Volt a fotóink
által való mutatkozásnak egy hosszú, férfias korszaka, azok az évek, amikor mi még nem éltünk, és amikor a
fotók bonyodalmas és nagyon figyelmes piszmogások és szabványosítatlan pancsolások hosszas
menetében születtek. Nem volt nagyítás, közönség ránézetet kiszolgáló méretek, s
bár dagadt a fotózás szépészeti lehetőségei iránti kíváncsiság, s voltak
kiállításra kínálkozó szabad falfelületek, nem léteztek a fényképek passzióból
történő közszemlére tételéhez nélkülözhetetlen ripsz-ropsz installáló eszközök
sem. Még százegynéhány évvel ezelőtt is igen ritkán került sor fotókiállításra.
A fényképezés úttörőinek széptevésével és vizuális újításaival való ismerkedés egy-egy azon esztendei szalon keretében kínálkozott, ahol mindenek előtt a fotográfia mesterségét űzők mutatkoztak be a polgári közönség előtt. Ez a közönség, meglehet kattinthatott már fényképet maga is, a teljes életet követelő berendezkedés, manuális felkészültség és gyakorlottság híján a kevés bátrak és leleményesek mutatványainak befogadó és hódoló szemlélőjévé lenni kényszerült.
A fényképezés úttörőinek széptevésével és vizuális újításaival való ismerkedés egy-egy azon esztendei szalon keretében kínálkozott, ahol mindenek előtt a fotográfia mesterségét űzők mutatkoztak be a polgári közönség előtt. Ez a közönség, meglehet kattinthatott már fényképet maga is, a teljes életet követelő berendezkedés, manuális felkészültség és gyakorlottság híján a kevés bátrak és leleményesek mutatványainak befogadó és hódoló szemlélőjévé lenni kényszerült.
Aztán történt, ami
történt, az a millió kísérletező, fejlesztő, szabványosító, kezes technikát
gyártani és a fotografálás lehetőségét tömeges méretekben felkínálni született
dolog, s most itt vagyunk, ahol vagyunk.
Ma, a
leegyszerűsített felvételi és kidolgozási technikának köszönhetően milliók
fotografálnak, de nem csupán fotografálnak, hanem méretes printeken mutogatják
egymásnak kattintásaikat. Csupán az elhivatottak válogatott mutatkozásaiból is kettő-három
esik a hét minden napjára.
A fotók hordozására
alkalmas falak és egyéb felületek birtokosai készséggel kínálják nekünk a
lehetőséget, hogy állítsunk ki. Ah nem túl régi idők! Önálló, egyéni fotókiállítás lehetőségéhez
jutni, még a múlt század hetvenes éveiben is elképesztően irigylendő rangot
jelentett.
Ma, lévén egyebek
közt, hogy mutogathatnék vágyunk gombnyomásnyi közelségbe került a beteljesüléshez, hemzsegnek körülöttünk a közszemlére szánt méretes kópiák, miközben
a potenciális közönség folyvást éppen másfelé, más kiállításokra és egyéb
fotográfiai mutatványokra figyel. Szemét tömi globális karriert befutott fotókkal
az interneten, fenekét sem kell ezért felemelnie.
Azon kapjuk
magunkat és kulturális környezetünket, hogy a falak és egyéb felületek
birtokosai úgyszólván utánunk hajítják a kiállítás lehetőségét. Kelepcét
állítva hiúságunknak és feltűnésvágyunknak, velünk tapétáztatják, foltosítják,
színesítik önmagában unalmas falaikat. Bár a rangosabban kiállított fotók
jelentős költséggel járnak, azok iránt a kiállítás lehetőségét kínálók zsebe
üres, ráadásul a falakkal és függőleges felületekkel bírók zöme költséges kópiáinkért semmiféle anyagi
felelősséget nem vállal. „Itt vagyunk, figyelünk uram, itt semmi nem történhet.”
Legtöbbször nincs
kiállítótérré szentelt terem, nincs teremőr, a tér napszakonként változóan
más-más funkciókat szolgál, más-más, teljesen másféle érdeklődéssel odacsődülő
emberekkel telik meg, akik egyáltalán nem kiállítást nézni jöttek, tehát az
ahhoz szükséges lelki-mentális pózt fel se öltötték magukra. Ők jelentik mégis a
látogatottságot.
Azért jut mindez
eszünkbe, mert tegnap nyílt a Radnóti Művelődési Központ meglehetősen zavaros
kommunikációs küldetéssel terhelt kerengőjének pillérein egy fotókiállítás.
Bennünket talányos címe fogott meg: Pesti mese. Fotó és mese? Meglehetősen
elvont viszonyt sejtet, gyanakvó kérdéseket involvál. Ez által nagy a
felszólító jellege. Viszont hatalmasat is lehet vele bukni - már a vájtszeműek
elvárásaival szemben.
Nos, valami ilyesmi
történt. A mese ígérete megítélésünk szerint csak blöff volt. A fotók csupán
egyszerűbben vagy elvontabban komponált fotók, melyek vagy Pesten készültek vagy akárhol,
és bármely más hívó szóra is odasereglenének, mert nincs ma olyan kép
mutogatásban gyakorlott fotós, aki érdekesnek mondható vagy csupán decens és
mutogatásra érett látnivalókat ne tartogatna tarsolyában. Aki ne tudná
kapásból megtölteni magával a RaM kerengő pilléreinek oldalait. Ez a tér persze még a jobbak közül való, mert kulturális és nem például kereskedelmi események veszik körül.
A húsz ismert és
kevésbé ismert nevet felvonultató válogatás úgy kerekedett ki, hogy a ház arra
hivatott embere összekürtölte azokat, akikkel a Ház működése során korábban már
kapcsolatba került, és mindenféle szakszerű körültekintés nélkül (kurátor, mi az?) bedobta rég
óta elméjében fészkelődő, kedvenc leleményét, hogy legyen valamiféle mesélés
fotókkal, vagy egyszerűbben csak fotografált történetek kerekedjenek ki, ahogy ez ma
itt-ott mindenütt divatos lett.
Minden fotós hozta,
amire rá lehetett fogni vagy rá merte fogni, hogy köze van egy olyan
értelmezéshez (mesélés egyetlen fotóval, vagy hajánál fogva összerángatott statikus nézetekkel, műfajilag még eseményekről készült képszekvenci esetén is igen kevés ennek a veleje.) A
válogatás abból történt, ami adva volt, és a kényszer meg lett ideologizálva
valahogy ilyen alapon: minden magába foglal mindent, ha úgy tekintjük.
Kincses Károly
fotótörténész ajánlotta a kevés számú érdeklődő figyelmébe az egyetlen egészet
semmiképpen nem képező, felfedezésértéktelen, de mesés kerengülést.
Mondandójának a
vállalkozás megítélését érintő lényegét nem nehéz idéznünk, mert ő is idézte
azt a Tanú című közismert filmből:
„Kicsi, zöld, de a
miénk.”
Beletrafáltál :)
VálaszTörlés