Barátom kérdezte, össze tudnám-e őt mosni a neves svéd diplomata hűlt helyével, akinek emléktáblájáról galád módon ellopták a bronz arcmást a Városligetben. Első próbálkozásom.
2012. június 6., szerda
2012. június 1., péntek
A nagy AKÁRMI pályázat
Még a gépösszeomlásom előtt vettem
hírül, hogy pályázatot hirdet az árkádunk alatt éjszakázó néhány ember - több
magyar alkotó születésének és halálának évfordulója valamint minden egyéb
dolgok alkalmából - versek, novellák írására, képzőművészeti alkotások, fotók
és zeneművek létrehozására.
A pályázatra szabadon választott
témában, legfeljebb hat A/4-es zsírtalan papírlapon várják az alkotásokat. Az
ünnepélyes eredményhirdetést a Krisztus utáni 2012. év novemberében tartják
árkádunk alatt.
Beküldési határidő (időjárástól függően): 2012. október 20. vagy november 1. Jelképes értékű nevezési díj: 2012Ft
Beküldési határidő (időjárástól függően): 2012. október 20. vagy november 1. Jelképes értékű nevezési díj: 2012Ft
A jeles évfordulók, amelyek
apropóul szolgálhatnak:
125 éve született Kassák Lajos
festőművész, író, lapszerkesztő, Karinthy Frigyes író, humorista. Áprily Lajos
költő, műfordító
100 éve született Hegedűs Géza író,
Ottlik Géza író
90 éve született Pilinszky János költő
90 éve hunyt el Gárdonyi Géza
75 éve hunyt el József Attila költő, műfordító
90 éve született Pilinszky János költő
90 éve hunyt el Gárdonyi Géza
75 éve hunyt el József Attila költő, műfordító
15 éve hunyt el Fodor András író,
költő
215 éve született Franz Schubert
osztrák zeneszerző
20 éve hálnak fedéltelenek a Dob
utc 31. számú ház árkádja alatt.
Szabadon választott témák:
Bármi, akármi, mindegymicsoda.
Bármi, akármi, mindegymicsoda.
Az írásműveket maximális hat A/4-es
oldal terjedelemben kérjük beküldeni. Képzőművészeink A/4 méretben
nedvességálló másolatokkal jelentkezzenek. A kottákat szintén így kérjük,
rétegelten. Fotókat is várunk, bármilyen témában, minél kisebb méretben, minél
nagyobb, vastag, jó hőszigetelésű papíron.
A pályázatokat 2012. október 20-ig kell beküldeni a következő címre:
Bazár Bezárul Művészeti Kör, Dob utca 31.
A pályázatokat 2012. október 20-ig kell beküldeni a következő címre:
Bazár Bezárul Művészeti Kör, Dob utca 31.
A pályázat beküldött művek nélkül
is érvényes, de nevezési díj nélkül abszolut érvénytelen!
Kérjük fenti címre hozni vagy hullámkartonunk alá beküldeni (elénk/alánk tolni) a 2012 forint pályázati díjat.
A díj fejében mindenre lehet pályázni!
Érdeklődni: Bazár Bezárul Művészeti Kör, Dr.Fedéltelen (elnök), és Dr. Fedéltelenné (főtitkár), ott, a helyszínen.
Kérjük fenti címre hozni vagy hullámkartonunk alá beküldeni (elénk/alánk tolni) a 2012 forint pályázati díjat.
A díj fejében mindenre lehet pályázni!
Érdeklődni: Bazár Bezárul Művészeti Kör, Dr.Fedéltelen (elnök), és Dr. Fedéltelenné (főtitkár), ott, a helyszínen.
e-mail: kukac pont fedeltelen, kukac pont hu!!
Az Elnök
Egy már beérkezett, szabadon választott gasztronómiai pályamű
Néhány beérkezett képzőművészeti alkotás
2012. május 29., kedd
UFOra várva
Ha a képkiállítás valamely téma valamekkora lélegzetű
körbejárása, akkor a Vintage Galériában képkiállítás, mint olyan nem
lehetséges. Egyetlen barátságos, de szűkös terecskéjében legfeljebb egy-egy
objekt fér el. Gyenis Tiborból többet is szívesen vettem volna, mint az az öt
kép.
A Vintage Galéria inkább találkozóhely, sem mint kiállító
galéria tehát. Olyan találkozási pont, ahol valaki bemutatása/felbukkanása
apropóján odagyűlik az illető szakmai környezete és a holdudvara, mutatkozni, borozgatni,
beszélgetni. Kellemesen eltrécsel az árnyas májusvégi utcán az a két tucat
ember. Bentről kihallatszik a szaxofon, kintről behallatszik a csacsogás.
Én
meg sem mukkanok, egyetlen üdvözlésértékű ismerősöm Pőcze Attila, és jól van ez
így. GÖELEVENnel keveredtem ide, kifejezetten Gyenis Tibor iránti rokonszenvem
okán.
Pohár bor talán nekem is jutna, ám mivel GÖELEVEN nem iszik, én sem
iszom, mert az ökör iszik egyedül.
Nézgelődöm. A külhonból hazajáró, apró, vígöreg Perneczki
Géza, aki megnyitó gesztusként egy kislánytól kapott apró virágot tűzetett az
egyik Gyenis kép tetejére, tulajdonképpen lehetne az ismerősöm, mert együtt
hallgattunk fontos témákat Zádor Annánál és Vayer Lajosnál, még 1959 és 63
között az ELTÉn, ám, nem volt metszéspontja életünknek sem akkor, sem az elmúlt
50 évben.
Miután Ágoston Béla zeneközelítő már elcsomagolta ufóra váró szaxofonját,
én is irányt veszek a Károly kert felé, hátha kóborol arrafelé egy-két
ismerősöm, akinek azt mondhatnám, helló, és nem bámulna rám, mint borjú Azujkára.
2012. május 26., szombat
képregriport
A múlt héten Németországban bújdokoltam, és betoppantam egy születésnapi buliba is. Itt született legújabb képregriportom:
2012. május 24., csütörtök
részemről a baki
A Szépművészeti Múzeum pompás tereiben jókat nézgelődhettem
a fotóművészet születése iránti kíváncsiságtól hajtva, egészen jókat, függetlenül
attól, hogy megítéltem volna, a téma elővezetése szakszerű, vonzó, felfedezés
értékű, vagy esetleg hiánypótló csapongásaival csak szédíti elmémet.
Hatalmas fal mentén, pár évtizedet átfogó időmetszeteken
tovalépkedve, helyenként nem véletlen, máshol nagyon is véletlenszerű
kronológiai egybeesések mentén tehettem egy hosszú, a fotográfia fontos
történéseivel párhuzamos sétautat. Csemegézhettem kortörténeti összefüggésekben.
Az ilyesmit szívesen fogadja az ember a mai modern információs társadalomban.
Divatos az efféle random filterezése eleink hajdan volt életének. Érdekes,
mert hogy minden, ami új rálátást kínál a fontos egybeesésekre, eleve érdekes.
(Anyám pont vizet húzott a kútból a Csolnak utcában, amikor apámat a fronton
aknatalálat érte.)
Persze, ha célirányos tudásvággyal érkezik a műveltebb látogató,
történetesen a piktorializmus és a modernizmus kérdéseiben, akkor konkrét
elvárásai is támadhatnak. A tudós meg egyenesen leckéztetni jön.
Nyilván ez utóbbi motívummal érte ama súlyos kritika Baki
Péter kurátori teljesítményét az ÉS hasábjain.
Ami a téma bemutatásának épületes voltát illeti, mondhatjuk,
Szilágyi Sándornak igaza van: fontos szempontok fölött siklottak el a
vállalkozás szerkesztői, fontos szálak mind máig kibogozatlan kuszaságai - hogy
úgy mondjuk - a paravánok mögé söpörtettek.
Na de Szilágyi Sándor is csak hallgasson! A szakszerűség
kérdéseiben nyilván igaza van, pontosabban: jókor van igaza, csak talán nem jó
helyen.
Nem csak azért, mert a közönségsikert célzó kiállítás nem feltétlen
tudományos dolgozat is egyben, (és ilyesmit miért is várnánk Baki Pétertől?)
hanem, mert a fotó új formai és szemléleti lehetőségeinek felfedezésétől ittas
és elhamarkodott, múlékony érvényű summázatokkal terhes korszak ez, amit a
piktorialista és a modernista korszak lefed.
A félművelt mából tekintve kicsit anakronisztikus Baki Péter
témával való azonosulása.
„A festői hatás elérésére törekvő fényképkészítők
elrugaszkodtak a valóság pontos leképezésétől.” – Ez az „elrugaszkodtak” eléggé
sántít ma már, hiszen, ami a pontos leképezést illeti, az idő tájt éppen hogy
nem volt még mód mai értelemben elvárható „pontos leképezésre”.
Joggal van nosztalgiánk ama kor iránt. Béke ugyan nem volt,
mert az sosem volt, de a mai félművelt szemmel kezdetlegesnek tűnő technikával
is sok nagyszerű mű született.
Ha azonban az értékek mögé tekintve - Szilágyi
elvárásai szerint - az elméleti szálak mentén haladunk, akkor ebben a méltóságos
térben, bizony, nem a vintage-ok és más műkereskedelmi vonatkozású kincsek felvonultatása
fogja igazolni szólalásunk értelmét. Akkor többféle síkon felbukkanó, elvont
sajátosságok szemléltetéséhez kell a legérzékletesebb illusztrációt és
szemléltetési módszert felvonultatnunk, és világossá kell tennünk, hogy a
történet és elmélet közötti összefüggéseknek mikor melyik síkján tartózkodunk
éppen, illetve hogyan látható át a korabeli törekvések sűreje.
A Straight Photography filozófiája: „ a fényképek nézzenek ki úgy, mint a fényképek.” Enyhén
tautologikus kifejezésként hat ez ma. Ám ha ez a tény, akkor történeti
szempontból helyénvaló felidézni. Mégis, a kiállítás tárgyát illetően nem
csúsztatásos tévelygés-e az efféle cél: mazsolázás értékű kitéréseket kommentár
nélkül bevetni?
Nem gondolhatom, hogy más nem kínálkozott, csak ez volt kéznél a magyar múzeumban, hiszen a világ
több neves gyűjteményéből kaptak kölcsön képeket.
„Amerikában Alfred
Stieglitz és társai Photo Secession néven megalapítják szervezetüket, melynek
célja a fotográfia művészi rangra emelése.”
Ez valóban a művészet-vonulat történetének egyik adata, ám nem érzékeltet
semmit, abból, hogy mi volt itt a tett, mi mindennel szemben állt ez az üzenet.
Másrészt, nem csak kiáltványokkal, de egyetlen kattintással is lehet szolgálni
a művészeti rang emelését, új utakra terelni a mindenkori szemléletet.
Sőt, a művészi erejű kattintás talán az igazi! Akkor viszont mi köze érdemében a Máté Olga epizódnak a
kiállítás felvett, fontos nyomvonalához, a
fotóművészet születéséhez?
Mi az, hogy műkedvelés? És mi ennek az alternatívája a
fotótörténet tekintetében? Sejthetően egyszerre a technikai fejlődés
ösztökélése és a teóriák mentén való előretörés, illetve szemléleti konszenzus
keresése. A kísérletezés is, bármiféle maradandó esztétikai érték nélkül. Ám művészeti
szempontból érnek-e, képviselnek-e bármit is Kernynek a magyar fotótörténeti
múzeum birtokában fennmaradt, s ide citált angliai szoborfelvételei?
Alfred Stieglitz A nagyravágyás városa. Semmiféle
vonulatba nem illeszkedik. Nekem inkább a képcím szerepéről szól, hiszen nem a ma
oly divatossá lett narratíva korabeli ízlelgetése-e ez a címadás? Mint ilyen, érdekes, bizony! De
kinek jön ez le egyetlen képaláírásból? Na és ha le is jön, mi köze van ennek a
korabeli művészeti törekvésekhez, amelyek ez idő tájt még kifejezetten
esztétikai alapon reméltek állni?
A fényképezők zegzugos vergődései technika és szellemiség
között lassan ráhangolták az embert, mint befogadót különféle helyénvaló,
illetve azóta tévesnek bizonyult elvárásokkal való közelítésre. Kezdetben
kevesen látták/tudták, hogy mi is lenne a fotográfia saját útja, mit várjanak
el ettől a technikai sajátosságai által oly jellegzetes, addig sosem volt
kifejezési eszköztől. És ez ma hogy van, nagyjából nem ugyanúgy-e?
Bennünket, jelenben tévelygőket Baki segít a régmúltban tévelyegni.
Blossfeldt-ről szövegel nekünk, aztán hirtelen ott áll fél méterrel odébb Edward
Steichen művészeti szempontból tévelygés-értékű virágcsendélete: Napraforgók
vázában, (tudom, neked igenis teteszik...:-) és csak azután jön a következő falon egy Blossfeldt kép. Világos-e
miért került ide a Steichen fotó, majd odébb a Henrich Kühn virágcsendélet,
hiszen az ő szemléletük ma is, meg nem haladottan érvényes sokak szemében?
Semmitmondó ide-oda lapozások: „Ugyanakkor a már Párizsban
élő Kertész megalkotta…”
Mi közük lényegében a művészethez Tina Modotti ambícióinak?
(Weston modellje volt, Mexikói politikai aktivitása tette ismertté). A
törekvések történetéhez ím már nyilván oda tartozik, de a velejéhez?
Alexander Rodchenko Balkonok:
sötét tömb érdektelen átlóban. Ez inkább csak formabontó gesztus, sem mint
formateremtés. Illusztráció ugyan a tárgyalt téma történetéhez, és a maga
nyilvánvalósága által annak leszakíthatatlan tartozéka, ám önmagában nem
művészeti objektum, esztétikai értelemben értéktelen. De vajon más is látja
ezt? A fotótörténeti múzeumban jó helyen van, mert a tagadás a művészet történetében nyomot hagy,
persze, de magában a művek által teremtődött művészetben csak az állítás bír
értékkel.
Mintha Baki Péter ezt nem tudná.
Bár érdekesek, a lényeg nyomvonalától messze esnek az
esztétikaiság új vonatkozásaira rátapintó Moholy-Nagy verisztikusnak titulált,
de inkább szürrealisztikus építményei/kollázsai is.
Nincs kellő - kellő? úgyszólván semmilyen - hangsúly azon,
hogy miképpen fedezték/tárták fel lassan a fotó specifikus formai lehetőségeit.
Itt van például a bemozdulás. A zársebesség sajátos varázslatai. A festő is
ábrázolhat, persze, bemozdulást, de annak soha nem lesz olyasféle
igazság-értéke, mint a fotó esetén. Beszúrtak egy Lartigue sorozatot, de ez is
csak értelmezés nélküli, mazsolázás értékű epizód maradt.
Elsikkad az árnyék felfedezésének jelentősége, az árnyék
igazsága. Találunk példát az árnyék szerepének lehetőségeinek megközelítésére
formalistán és pszichésen (Paul Strand, illetve Alvin Langdon Coburn absztrakt,
illetve emocionális árnyék-kompozíciói), de nincs rajta hangsúly. Hogyan erősödött
meg a dokumentaritás pszichés értéke, hogyan indult máig töretlen útjára, hogyan
konvertálódott művészi adalékká a fotó által közvetíthető u.n. nyilvánvalóság-élmény?
A művészi látáshoz elengedhetetlen formai lépés a redukció -
valamiféle redukció, ami leszűkített, célzatos szegmensbe tereli érzékelésünket
és értelmezésünket. A fekete-fehér fotó a művészi látás egyik legfontosabb
reduktív eszköze, amit az ember botor makacsul meg kívánt haladni, meg is
haladt a színes fényképezés által. Ilyen értelemben mondhatjuk: a technikai
fejlődéssel egy időre bekövetkezett az esztétikai lényeglátás értékvesztése, és
nem csupán a populáris elvárások terén. Kicsit a fotográfiai kép szemléletének
elvi pillérei is meginogtak. Megzavarodott a látás, a realisztikus leképzés
technikai előretörése okán: a fotó egyre több vonatkozásban hasonlított, egyre
több referenciát kínált a valóság felszíni másáról. Elkalandoztunk...
Mire az utolsó termekbe ér, valóban, elkezdi a halandó nem
tudni, mi is itt az üzenet, a tények zegzugában merre kanyarog a fotóművészet
nyomvonala.
Szilágyi Sándor és más kutatók itteni-ottani megnyilatkozásait
olvasva, a művészet kérdéseit illetően ki merném jelenteni: tartozunk még
magunknak a megvilágosodás néhány fordulatával (akár például a különnemű
értékek szétválogatása dolgában.)
Az ÉS pengeváltás olyan összeszólalkozás, ahol az egyik
elmélettel, a másik gyakorlattal érvel.
Jogos Baki Péter visszalövése, hogy a Szilágyi Sándor elvárásai
szerinti kiállítást még senki sem látta. (Na persze, kapott ő lehetőséget, akár
csak egy kiállítási szinopszis erejéig?)
Mivel még nem állt fel, nem rendezte meg senki, az sem
bizonyos, hogy e falak közé, egyáltalán falak közé való, hogy áttekinthetően
megrendezhető az a sokdimenziós, sokféle metszetet feltételező, sokféle dimenziót
párhuzamosító tér, amit Szilágyi gondolatban megelőlegez.
Nem esik nehezünkre Szilágyi alapvetően tudományos igényű
elvárásának helyt adni, csak kérdés, nem az elméleti ember ábrándjai-e ezek?
Nem könnyű a ma már látszólag rálátással kezelhető hajdani törekvések sűrűjébe
meggyőző igazságokat visszavetíteni, tévedések és varga-utak nyomvonalát
kitapintani úgy, hogy a több ezer éves képzőművészet szemléletére is behatással
bíró tévelygésekről se feledkezzünk meg (hoppá!... :-).
Szilágyi Sándor elvárása talán csak egy nemes ábránd, oly
sok dimenziót feltételező történeti kép, hogy esetleg kezelhetetlen,
követhetetlen az egyszeri befogadás számára. Nem elvileg, hanem gyakorlatilag. Mert
nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy míg a könyv akármikor becsukható, és
akárhányszor újra kinyitható, a kiállítás egyetlen menet, aminek végén vagy
birtokba vettünk valami épületes lényeget vagy sem.
Aztán el ne feledjük, vagy inkább vegyük észre: a művészeti
vonatkozású törekvések, összefüggések és vetületek értelmezése, és gyakorlatias
keretbe töltése csak egy kisebb része a fotográfia történeti egészének! És,
szerintem, még ma sem néztünk szembe reálisan és végérvényesen azzal, hogy az
ím már 170 esztendőnél többre rúgó történet esztétikai vonatkozásban hogyan
rostálandó, hogyan célszerű eljárnunk a csak történeti és a valóban esztétikai,
művészeti értékek szétválasztása dolgában. Mi az ember érdeme, és mi a kozmikus
szabályok érdeme itt? Blossfeldt tette, a nagyon apró, szabad szemmel nem
látható, formailag gazdag részletek felnagyítása mágikus tett, az esztétikai
érdem azonban legalább annyira a rügyé meg az optikát szárnyalásra segítő
geometriáé.
A fotográfia történetén belül a fotóművészetnek, mint egy tévedésekkel
jócskán terhelt nagyobb gyakorlati teljesség részének, magának is külön
választandók a történeti tényei és az érzékeinkhez ma is érvényesen és
meggyőzően szóló eredményei, a művészi hatású művek.
Ez máris két szál, amin haladhatnánk, ám itt van még a
technikai lehetőségek vonulata is. Művészeti felismerések és technikai
megoldások tényei és fejleményei egymásra reflektálnak. (Pécsi József árnyékkal
játszó aktjai, vagy akár reklámfotóinak plasztikus esztétikai rendje
elképzelhetetlen az akkor birtokolható korszerű világító arzenál nélkül.
Szilágyi Sándor általam megítélt igazát még egy szempontból
megzárójelezném: Tudjuk-e, miféle ravaszul összetett élményekkel számol az
elme, mondjuk, egy színű-szagú-vastagságú könyv olvasásakor, s miféle befogadói
síkokat céloz meg, célozhat meg a múzeumi kiállításokon, akár olyan értelemben
is, hogy mire ösztönzi elméjét az installáció vagy a témát lefedni igyekvő
szerkezeti keret, a térbeli tagozódás – na és a teremőr? A
közönségpszichológiára tartozik, mire fogékony az elme a sokadalomban (minek
örül a pénzéért stb.) s mit respektál magányos szituációiban; mit profitálhat
abból az ember, ha tágas terekben szabadon mozoghat, szemben például azzal,
hogy szűkös zugában felüt valamely témáról egy illatos (ma már egyre inkább digitál-büdös) könyvet.
Az ember a kultúra közösségi terein referenciákat keres,
azokba kapaszkodik. Nem ritkán mások érdeklődése nyomába szegődik, és persze, fenét a tudóséba!
Ami engem illet, a hely
puszta eleganciájától is képes vagyok katarzisba esni.
Szóval nekem azért teccett.
2012. május 21., hétfő
a hozzászólás művészete
Olvasóim kérdezik városszerte, hol a p...-ba vagyok, nem írok semmit.
Nos, súlyos adatvesztéseim fölötti bánatomban elbújdostam kicsit Németországban.
Ám már itt vagyok megint, és erősen dolgozom egy, az ÉS-ben kipattant fotókiállítás vitához fűzendő hozzászóláson. Vázlataimat, melyek a zsúfolt nemzetközi vasúti járaton termettek, még át kell konvertálnom olvasható és érthető (esetleg szép) mondatokká, de semmi gond, hamarosan megleszek vele.
Ím, itt látható A fotóművészet születése alcímű, a Szépművészeti Múzeumban látható nagyszabású kiállítás vitáját érintő hozzászólásom faximiléje, melyet Szilágyi Sándor és Baki Péter ebben a jelenlegi, vonaton kelt formában akár még ki is tudna tenni az ablakába. Ezt elkerülendő dolgozom még pár napot rajta - engedelmetekkel.
Nos, súlyos adatvesztéseim fölötti bánatomban elbújdostam kicsit Németországban.
Ám már itt vagyok megint, és erősen dolgozom egy, az ÉS-ben kipattant fotókiállítás vitához fűzendő hozzászóláson. Vázlataimat, melyek a zsúfolt nemzetközi vasúti járaton termettek, még át kell konvertálnom olvasható és érthető (esetleg szép) mondatokká, de semmi gond, hamarosan megleszek vele.
Ím, itt látható A fotóművészet születése alcímű, a Szépművészeti Múzeumban látható nagyszabású kiállítás vitáját érintő hozzászólásom faximiléje, melyet Szilágyi Sándor és Baki Péter ebben a jelenlegi, vonaton kelt formában akár még ki is tudna tenni az ablakába. Ezt elkerülendő dolgozom még pár napot rajta - engedelmetekkel.
2012. május 9., szerda
vonószene
Hogy bővítsem a kínálatot, illetve tágítsam a szakadékot, illetve hígítsam a kultúrát, illetve mélyítsem az értékválságot, illetve zongorázzam a különbséget, Komor Zsuzsa videóm után közreadom itt a Magyar Műhelyben felvonultatott Koroknai- avantgard művészeti tettről készült minivideómat.
Nekem tetszett, akarom mondani, én az ilyesmin is tudok szórakozni, akarom mondani látok benne fantáziát - az enyémet :-))
elérés:
http://youtu.be/9EI0U529Lpw
Nekem tetszett, akarom mondani, én az ilyesmin is tudok szórakozni, akarom mondani látok benne fantáziát - az enyémet :-))
elérés:
http://youtu.be/9EI0U529Lpw
2012. május 7., hétfő
Lábra mentem
Első szárnypróbálgatásomat feltoltam a YOUTUBEra. Asszem, itt tágas tér nyílik előttem, mert zenében aztán tényleg mindenki fejre megy, vagy esetleg kézre.
Urbán Ádám megírta múltkorában, hogy megy a video beágyazás, de oktató levele a múlt heti nagy kataklizmában elveszett. Ezt azonban - állítólag - ma már a csecsemő is be tudja másolni:
http://youtu.be/i5jJoAc04eI
Női olvasóimnak kárpótlásul
fejre is mentem:
Szabadi Vilmos
Urbán Ádám megírta múltkorában, hogy megy a video beágyazás, de oktató levele a múlt heti nagy kataklizmában elveszett. Ezt azonban - állítólag - ma már a csecsemő is be tudja másolni:
http://youtu.be/i5jJoAc04eI
Női olvasóimnak kárpótlásul
fejre is mentem:
Szabadi Vilmos
2012. május 5., szombat
patakpart
Azt hiszem, sikerült kalibrálnom a monitoromat a rencergazdi jó voltából. Az alábbi kép a Rákos patak medrét ábrázolja a Vizafogónál, ennek az idei május elsejének káprázatos nyári estéjén. Akinél e mesébe illő patakmeder betonja nem szürke, kezdhet maga is kalibrálni. :-))
2012. május 1., kedd
NOSZTALGIÁZTAM
Tegnap nosztalgiáztam, mert
páratlan szép április 30-a volt, s mert valahol az interneten azt olvastam,
hogy az a liberális pojáca a nosztalgiát lelkem elkorcsosulásának tartja.
Nosztalgiáztam tehát azért is
kicsit.
Szerintem a nosztalgia egy
bizonyos életidő magasában igen is értelmes dolog: az idő mosógépében
szétbomlott szövetnek, hajdani kötődéseink szakadozott szálainak virtuális
átmentése valamiféle lelki múzeumba, abba a restaurátori műhelybe, ahol
lepergethető film készül egyre hihetetlenebbnek tetsző ifjúságunkról, s egyáltalán: minden dolgok múlásáról.
Kárpótlásról is van szó. Miért is? Jóvátétel
nélküli kifordulásunkért a meg-megújuló korból, a mi korunkból.
Itt áll a liget közepén ez a
hajdan pompás épület, nem rég még a MAOE, a művészek egyesületének székháza, egy
hányatott közösség fészke, ami a rendszerváltozás után az államtehetetlenség MAK nevű formációjának élősködő fennhatóságába
lett beágyazva.
Néhány hónapja államilag
kitakarították belőle a művészetet. Lenullázták a MAOE kiváltságos, ám új
divat-áramlatokra érzéketlen, ezért zátonyra futott, gazdaságilag mind
terhesebbé vált létezését.
Voltunk vagy hétezren, akik hagytuk,
hogy mindez így legyen. Nem most, nem ebben az utolsó utáni pillanatban, nem is
ádáz herdálásból hagytuk, csupán csak tudatlanságból. Nem most hibázunk, amikor
már nem is lármázunk, amikor már kétségbeesésünk is elülni látszik, hanem réges-rég,
már a nagy rendszer földindulásnak előtte. Évtizedeken át. Ha egyáltalán hiba
az, hogy kollektív életfunkcióink lassan összezavarodtak.
Ám én arra voksolok most, hogy igen,
hibáztunk, arra voksolok, már csak azért is, mert ettől fényesedik nosztalgiám :-)
Önelégülten és vaksin herdáltuk, amink volt: összetereltségben fogant
összetartozásunkat. Erős, nagy tömb voltunk egy rendszerrel azelőtt. Ám lassan elaggottunk, és sztentori rikkantásaink
kunyerbálássá vékonyodtak.
Úgy állhatna itt ez a szépséges
kerámia-idomokba burkolt ház, mint egy ékszerdoboz, mint egy ereklyetartó,
amiben a mi eleven szívünk dobog.
De nem. Romosan vöröslik a késő
délutáni fényben. Romos és most már üres is, míg valami kormánykörökben bennfentes
vállalkozó rá nem teszi a kezét. Na, a mancsát!
Vigye csak! Számunkra elveszett.
Angkori rom a lemenő nap vöröses
fényében. Még nem törtek át falain a makacs gyökerek, de már volt pár ilyen
indába fojtott kísérlet.
Először csak tönkre ment a ház, ám most
aztán el is veszett. Nem tudtuk, mi a teendő. Nem volt már erőnk figyelni és
gondolkodni. Az akarnokaink pedig túl bután akartak.
Miközben új anyagokra tapintott,
új beszédmodorra váltott, új tévelygések felé sodródott az emberiség, miközben
menekülési útvonalakat vágott a mi becsődölt tudásunk fojtogató sűrűjében az
eleven stratégia, mi csak okoslottunk, ranglottunk meg kunyerbáltunk, és régen
oly szép köldökünket bámultuk a horizont helyett. Sok nagyságunk
kiváltságlevele foszlásnak indult – nem magamról beszélek, nekem ilyesmim
sohasem volt.
Új falak emelkedtek elénk, ezeken
nem fog míves nosztalgiánk, ezeken csak kozmopolita, globális jelbeszéddel
lehet áthatolni. Érvénytelenné lettek az őszinte tehetség szép ívű tollvonásai.
Ma fakezek firkálják narratíváikat az ő tudálékosságot csorduló tollukkal.
Ebből nő ki majd egyszer valami. Mert ugyan mi másból? Oldószerekkel impregnált fapofák önmaguk
iránt büszkén képünkbe nevetnek, ha visszaszólunk, sziszegnek is.
Kis idő múltán ennek is divatja
múlik majd, széttöredeznek az új teóriák is a kételyek meg az új trónkövetelések alattomos frekvenciáitól,
de hol leszünk mi már akkor!
Nincs az az új, ami olyan lehetne
majdan, mint amilyen hajdan volt. Minden ábránd legfeljebb egyszer van érvényben. Minden,
amit áramlat visz, partra sodródik, minden, ami építve van, leomlik. És van
aztán, ami úgy van, hogy egyszer sincs érvényben. Itt áll a közelben, a
felvonulási tér és a Városliget határán az évezred homokórája. Sosem működött.
Nem a tudatlanság győzött le
minket, hiszen jórészt pontosan azt tudtuk, amit akkor tudni kellett, akkor, a
mi időnkben. Csak hol van már az az akkor, hol van már a mi időnk?
És mi még most is, kormányzatilag
beígért vesztünket várván, váltig csak azt kavartuk, ami a hajdan kovásza volt és
semmi többet, és most, miután kiűzettünk, és kétségtelen már, hogy valami új
előtt állunk, nincs már erőnk kíváncsivá lenni, nincs már erőnk tanulni, nincs
már erőnk összetartozni.
Messze, a bánatosan csillanó
kerámia burkolat fölött ereszkedik egy repülőgép. Alakra, mint az óriási busa,
ami még ma este sülni készül.
A művészetek háza meg, ez a nagy
bedöglött szív éhtelen, szomjútalan kushad idelent.
Dorbézoltak, üzleteltek is benne
sokan. A rendszerváltás vállalkozói meglopták, lelakták, nem csak ezt, akit-amit
csak lehetett, aztán huss, cégbejegyzésük veszett. Birtokba vettük nagy sokára
az adósságokba fúlni készülő objektumot, túl későn és hiába jöttünk: az egész
ittlétünket, ezt a pusztulásában is oly szép házunkat áthatotta valamiféle
lusta pöffeszkedés, olyan hivatal-féle önmagáért valóság. Amit április végi
nosztalgiám vak-szemüvegén át most látok: néhány passziánsszal hímezett
cyberköpenyébe burkolózó, önmagáért való hivatalnok.
Jönnek a turisták, nézik, mi fene
lepukkant épület ez itt, amit tégláról téglára lefényképezek. Egy, bár
gazdagnak tetsző, ám kívülről már végképp nem érthető múlt tanúköve ez - de hiszen
nekik mindegy.
A bicajozók is csak száguldanának
fütyörészve tova, az őrt álló, ülő, fekvő portás is csak tévézne, vakarózva ásítozna
odabent, ha a sarkánál kezdve elkezdeném most ezt a nemes romot széthordani.
_______________________________________________
az értelmiségiektől elnézést kérek nyelvújítási kísérleteimért :-))
_______________________________________________
az értelmiségiektől elnézést kérek nyelvújítási kísérleteimért :-))
Feliratkozás:
Megjegyzések (Atom)