Jó volna ez a kép,
mondá rokonunk (jóindulatú elfogultsága vérségi alapon garantált), tetszik a
kutya is, meg a macska is így, döglötten egymás mellett, csak valahogy nem
lehet rajta nevetni.
Igazság lehet
az efféle észrevételekben, a néző részéről legalább is. Az alkotó, a
fotografáló ember képei által megszólít másokat, és ha sikerre számít,
tekintetbe kell vennie, hogy mások mire vágynak.
Tudjuk is, hogyan
megy ez. Tudunk mi viccelni, akár mondanivaló értékűen is, hogy mércénk szerintinél
alább ne adjuk. De anélkül is akár - már ha valaki azt jól megfizetné :-)
Például, ha
fotográfiailag azt a jópofa dolgot akarnánk mondani, hogy kutya-macska harc,
hihi, haha... akkor ábrázolnánk egymás mellett egy kedves tépett kutyát és egy kedves tépett
macskát - hihi, haha...
Mi ugyan ilyesmire
nem igazán hajlunk mostanában, ismerünk viszont olyat, aki híveinek efféle
igénye hallatán már kócolná is a kutyát. Neki lehet igaza, mert mindig nagy közönsége,
és kellő sajtóvisszhangja van.
Nézzük aztán az
efféle képeket mi, többiek, sokan, kicsit irigykedünk, még azok is, mint jó
magunk, akik mércéiket magasabbra helyezték, mert ha retardáltságunk ellenére sikerül
elménkből valami formailag remek, ráérző, rejtett, releváns és mégis rekeszizom
rengető háttér-összefüggést odagondolni, miért ne kacagnánk egyet mi is azon a
kutya-macska képen. Hihi, haha, hehe.
Nem semmi ez, ha
sikerül - már a nevetés. Sőt, esetleg ez csak a valami!
De mégis kérdjük:
Mindenféle szponzori
ösztökéltségtől hajtva akár (s pláne anélkül): miért akarnánk folyvást a kacagtató
fotókra vágyóknak képeket mutatni? Csakugyan, az illusztrációs szerepen vagy az
olcsó haha impulzuson túl mi értelme volna számunkra annak?
Talán az a
megnyilatkozási absztraktum (egymással digitálisan hajba kapó mozdulatlan
kutya, mozdulatlan macska) volna az értékelendő output, hogy nem filmet
forgattunk bár, mégis meséltünk? Kétségtelen, tudósok által jól taglalható
vetülete volna ez a vetületeknek.
Kétségtelen az is,
hogy a tépett kutya és a tépett macska tépettségében pszichés hangsúllyal bíró
érzéki benyomást közvetít, s ez a művészet területe. Ám ha hívószónak
tekintenénk a közhelyes szófordulatot magát, kérdéses, hogy jelentőségét
tekintve hová volna az efféle látvány lehorgonyozva.
Jelentőség! Ez
nagy jelentőségű szó.
Háromféle ember
létezik ennek viszonylatában:
- Az egyik, aki
jelentőségre ugyan sose gondol, mégis folyvást hülyéskedik, mert ezt
megengedheti magának, és mindenekelőtt, mert nagyon fejlett a hülyéskedője.
- A másik az, aki a
minden jelentőség nélküli, de jelentősség teljesnek látszó komolykodásban érzi
otthon magát. A fotográfia pedig eleve hajlik a dekadenciára.
- Van aztán az a
harmadik fajta, aki alkotás címén elvek, eszmék, ideák savanyú sarki pólusfénye
felé lohol. Aki táguló elmebirodalmában a képletesség és valóság sokkal
távolabbi jelentőséggel bíró összefüggéseit szeretné megragadni.
Mint a régi nagyok,
akik persze még nem tudhattak fényképezni.
Csak hogy közben meg
mintha a jelentőségűség ugyancsak változtatná, sőt, már-már néha saját nyakára
is hurkolná irányultságát.
Be vannak ezek a
szerencsétlen jelentőség-vadászok kerítve.
Vagy esetleg ki
vannak kerítve. Ám mégis vannak, váltig léteznek.
Nos, valljunk
színt, de ne bonyolódjunk nagyon!
Van tehát az olcsó
vicces meg az így-úgy emelkedett, komoly.
Mi végzetesen,
sorsszerűen és büszkén ez utóbbihoz tartozunk.
Még ha mind kevesebben
vannak is a híveink.
Romlana a világ?
Vagy csak másképp
ugyanolyan sz* ?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése