Gyanítható már,
hogy teremtője, a Teremtő olyannak teremtette ezt a világot, a mi
univerzumunkat, hogy csak múló világosságok vannak benne.
Ha gyanítható, hát
gyanítsuk most kicsit!
Ám lehet, hogy ez a
folyvást való múlása a világosságnak a világosságok újra keletkezésével
fogócskázva cirkulál az idők „végezetéig”.
Akkor viszont mégis
csak okkal-joggal kívánható, hogy az örök világosság fényeskedjen valakinek.
Na de mit kell ezen
érteni, már az ő szemszögéből, még ha tudjuk is, hogy az egyéni szemszög a kollektív
lét viszonyai között - törvényileg, gyártóilag, közérdekileg, isten tudja, mi minden
szempontból stb. - eléggé le van sajnálva?
Fennállhat vajon ennek
az örök szónak az érvénye olyan értelemben is, hogy nem kezdjük ki az ember
halandósága iránti gyanúnkat?
Talán igen,
például, amennyiben hihetünk abban, hogy az elme fényessége - a maga örökkévalósága
reményében - hatókörében tartja az arra érdemesülteket holtukban is.
Az élőkről meg
aztán nem is beszélve, hiszen az ama távlati sajátossággal bíró világosság, hogy
örök, megvilágítja a mi univerzumunkat pillanatról pillanatra is.
A halotti beszélő
ugyan nem így gondolja, de ne merítsük őt a mi nem ok nélkül gerjedt
szofisztikánkba!
Tehát az öröknek
szó szerinti érvénye fennállhat akkor is, ha egyenként nagyon is múlandóak
vagyunk. Megnyugtatóbb ez, mintha az örökkévalóság végéig ott kellene
kuksolnunk valahol, a földi valóság, szerelem, kocsmák, fotózás, parlament és
még mi minden nélküli köztes létben, valamiféle fiktív élet közegében, esetleg
más, életünkben sosem látott, földi értelemben vett unalmas holtak
társaságában, nekünk, kik mással, mint földi értelemmel sosem közelítettünk
semmihez.
Azért említjük
mindezt, mert most elménkbe ötlött az örök és a világosság egyik sajátos
kombinációja.
Megunván a magnéziummal
való fényképészeti szerencsétlenkedéseket, a fotósokra ráégett zakók örökös
csereberélését, egy régi szép napon feltalálta az ember az örökvakut, ami -
hatalmas lévén - nagy mennyiségű elektromos energiát kondenzált és sütött ki
aztán témánkat elborító fényességgel, a kívánt pillanatokban.
Kezdetben nagyon
drága, s így csupán vágyálom volt tehát, hogy az örökvaku fényeskedjen nekünk,
de ma már, a kicsiny, de nagy fényerejű kompakt vakuk korában szinte minden
fotósnak ott van a szettáskájában, vagy ha nem ott, akkor a szekrényében. Mára olyannyira
természetes lett, hogy van, hogy része felszerelésünk ez a berendezés, ami
szinte szakadatlanul ontja a villanófényt, hogy az örök szót el is hagytuk.
Van most tehát
vakuja szinte mindenkinek, ami legszívesebben elemmel működik.
Az elem általában
négyesével kell, ilyen kiszerelésben szinte mindenütt kapható, bár nem olcsó,
sőt, a szaküzletekben kérve k...* drága.
Drága, igen! Amikor azonban elővesszük
a vakut, nagy ritkán, dehogy is fényeskedik nekünk, mert az elem már rég
lemerült. Szitkozódunk, és vásárolunk új elemeket. Villantunk, fényeskedünk
párat, aztán a vaku készenlétben vár a következő alkalomra, ami - lévén, hogy
esetleg nem vagyunk fényképészek, sem másképpen értett profik - ki tudja, mikor jő el.
Így, amikor jön a
következő fotózás, fohászkodva veszi az ember a kütyüt: „Az örökvaku
fényeskedjék nekem!” De nem teszi, és mi újra és újra megvásároljuk a
vakukészüléknél alig olcsóbb elemeket. És ez így megy körbe-körbe időnk
végezetéig.
Viszonylagos örök
világosság persze volna itt vaku nélkül is, csak naponta kifordulunk belőle földgolyónk pörgése miatt.
Néha már megfordul
az ember fejében a kérdés, hogy mégis csak boldogabbak volnánk talán azzal az
örök világossággal, amire a pap gondol?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése