Az idő, ami oly valóságosan
szorongat bennünket, bizony, feleim, virtuális gyeplő. Ezt nem fejteném ki bővebben,
mert aki nem reménytelen eset, az máris bólintott, ahogy felvetésemnek utána
gondolt.
A többiek meg csak
csimpaszkodnak, mint a tök, mert irigykednek mások kozmosz járó szellemi
csizmájára.
Én most utas vagyok. Magyar utas,
hazai földön. Rosszul felszerelt vasúti adottságok között jó képzelettel
felszerelt utas, és ahogy az egysínes pályán szolgálati paranccsal hosszan
veszteglő lokomotív most újra rákapcsol, érzem is már, mi történik abban a
virtuális térben:
A pálya menti fák mintha táncba
lovalnák magukat, s a töltés kövei mintha hajdani egyetlen kőtömb mivoltukat
követelnék vissza, sűrűsödik a zakatolás ritmikája, szokatlan erővel
gyorsulunk. Semmi kétség, a mozdonyvezető, mint lokomotizált cowboy, hősi hajszában próbálja utolérni azt a messze előtte vágtató pontot, ami az ő
menetidő szerinti helye. Ennél könyörtelenebb vágta nincs a világon. A
vizisport rajongói már ismerik a versenyzők orra elé vetített, száguldó
világcsúcs időt. Nincs ott semmi, és mégis jól észleljük az őrületes versengést
ezzel a fiktív valamivel, ami engedményekre képtelen.
A mi menetidő szerint vágtató
pontunk 20 perc ácsorgás után már beláthatatlan messze jár, és a mozdonyvezető
akarata mégis utána nyúl, belecsimpaszkodik, az áramerőkart koppanásig hátra
feszítve viszi ama pont nyomába a vonatot. Szörnyű zúdulásba mosódnak a pálya
menti bozótok, csattogás folyamában tombolnak a kerekek. Zötyög, táncol, röppenés lehetőségével kacérkodik a kocsiszekrény.
S én mintha a cowboy mögött
kapaszkodnék e vasból öntött lovon. Tódul vérembe az adrenalin, teljes szívből
suttogom: hajrá mozdonyvezető! Minden idegszálam a távolt tapogatja. Látom,
amint Pusztaszabolcsnál a pont lassít, megáll, majd az ott várakozó csatlakozás
lemondón nyikordul, s elhúz menetrend szerinti dolgára, miközben a pont meg újra rákapcsol, s robog
tovább.
Ám mi nem adjuk fel, szédületesen
vágtatunk, és mintha látnám is már, hogy tíz perc után ott, messze elöl
felbukkan az a pont. Egyre közelebb kerülünk hozzá. Vöröslik, dagad. Érzem,
hogy a mozdonyvezető az egész életét feltette erre a versenyfutásra.
Azt hiszem, ha megérkezünk,
átadom neki a névjegyemet. Megkérdezem, van-e gyereke, s hogy melyik iskolába
jár, esetleg átiratom a mi fiunkat oda. És mozdonyvezető lesz a gyerekből,
igen, most már tudom, távoli céloknak ilyen lebírhatatlan, bátor akarója lesz
az én fiam is, ama szenvedélyes csillogással messzeségekre függesztett tekintetében.
Esetleg ugyanazon a szigeten töltjük a nyári heteket, és barátok leszünk.
Ekkor szemafort kapunk. Nyikorgó
fékezés vet véget mámoromnak. A menetidő szerinti pont, ott elöl, aminek a
zabszem már a fenekében volt, most megkönnyebbülten zsugorodik, s nyoma vész a
távoli pályakanyarban.
A kalauz most ért ide. Látom
szemében, hogy aggályoskodásomat a haszontalan önhergelések közé sorolja, hogy
a menetidő csak dísz az utazáson, nem nélkülözhetetlen fűszere életünknek,
hiszen ha már felszálltunk, úgyis eljutunk végül valahová, s ha késünk is, mindenki
ki fogja bírni, ha meg nem, hát nem.
Csakugyan? Nyugaton másképp van? Lehet,
de itt meg így van. Legyintő mosollyal fordul tovább a kalauz. Száguldó pont az időben? Ő
meg a mozdonyvezető ilyesmit sosem láttak.
Pont szépítése című képünk az AESTHETICAL RECYCLING című kiállításunk anyagából |
Élvezet volt olvasni gondolataidat!
VálaszTörlés