Érzékeink korlátaitól
bekerítve pillanatként - pontosabban pillanat-indikátorként - azonosítunk be
egy, a külső valóságból érkező, legrövidebbnek vagy akár kiterjedés nélkülinek
érzékelt-vélt impulzust, ami azonban - ma már tudjuk - időbeli kiterjedtségét tekintve
épp oly végtelenségig tovább bontható, szortírozható információ-csomag, mint
akár a teljes élet hossza vagy a kozmoszbéli rend változás nélkülinek, öröknek
tűnő fennállása.
A technikai
információszerzés behatolt abba a „pillanatba”, amit bizonyos, a fotográfia
hajdani nóvumába szerelmesültek mind ezidáig lényeggé szentesítve magasztalnak. Amikor
a fotógép több pillanat referenciáit rögzíti egyetlen képfogadási pontra, a pillanatba
szerelmesült fotós azt mondja bánatosan: életlen. A kísérletezők meg minél
többet kifacsarni remélnek e hatásból, tojván az esztétikai érték tekintetében
kétes pillanatra.
A pillanat
valószínűleg a léleknek igazán fontos.
A biológiai
érzékelés számára a pillanat kezdettől s nagyjából ugyanaz, csak hogy e
szentséges fenoménnal kapcsolatos tudásunk változik, és mind inkább
érzékszerveinket megkerülve és képzeletünket túlszárnyalva gyarapodik.
Maga a
fényképezőgép optika valós idejű történést közvetít. Hajlamosak vagyunk ezt nem
észrevenni. A folyvást változó valóságról a fényhullámok frekvenciáinak
gyorsaságával mérhetőn új és új mintát vételező fénysugarak - a
bebocsáttatásukkal szemközti sík felületet megcélozva - ugyancsak folyvást
változó képi referenciát szolgáltatnak, amiből a zárszerkezet exponáláskor
bebocsát valamennyit a fényre érzékenyített sík anyag színe elé. A maradandó
behatás, a látens kép kialakulásához szükség van a film emulzió adott pontjára
érkező információnak - a fénysugár intenzitásával fordítottan összefüggőn kifejezhető
számú - ismétlődésére. Az ismétlés azonban szükségszerűen már egy megváltozott
valóságról referál.
Még a sokezred
másodperces expozíciót követelő, száguldó puskagolyóról is - - illetve e folytonos
száguldás kurta történésszakaszáról is fényreferenciák sokaságának elnyelése
történik - az emulzió érzékenységétől függően. Az expozíciós idő hosszúsága még
mindig valamennyi kell hogy legyen, hogy a tárgyat leíró fényreferencia magát
ismételgetve - esetünkben állónak látszó puskagolyóként - nyomot hagyjon. Ez az
„állás” ilyen rögzítettségében csakis látszat lehet, mert a puskagolyót
valahány modulációt elszenvedő fényhullám-görbe máshol találja.
Meggondolandó és
érdekes, hogy így van ez a csigáról készült felvétellel is, egészen addig, amíg a tárgypontnak
megfelelő és elegendőnek számító (megfelelő záridő melletti) referenciális
adat már nem ugyanazon az érzékelő egységen (szemcse,
digitális adatfogadó csésze) ismétli magát. E követelmény mélységéig már a sas sem lát el.
Bezzeg igen a
műszerek!
Már csupán a
műszerek növekvő teljesítő sebességének függvénye, hogy eztán mikor mit tekinthetünk
(még) időpillanatnak.
Eljön az idő,
amikor a látszólagos - érzékszerveink számára kielégítő rövidségű - pillanat
alatt számos, funkcióját tekintve alternatív, és szelektáltan kezelhető
információt lesz képes rögzíteni a fényképező berendezés. Olyan információkat
is, melyek szinte fokozatmentesnek tekinthetően, és utólag tetszés szerint szelektálhatóan
referálnak a fényképezett látvány számos-számtalan mélységbeli távolságára
fókuszáltan, ami által szemünk képességein is túlszárnyaló, abszolút éles, abszolút*
tárgyszerű vizuális leírás válik lehetségessé, és ami által valószínűleg
elveszítjük a defókuszálás vizuális jelenségében lakozó esztétikai varázst.
* Abszolút? Éppen
itt? Csak csínján már az abszolúttal!
Fókuszáljunk most a
veszteségre! Ugyanis, míg a tárgyi élességpont a tértartomány egy bizonyos
mélységében van, a tárgyponti életlenség mélységben bezzeg mindenütt adott. A
defókusz, mint az élesség tagadásának képi látványa, valójában a mélységben
fokozatmentesen változó értékek végtelenségig kombinálható
összhatásából áll elő (Petzvál egzaktabbul mesélt volna erről), A
defókusz-kombinációk - az összes! - adatszerző technikai eszköz által lehetséges informális
rögzítése talán már csakugyan képtelenség marad időnk végezetéig, illetve, míg
el nem jön az emberiség számára az a bizonyos pillanat. Képtelenség, igen!
Hacsak nem találnak
ki nekünk valamit (naná, hogy kitalálnak!), amiről itt persze még nem lehet
szó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése