Minap művész barátunk megmutatta
az e hetekben zajló Culevit pályázat nagydíjas képét. Azóta talán már be is
küldte. Hogy aztán miként tesz be ennek a bizton megelőlegezhető rangsorolásnak
az élet, hogy miként hajlik meg a zsűri a marketing érdekek felől vagy a
fogyasztói hódolat és csontig benyalni hajlandó nyerhetnék felől rátörő
nyomás előtt/alatt, azt még nem tudhatjuk. Ami a méltányosság esélyét illeti, reményt
keltő, hogy vannak szakmai díjak és van külön közönségdíj.
A nyerés esélyével társított Remény
a rákbetegség tematikájához csatolva olyan hívószó a neves gyógyszergyártó
részéről, ami felettébb felpörgeti a lelket. A felturbózott bátorság habzik
mindenfelé, ahol neki kedvező terepet sejt, a képzelet szárnyán próbál mindent
megkaparintani, és ha a képzelődő lélek elég szemtelen, még a költészet és a prófécia
magasságában is próbál repdesni.
Az internetnek köszönhetően
könnyeddé lett reakció-technikák birtokában egyébként is eluralkodott rajtunk
valamiféle eszeveszett szerepelhetnék, na és a nyerhetnék. Csak odaszellentek
egyet – mibe kerül az – és máris sok mindenki velem foglalkozik, esetleg nyerek
is valamit. Sőt, félre fránya bizonytalanság! - rokonaimmal és baráti túlerőmmel
beszavaztatom szellentésemet a tuttiba.
Azért lovagolunk a témán, mert
ugyancsak Remény címmel kiállítás nyílt minap a Fény galériában, s ha nem is
voltunk jelen, kiváló tudósítást találtunk a fotoklikk.hu kiállítási rovatában
Hajdú Gabriella bámulatosan rezzenéstelen kézikamerájából.
A megnyitót egyféle mini szellemi
szeánsznak szánták az alkotók. Hatan hatféle definitív kört tettek az apró
mécses lángjával megidézett remény körül. Érzésünk szerint összehordták a
semmit.
Eifert János tekintélyérvekkel
tekintélyt szerezni remélt szólalása (Fekete István, Tandori Dezső) madarakat
megszégyenítő ügyes bukfenccel megmerült a reménytelenség taglalásában („ a
bevallás tisztessége”) s eljutott a zöld szín témába vágó szerepének történelmi
taglalásához.
Lelkes László kevesebbet
vacakolt, a hit-remény-szeretet hármasán át máris bent volt Isten kamrájában,
ahol állítólag a remény áll a legnagyobb zsákban, madzaga folyvást kioldva,
hogy mindenki belenyúlhasson. Másrészt úgy vélte, a reményt a Teremtő oltotta
belénk, s olyan az, mint a szivárvány: szép, de megfoghatatlan, és összeköti a
Földet az Éggel.
Maczó Erzsébet még Lelkesnél is
lelkesebben kerülgette a forró kását. A reményt - Pál apostollal szólva - a
kereszténység alapigéjének nevezte, ami magának a létezésnek része, s további
tudnivalókért elküldött bennünket János apostol evangéliumának 15. fejezetébe.
Rainer Péter, mint óvatos duhaj,
beérte az értelmező kéziszótár semminél alig többet mondó szócikkével, de
beugrott még neki az illúzió szó is, aminél elidőzött kicsit, megkontrázva a
remény szó értelmezésének rá váró feladatát.
Szél Ágnes biztatón szólt ki a
földi jelenünket meghatározó homályból, a tudást nevezve legfőbb célnak. Szót
ejtett bizonyos ötödik elemről, összefüggésben a törvény, rend és út
hármasával, és kijelentette, hogy nincs szükség se hitre, se reményre, csak
tudásra, mert a világban csak vanság van. A hit és a reménykedés csak a földi
lét szükséglete. Reményünk legfőbb tárgya, hogy eljön a fény.
Mindezek hallatán, és végül
megtekintvén a mini-konferenciára okot adó néhány képet is, felmerült bennünk,
hogy nincs-e itt valamiféle barbatrükk, mert mi van, ha hajánál fogva rángatunk
álságos helyre egy önmagában kiváló fotót, vagy éppen fordítva: „okosan” szövegelünk
néhány vacak fotó fölött?
Szél Ágnes ihletett formaköltő,
kicsit túlfinomult ugyan a szellemi követhetetlenség-technikája (szerintünk
egyetlen szava sem igaz) viszont jók a fotói, s most, itt – illendőn, hacsak
nem eleve mindig - nagyon is a remény érzelemkörébe hatolnak.
Legkevésbé sem mondható el
mindez… na, negatív irányba nem személyeskedünk! – de mit gondoljunk annak
illetékességéről egy reményről vagy bármi másról szóló kiállításon, aki minimális
technikai szinten épp hogy csak képes lekattintani azt, amit bárki más is lefényképez.
Érdekes, hogy azok, akik a
lélekre tartozó dolgokban Isten illetékességéről kanonizáltan papolnak,
leginkább tárgyiasult vallási jelképekkel (út, kápolna, szivárványos ég,
golgota meg ilyenek) operálnak, alig többel, mint ami mindennapi
környezetünkben fellelhető, és már szimbólumainknak is könyökén jön ki.
Mintha Isten levette volna a
kezét a korról: szemben a barokk csodálatos művészeti tobzódásával, ma egyfajta
garantált esztétikai és szakmai dilettantizmus honol a vallási buzgók körében.
Szentiváni János nem sokat szólt,
viszont ő is előhozakodott egy, a témát érzéki erővel parafrazeáló fotóval.
Eifert – tudjuk, őstehetség - itt is kicsit közhelyesen ismételgeti
magát. Ráhangolódása a témára profira vall, ám már egy kicsit sematizált lett,
inkább a belemagyarázás eszközével operál.
Összegzésül mondható: a jó duma
semmit sem garantál, attól még a fotó vagy jó vagy rossz.
E megnyilatkozásbeli sokféleség
arra sarkallt bennünket, hogy próbáljuk elválasztani a szezont a fazontól,
annál is inkább, mivel meggyőződésünk, hogy minél többet jelent egy szó,
annál kevésbé jelent bármit is.
Ha egy gondolatmenet erejéig
fékezzük röpködésünket, észre kell vennünk, hogy ama jóval fentebb sorolt rokon
értelmű szavak mindegyikében a psziché, illetve az elme által modellezett,
vágyott mentális tartalmak, illetve megközelítési technikák kivetítéséről
van szó. Ezek a realitáshoz vagy ennek inverzéhez, az irrealitáshoz való
viszonyuk szerint különböztethetők meg.
Azt, hogy az ember vágyakozik,
nem érdemes reménynek nevezni, mert a Vágyakozás csupán az értelem evolúciós
szerelvénye, a biopropeller, ami már szinte automatikusan hajtja a még meg nem
kaparintott, el nem ért céltárgyak felé a folyvást ezer irányba, ezerféle javak
és kiváltságok után ágaskodó embert.
A Hit ott terem, oda vetítődik a
maga képzeteivel, ahol valamely remélt révnek nincs megragadható bizonyossága.
Az Ábránd azért az, ami, mert képtelenségekhez
horgonyozza a lelket, olyan - a drogokéval vetekedő - erővel, hogy a képzelet
már nem képes – tán nem is akarja - megkülönböztetni, mi lehetséges, s mi
objektíve lehetetlen.
A Sóvárgás meg - kísérő mechanizmusait
tekintve - egy mohó, célirányos ragacs, amibe a célnak előbb-utóbb illene
beleragadni.
Na és itt van még a Fohászkodás
is, ami virtuálisan kihelyezett igény, folyamodás a helyenként ugyancsak
virtuálisan megtestesülő szerencséhez vagy a tételezett felsőbb kegyhez, hogy
az, ha csak teheti, vessen gátat a nem kívánatos fejleményeknek, illetve hogy
inverz módon hatva, a különféle előjelű lehetőségek közül – főként gátolva a
negatívokat - a pozitív következzék be.
E fenti fogalmak az elhomályosult
elme számára kísértetiesen képesek hasonlítani a Reményre.
Kétségtelennek tűnik, hogy ezek bármelyike
legyen is bennünk a domináns, kisebb-nagyobb mértékben ott munkál bennünk valami
pozitív önvédelem, hogy a lélek és az elme ne adja fel jövője territóriumait, a
lélek makacsul ösztökéli az elmét, hogy keresse a rést az előbbre jutást, a
boldogulást tagadó lehetetlenségeken, e jövőképes, lemondásokon túllendítő mechanizmussal
védelmezve és visszaadva az emberi méltóság értéket és fényét - aminek hitünk
szerint semmi köze holmi túlvilági ragyogáshoz.
Visszatérve kindulási témánkhoz:
hogy pontosabban mi minden tódul a zsűri ölébe a Remény hívószavára, csak
sejthető; alighanem számos egymást nem fedő, fentebb taglalt pszichés attitűd,
mint a cél, ábránd, hit, imádkozás, önvédelem és sóvárgás, de még a kapzsiság
attitűdje is, valamint persze, bizonyára az a valami is, ami a mindezek
értelmét cáfoló, tagadó, támadó, gátló, elbizonytalanító élethelyzetekkel
szemben gerjed az emberi pszichében. A lehetetlenségeken kitapintott résbe vetett
horgony. Mi ezt neveznénk legszívesebben reménynek.
A reményt tehát csupán ott
tételeznénk, ahol bárminemű tagadással néz szembe az ember.
Nyilvánvaló, hogy a
reménykedésnek fontossági fokozatai vannak, és hogy sorsfordító kérdésekben
növekszik nagyra a jelentősége.
Hogy végezetül mi is költőin kitérve
szóljunk:
az, amiben/akiben földi létünk
értelmére ható észérvek híján kong a transzcendensbe vetett üresség, az a
szentfazék.
A barátunk pedig igenis megnyeri.
Majd mi beszavazzuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése