, egyéni fotókiállítás lehetőségéhez
jutni, még a múlt század hetvenes éveiben is elképesztően irigylendő rangot
jelentett.
Ma, lévén egyebek
közt, hogy mutogathatnék vágyunk gombnyomásnyi közelségbe került a beteljesüléshez, hemzsegnek körülöttünk a közszemlére szánt méretes kópiák, miközben
a potenciális közönség folyvást éppen másfelé, más kiállításokra és egyéb
fotográfiai mutatványokra figyel. Szemét tömi globális karriert befutott fotókkal
az interneten, fenekét sem kell ezért felemelnie.
Azon kapjuk
magunkat és kulturális környezetünket, hogy a falak és egyéb felületek
birtokosai úgyszólván utánunk hajítják a kiállítás lehetőségét. Kelepcét
állítva hiúságunknak és feltűnésvágyunknak, velünk tapétáztatják, foltosítják,
színesítik önmagában unalmas falaikat. Bár a rangosabban kiállított fotók
jelentős költséggel járnak, azok iránt a kiállítás lehetőségét kínálók zsebe
üres, ráadásul a falakkal és függőleges felületekkel bírók zöme költséges kópiáinkért semmiféle anyagi
felelősséget nem vállal. „Itt vagyunk, figyelünk uram, itt semmi nem történhet.”
Legtöbbször nincs
kiállítótérré szentelt terem, nincs teremőr, a tér napszakonként változóan
más-más funkciókat szolgál, más-más, teljesen másféle érdeklődéssel odacsődülő
emberekkel telik meg, akik egyáltalán nem kiállítást nézni jöttek, tehát az
ahhoz szükséges lelki-mentális pózt fel se öltötték magukra. Ők jelentik mégis a
látogatottságot.
Azért jut mindez
eszünkbe, mert tegnap nyílt a Radnóti Művelődési Központ meglehetősen zavaros
kommunikációs küldetéssel terhelt kerengőjének pillérein egy fotókiállítás.
Bennünket talányos címe fogott meg: Pesti mese. Fotó és mese? Meglehetősen
elvont viszonyt sejtet, gyanakvó kérdéseket involvál. Ez által nagy a
felszólító jellege. Viszont hatalmasat is lehet vele bukni - már a vájtszeműek
elvárásaival szemben.
Nos, valami ilyesmi
történt. A mese ígérete megítélésünk szerint csak blöff volt. A fotók csupán
egyszerűbben vagy elvontabban komponált fotók, melyek vagy Pesten készültek vagy akárhol,
és bármely más hívó szóra is odasereglenének, mert nincs ma olyan kép
mutogatásban gyakorlott fotós, aki érdekesnek mondható vagy csupán decens és
mutogatásra érett látnivalókat ne tartogatna tarsolyában. Aki ne tudná
kapásból megtölteni magával a RaM kerengő pilléreinek oldalait. Ez a tér persze még a jobbak közül való, mert kulturális és nem például kereskedelmi események veszik körül.
A húsz ismert és
kevésbé ismert nevet felvonultató válogatás úgy kerekedett ki, hogy a ház arra
hivatott embere összekürtölte azokat, akikkel a Ház működése során korábban már
kapcsolatba került, és mindenféle szakszerű körültekintés nélkül (kurátor, mi az?) bedobta rég
óta elméjében fészkelődő, kedvenc leleményét, hogy legyen valamiféle mesélés
fotókkal, vagy egyszerűbben csak fotografált történetek kerekedjenek ki, ahogy ez ma
itt-ott mindenütt divatos lett.
Minden fotós hozta,
amire rá lehetett fogni vagy rá merte fogni, hogy köze van egy olyan
értelmezéshez (mesélés egyetlen fotóval, vagy hajánál fogva összerángatott statikus nézetekkel, műfajilag még eseményekről készült képszekvenci esetén is igen kevés ennek a veleje.) A
válogatás abból történt, ami adva volt, és a kényszer meg lett ideologizálva
valahogy ilyen alapon: minden magába foglal mindent, ha úgy tekintjük.
Kincses Károly
fotótörténész ajánlotta a kevés számú érdeklődő figyelmébe az egyetlen egészet
semmiképpen nem képező, felfedezésértéktelen, de mesés kerengülést.
Mondandójának a
vállalkozás megítélését érintő lényegét nem nehéz idéznünk, mert ő is idézte
azt a Tanú című közismert filmből:
„Kicsi, zöld, de a
miénk.”
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)