A hajdani,
hagyományosnak mondható audiovizuális mutatványokhoz befogadói készség kellett.
Egyrészt a hozzájuk tartozó hang miatt. A hangoktól nem lehet elfordulni. A
korai képvetítések fényszegény időszakában az ilyesmire kíváncsinak el kellett
különülnie hétköznapi élete tereitől, vagy macerás módszerekkel be kellet tudni
sötétíteni a mutatványok alkalmi színtereit. A sötét mozitermekben nem volt jövés-menés.
Így valamelyest a szép látvány is terhünkre tudott lenni egy idő után. A néző
azonban a moziterem foglya volt. Cserébe a mutatvány igyekezett érdekes,
dramaturgiailag fordulatos lenni.
A mutatványok végső
értelmük dolgában erősen apelláltak az időre.
A filmnél ez nem
teher. A film fő specifikuma a való történés illúziója. Többé-kevésbé
megfeledkezik a néző az időről. A ritkaság számba menő fotó-audiovizuális
rendezvényeken azonban az alkotók állóképeket vetítettek, egyre
leleményesebben. Különböző átmenetekkel operált a rendező a képváltások hosszú
láncolatában. A vetítettképes látványosság két évszázaddal ezelőtt kuriozitás
volt, a múlt század közepén meg média-újdonság.
Mára ennek vége.
Mire a fényszegény vetítők fejlesztése tűrhető eredményre vezetett, leváltotta
az analóg diavetítőket a hatalmas fényerővel bíró digitális projektor, ami
csupán képfájlokat kezel.
A fotográfiailag
nem mindig korrekt karakterisztikájú látványt nyújtó, nagy fényerejű
projektorok gyorsan elszoktatták a közönséget a besötétített mozitermektől. A
helyszínt kezdték nem besötétíteni, a színteret nem lezárni. Ez jól jött a
türelmetlen kíváncsiaknak, akikkel tele van a média újdonságokat felvonultató kommunikációs
tér. A képfeldolgozó szoftverek elképesztő fejlődése okán képi látványdömping
köszöntött ránk.
A
fotó-audiovizuális látvány többé nem különlegesség. Tudja is magáról. Az alkotó
többé nem apellál a maga gyermeteg dramaturgiai végkifejleteivel a néző
türelmére. Az animációs művek mindinkább látványszövetek lettek, melyek
folyvást ugyanazt a leleményt közvetítik. Ráadásul a fotográfiát e téren
űberelni látszik a videó, a mozgókép. Mivel ennek hatalmas konkurenciája van a
televízióban és az interneten, ez is gyorsan elveszíti újdonság varázsát. Egyre
gyorsabban ununk meg mutatványokat.
Kétszeresen okolt
tehát, hogy a néző csak odakukkant, ha vetítenek valamit.
A modern médiális
eszközöket felvonultató kurátorok és kiállításrendezők az audiovizuális
objektumok terelhetetlen hangzása miatt - még ha azok alkotói szándék szerint
fontosak is - belefojtják a szót/hangot a lejátszó berendezésbe.
Felismerve ezt a
kényszerűséget okos alkotó kezd elhanyagolható hangban gondolkodni.
Marad a tervezett
látvány.
Régen, az
ezerkilencszáz hetvenes években a diszkókban és más szórakozóhelyeken
különleges csemege volt a diaporáma, képek átúszása zenével.
A modern vendéglátó
helyeken, ahol a jelenlévők dominánsan szavakkal traktálják egymást, az
audiovizuális látványosság furcsa átalakulásokra kényszerült. Már az is
pozitívum, hogy valami van, mert a mai animációs túlkínálat közepette a
vetített látvány, még ha filmszerűen pereg is, nem nóvum többé.
Na de mi van?
Leginkább
izgő-mozgó fényhatás értékű, odafigyelést nem igénylő korunk-érzete
látványfoszlányok meszelődnek jókora felületekre. Ezek a látványok pusztán a
befogadó figyelmének szeszélyes csapongásával számolnak. Annyival érdekesebbek a
falra festett ábráknál, hogy egyfajta technikai gazdagságot sugároznak, a
virtuális valóságkeltés százféle lehetőségéből táplálkoznak.
A hang mellőzése
által pusztán a látvány képviseli az időben való elhelyezkedést, a változást.
Azért jutott mindez
eszünkbe, mert megcsodáltuk a Design Terminál (Budapest, Erzsébet tér)
projekcióját. Földszinti, jókora vendéglátó terében látható ez.
A pompás ital-arzenálos
pult hosszában (lehet 16
méter is) , fent, a magasban három vetítővászon feszül
szorosan egymás mellett. A vásznakkal szemközti magas falperemről 3 projektor
videót vetít ezekre a vásznakra, háromszor teljesen ugyanazt.
A vásznakon pergő
filmek nem örökítettek meg egyebet, mint villódzó esti fénycsíkokat. Száguldó
autók felrajzolódó és kialvó fénycsíkjait az éjszakában. Fényobjektumok között
csapongva forgolódó svenkek, zoomok, operatőri kóválygások, ez a dolog lényege.
Gyors, jelentőség nélküli vágások.
Csupa olyan dolog
pereg költség hatékony amatőr színvonalú filmfelvételen (telefonnal is
készülhetett), ami az odapillantó szemnek modern környezetünk fényben fürdését
sulykolja, idézi, napról napra, hétről hétre, folyvást ugyanúgy. Senkit nem
zavar, nem is érdekel, hogy miért mindig ugyanaz, mert a látvány annyira nem
kívánja a figyelmet, hogy nem állapítható meg, tegnap tényleg ugyanaz pergett-e
vagy sem.
Elűzendő az
aggodalmat, hogy ezt a highlite villódzást filmként kellene szemügyre venni, a
széles vetítőfelület teljes hosszát bevilágítja 4 programozottan tekergő,
színeit csapongva váltogató LED reflektor, aminek egyenkénti ára is meghaladhatja
a fél milliót. A HD formátumú film képszélei így egyáltalán nem látszanak. A
projektorok csak nyomják az alapot szakadatlanul, ennyi a dolguk. Három,
egyenként negyed milliós fénymeszelő.
Még távol az este,
amikor a bulinegyed kellős közepén, a Kazinczy utcában, az egyik modern lakóház
emeleti erkélyén rázendít az oda applikált, sok milliós projektor, amiről a
rendszerváltás, illetve a digitális forradalom kezdetén a fotó-audiovizuális művek
makacskodó szerzői, az idejét múlt mozizók álmodni sem mertek volna.
Ez a roppant
fényerejű, profi berendezés szakadatlanul vetít a szemközti oldalon emelkedő hatalmas
vendéglátó objektum oldalaira egyfajta kinetikus látványt, ami nem egyéb, mint
geometrikus, absztrakt alakzatok folytonos elváltozása. Villódzó színek és
op-art hatások vonaglanak az estében. Tehetős vállalkozó vizuális dorbézolása.
A járdán itt-ott
lézerfény pontocskák hemzsegnek, vonaglanak. Ezt már szinte unjuk.
Ábrázoló kép már
sehol. Tengernyi ember futkos villódzások között, itala után.
Na persze,
audiovízió ez is. Ez a sok-sok ember a hang. Tölti magába az élményfokozókat, hogy
aztán éjjel kettőkor kedve legyen felordibálni azokat, akik olyan bénák, hogy
ebben a villódzón gyönyörű audiovizuális éjszakában alszanak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése