2016. október 26., szerda
2016. október 19., szerda
BENI a Mennyben
2016. október 17-én elhunyt kedves barátom és szomszédom, Beni Hasszán Xerxes, a festő macskája.
1995 elején, törzskönyvezett afrikai ősök leszármazottjaként látta meg a napvilágot. rendkívül okos volt, és egész életében megőrizte bizalmát a közeledő ember iránt. Gyakran meglátogatott, szép nyugodtan bejárta tágas lakásunkat, hogy felleljen valahol, és lábamhoz dörgölőzhessen. Fel is ugorhatott, ha kedve úgy tartotta, mert rendkívül tapintatos volt. Ő hívta fel az azóta már szintén elhunyt másik szomszéd macska, Mao figyelmét a kilincs jelentőségére. Huszadik évének kezdetétől gyorsan romlott fizikai állapota, de mindhalálig ápolta a kapcsolatot ismerőseivel.
Az ifjú Beni
Az érett, okos férfiú
Egy MAOE fotókiállítás címszerepében
Hazatérés a kerti csavargásból avagy Beni a kilincs bűvöletében
Beni udvariasan várja, hogy elfogyasszam a virslimet.
Az azóta már szintén elhunyt GÖELEVEN felvétele az öregedő Beniről
Utolsó találkozásaink egyike
Beni már a Mennyországban van. Mennyország ugyan nincs, legalább is eddig nem volt, de jó baráthoz illően kifohászkodtam neki egyet az Úrnál :-)
1995 elején, törzskönyvezett afrikai ősök leszármazottjaként látta meg a napvilágot. rendkívül okos volt, és egész életében megőrizte bizalmát a közeledő ember iránt. Gyakran meglátogatott, szép nyugodtan bejárta tágas lakásunkat, hogy felleljen valahol, és lábamhoz dörgölőzhessen. Fel is ugorhatott, ha kedve úgy tartotta, mert rendkívül tapintatos volt. Ő hívta fel az azóta már szintén elhunyt másik szomszéd macska, Mao figyelmét a kilincs jelentőségére. Huszadik évének kezdetétől gyorsan romlott fizikai állapota, de mindhalálig ápolta a kapcsolatot ismerőseivel.
Az ifjú Beni
Az érett, okos férfiú
Egy MAOE fotókiállítás címszerepében
Hazatérés a kerti csavargásból avagy Beni a kilincs bűvöletében
Beni udvariasan várja, hogy elfogyasszam a virslimet.
Az azóta már szintén elhunyt GÖELEVEN felvétele az öregedő Beniről
Utolsó találkozásaink egyike
Beni már a Mennyországban van. Mennyország ugyan nincs, legalább is eddig nem volt, de jó baráthoz illően kifohászkodtam neki egyet az Úrnál :-)
2016. október 16., vasárnap
Még mindig nem
Még mindig nem Market a Market.
Lapzárta után érkezett Hajdú Gabriella két érdekes lövése az ArtMarket műtárgyak különös életéről:
A Random stand egyik érdekes darabja
A kép előtti üveglap a néző viszonylatában mindig eleven, a maga tükröződéseit könnyű legondolni a képről. A fotó ezt az elevenséget befagyasztja, s többé nem tudni, mi tartozik a képhez.
A ArtMarket egyik legérdekesebb intermediális darabját látjuk itt a maga lefényképezhetetlenségében.
Bezárt az ArtMarket. A kitartó galériák itt
voltak megint. Azt remélik, művészet-seregszemléből egyszer végre
művészet-piaccá lesz az ArtMarket, ahogy neve is ígéri. A műtárgy vásárlás
azonban - a fotó terén ez egészen bizonyos - sehogy sem akar beindulni. Sereglenek
a kíváncsi, művészetre fogékony látogatók, de van-e Magyarországon a
műtárgybirtoklásnak kiforrott kultúrája? Arra bizony, láthatóan még várni kell.
A kereskedelmi kínálat kevés, sem a szerény, sem az impozáns árak nem hatnak
érték-evidenciaként. Az így értett magyar valóság megváltoztatása céljából
valamiféle más, ügyes konfrontálódásra is szükség lenne. Mesélni kéne tán
úton-útfélen az embereknek, hogy mi az a műtárgy.
Az ArtMarket utolsó percei 2016-ban
Ez a Market persze a művészetükből élők és a
műkereskedők szempontja. A népek inkább a művel, mint a műtárggyal állnak
szemben. Az igazán elhivatottak pedig így is, úgy is alkotnak és kiállítanak. Mint
korábban minden évben, 2016-ban is jócskán láthattunk elegánsan installált és
lazán falra rajzszögezett műveket. A kiállítók fele térdíszítő design elemnek
kínálja képeit, a másik fele meg a múltat kínálgatja inkább bennfentes
gyűjtőknek. A művészeti seregszemlék látogatója szívesen von tetszikeiből és
nemtetszikeiből mérleget, aztán megy a dolgára. Mert hétfőn már meló vagy
legalább is olyasmi vár rá megint.
Az amerikai Gideon Mendel sorozata összedrótozott
képsarkaival inkább csak bemutatkozás benyomását kelti.
Lapzárta után érkezett Hajdú Gabriella két érdekes lövése az ArtMarket műtárgyak különös életéről:
A Random stand egyik érdekes darabja
A kép előtti üveglap a néző viszonylatában mindig eleven, a maga tükröződéseit könnyű legondolni a képről. A fotó ezt az elevenséget befagyasztja, s többé nem tudni, mi tartozik a képhez.
A ArtMarket egyik legérdekesebb intermediális darabját látjuk itt a maga lefényképezhetetlenségében.
2016. október 2., vasárnap
Pár nagy bumm
Megnyílt október
elsején a 63. Vásárhelyi Őszi Tárlat. Hódmezővásárhely szülötte, Lázár János
miniszter köszöntő beszédében a művészeti ősz jól felismerhető, domináns
fuvallatára célozva az expresszív realizmus kifejezéssel illette az idén
felvonultatottak fő törekvéseit. Mindamellett felszólított a Tornyai János
hátrahagyta témalátói örökségnek, a NAGY SÖMMInek lankadatlan szeretetére.
Éljen
a szabadság, éljen a művészet szabadsága! - tette hozzá Szurcsik József
képzőművész.
Hagyományosan önálló kiállítással mutatkoznak be az előző évi tárlaton kitűntetett művészek a Tornyai János Múzeumban. Kiemelkedőnek találtuk az idei három bemutatkozó közül Gaál József Perszóna című arc-sorozatát.
Ugyancsak
október elsejére esett a MANK által korszerűsített hódmezővásárhelyi
művésztelep és a Virág utcai alkotóház ünnepélyes bemutatása, amiről nekünk Vásárhely iránti vonzalmaink okán szívügyünk röviden referálni.
Valamit valamiért: a korszerűsítés vesztese, a kissé tépett kert.
Az alkotóház most használatba vett pincetermét Rapcsák Katalin alkotóház vezető téglagyűjteményéből rakott lábazat díszíti. Képünk előterében a jellegzetes, de még kipróbálásra váró "művészasztal."
Az alkotóház megnyitását bevezető ünnepélyes szalagvágás adja apropóját találós kérdésünknek: hányfelé kell vágni 3 prominens ollós személy esetén a megnyitószalagot?
Gaál József képzőművész kiállításán lőtt néhány fotónk érzékelteti, milyen ösztönös felismerések felé tereli a nézőt a Perszóna című arcsorozat:
Arcképei előtt a művész, Gaál József maga
Egy festmény az Őszi Tárlatról, annak illusztrálására, hogy Lázár János expresszív realizmus kifejezése mire céloz: László Dániel: Csillagkapu - fiam a mosógépet fedezi fel.
Két kép a nap gazdag eseményeit összegző társaséletről a mártélyi alkotóház előtt:
Megtiszteltetéstől félájult celeb az egyik művész Impalájában.
Miközben e sok élménytől elbódulva már otthon, Budapesten békésen aludtunk, hazánk belső terroristái virtuális avagy mímikus (phantommim) robbantást hajtottak végre a pesti, VII. kerületi Klauzál tér egyik sarkán. Még nem tudni, megsérült-e valaki vagy valami.
2016. szeptember 28., szerda
2016. szeptember 15., csütörtök
Pillanat
avagy a szélmalomharc értelme
Csupán mellemmel a pusztuló szélmalom félig bedőlt őrlőkövének nyomódva tudtam feljutni a kerékhez. E kis erőhatás is elég lehetett volna, hogy a hatalmas kőkerék moccanjon egyet, s akkor...
Ahogy évtizedeken,
sőt, ím már évszázadokon át fotózgatunk, lassan homályba vész ama szó eredendő értelme,
hogy pillanat.
A stockholmi
pillanat-pályázatkiírás (Capture the Moment) Baudelaire idézettel indít, ami azonban
koránt sem a pillanatról szól. Amiről Baudelaire szólt, az lényegében a látás
és a kifejezés (nyilván nem csupán képi kifejezés) magasabb képességéről szól.
És helyesen idéztetik ez most, mert e nélkül a történések bármely mozzanatának zársebességi
megragadása értéktelen volna.
A fotografálás
kezdeti, pillanat iránti tehetetlenségét kiküszöbölni igyekvő kémiai
kísérletezések és műszaki fejlesztések, pontosabban a képrögzítő emulzió kezdettől
gyorsulva csökkenő fény-falánksága az idő folyamából kiragadott, egyre
szűkülőbb pillanatra terelte figyelmünket. Lassan közelébe férkőztünk egy
lehetőségnek, ami a lényegek megragadásának kezdettől adott képességéhez újfajta
módon társul: Megtörténtük tényét hitelt
érdemlően megörökíteni tudni a történések változásukban megmutatkozó, ám
gyakran - a látás tehetetlenségei okán - szinte
megpillanthatatlan, a lélek és értelem számára azonban fontos lényegét; bizonyos
antropomorf vagy szociálisan értelmezhető csúcspontokat az események
alakulásában, melyek az ember pszichés-tudati reflektálása nélkül valószínűleg
nem is léteznek.
Mert például, egy
dolog, entitás materiális elrendezettsége a fellépő erők hatására nem úgy
változik valami más elrendezettségi állapottá, ahogyan a ház az ember szeme
láttára, a célirányos emberi figyelem valamint az érzelmi asszociációk számára
és az értelem tükrözésében összedől. A rajtunk kívül álló
valóságot működtető törvényszerűségek teljesen közönyösen viseltetnek irántunk
és szempontjaink iránt. Minden entitás csak a szakadatlan változás valamely
stádiumában áll fenn, múlik ez által minden, amire az
ember figyelme irányul (kivéve talán egyet :-)
Tagadhatatlan
azonban: fontos, különleges és bravúros "megörökítési" lehetőségek
birtokába jutottunk a fotótechnika fejlődése által.
Az ember, persze,
eredendően nem a villámgyors változások alanya és tárgyaként kötődik a környező
valósághoz, hanem a környezetével együtt létezőként. Azaz nagy mértékben az
ismétlődő, a tartósan ismétlődő pillanatokban, másként közelítve: a maradandóságukban
fontos állapotokban keresi létezése eredendő értelmének emlékezetébe vésendő bizonyosságait.
És a mai
fotográfiában a múlékony-pillanat-csúcsteljesítmények mellett váltig léteznek is
a maradandó pillanat iránti lényeglátás csúcsteljesítményei. Ezekről azonban a
kommunikáció egymás elébe vágós tülekedéseinek terepén szeretünk megfeledkezni.
Rohanó életérzéseink közepette nem elég sportosak az örökkévalóság mutatványai.
Vagyis: furcsa
lenne most fontos, ám csak tartós ismétlődésükben megragadható pillanatok még
oly lényeglátó ábrázolásait beküldeni erre a stockholmi pályázatra, holott a
kiírás szavai szerint ez nincs kizárva.
Na de ez van - ma.
A lényegi
pillanatba való beletrafálás valóban sokat hoz vizuális konyhánkra.
És még mindig
rangosabb lehetőség ez, ha a pályáztatások terepén körbetekintünk, mint bizonyos
más kommunikációs jelenségek. Mint például a vállalati/intézményi önreklám
értékű lájk-vetélkedtetések, ahol a zsűriben az egyetlen alkotó szaktekintélyre
6 PR menedzser és hivatali feljebbvaló esik.
Ott vannak aztán az
olvasókat vagy fotografálókat egymásnak közvetítő kulturális ál missziók is,
ahol az alkotói érdemeket a puszta publikálással honorálják, ami pedig - a
publikáció megjelentetése - nem önzetlen, ugye, így vagy úgy mindig valaki(k) létkövetelményeiről,
előbb-utóbb így-úgy forintosítható hasznáról szól.
Egyre több olyan
pályázatba botlik a szem, ahol egy harmadik "lényegi" cél uralkodik:
bizonyos ideológiai, politikailag célirányos gondolatok képi illusztrálása
céljából buzdítanak bennünket, válogatatlan hangyasereget (profikat is, na már
miért ne!?), hogy összehordjuk a válogató szem elé a tematikailag célzott képi információk
és formációk válogatatlan hegyeit.
Olyan pályázat,
hogy alkoss valami Baudelaire-nek tetszőt ( a zsűriben kizárólag Baudelaire
inkarnációi!) egyre ritkábban kerül szemünk elé.
Összeomlásnak indult szélmalom a maga
pillanatnyi helyzetében, Santorini szigetén, félúton Emporio felé.
Pusztulása az építéssel előállt célszerű erőviszonyok
lassú változásának, bizonyos kiszámíthatatlan időpillanatokban bekövetkező
moccanások sorozatának mentén halad végkifejlete felé.
Csupán mellemmel a pusztuló szélmalom félig bedőlt őrlőkövének nyomódva tudtam feljutni a kerékhez. E kis erőhatás is elég lehetett volna, hogy a hatalmas kőkerék moccanjon egyet, s akkor...
Tudtam ezt, nagyon is, s hátborzongató volt
ilyen szorosan négyszemközt lenni a valószínűséggel. Hatalmas megkönnyebbülés
volt végül ismét a szabadban.
Ja igen, hogy az egész minek is volt, mi
gyakorlati haszonnal járt... Hát igen, jogos.
Ámde lényegében mégis életem pár meghatározó
pillanatával lettem gazdagabb:
nem futok el, nem csinálom magam össze
mindjárt e permanens pusztulásban.
2016. szeptember 14., szerda
Útszéli fagyis
Visszamentünk a Vérmezőre, ahol mostanság nem vér folyik. Visszamentünk egy nyalásra, mert először nem volt nálunk a nyelvünk. Citrom és hogyishívják, ez a kedvencünk.Öröm volt látni, a fagyis hogy dolgozik. Még ha nincs is vevő, csak úgy nyomja kifelé útszéli gombócait. Süt a nap, és ez már három napja ott van. Láthatóan csak a szádban olvad el.
2016. szeptember 7., szerda
Tűnés-maradás
A hazafi még erőszakoskodik,
erőért fohászkodik legalább is,
ám érték-vákuumban már a haza gondolatköre.
A nemzet művészete meg, mint olyan, különösen
abban,
lévén, hogy kérdés: jó-e még az elődök
tanultsága valamire,
kell-e még visszatekintő vágyálmokat
kolorizálni,
egyáltalán, van-e, kell-e itt kollektív
identitás,
értékállón gyökeres arculat?
Vagy csak létezés-terep, ennyi kell,
s leleményes és globális gazdasági ragadozás?
Kontraszelektáltak bátor sokasodásban
magukhoz ragadják a szerteszét értelmezett
haza
s az újraértelmezett haladás zászlaját.
A honatyák csak bámulják büszkén,
mekkora verbális szélerő borzolja a
piros-fehér-zöldet.
A szél, mi feszít, mi kifért valakik torkán,
ködös és savas,
s mintha viharossá lenne,
ám virtuális és így feltartóztathatatlan,
kár lesz öreg szekrényeinkben hagyományos
viharkabát után kotorászni,
ha csontjainkon átfú a korszakos
változás szele.
Az eredetre tekintő értelem erkölcsi mechanikái
olajozatlanul csikorognak.
Ilyesmi se kell.
Mintha válaszút előtt volna csekély zajkeltés
értékű életünk.
Miként megtorpanásunk, tűnődésünk is kreatív:
Alternatívája lehet-e ama kérdésnek, hogy
magunk maradásunkért hová menjünk el innen,
az a kérdés, hogy
tűntünkből mikor kéne szerencsével
visszatérnünk ide?
Vagy nem visz érdemében sehová sem ez, sem az,
mert már más mindenki is elment mindenhová,
s másrészt nem csak mód, hely sem lesz ide
visszatérni.
S akkor pedig vesszünk inkább kérdezés nélkül a
semmibe?
Ha így, most még hiányozni fogunk majd magunknak.
2016. szeptember 5., hétfő
szín-póz
Hogy múlik az idő! A MAOE fotóművészeti tagozatának 14. hódmezővásárhelyi workshopjára került sor az idén, szeptember elsején. A kiinduló pont a MANK mártélyi alkotóháza volt.
Irányadóként ezúttal a PATINA fogalma és vizuális megjelenése szolgált.
A szó köznyelvi értelmezése tágas, bár mindenek előtt a még szolgálatra kész tárgyi dolgok felszínén látható, nagy múltat sejtető elváltozásokra céloz.
Plóhn József hódmező- vásárhelyi fényképész kamerájának legkevesebb 125 éves utaztató táskája.
A workshopra több, fotográfiai tevékenységével a régi technikák előtt tisztelgő "nehéz fiú" és "nehéz lány" érkezett.
Rövid egyeztetés a Hédi támasz- ponton
A debreceni Gál András
az ő harmonika kihuzatos fa kamerá- jával. Csillaga éppen felfelé menőben.
Dozvald János küzd a mártélyi holt ágat ellepő növény- zettel.
Az ifjú Soltész Boglárka keresi az obscurá- lisan megfelelő nézőpontot a digitális tanösvé- nyen.
Rapcsák Katalin alkotóház vezető, akinek a hódmező- vásárhelyi művészet összes zugához kulcsa van.
Irányadóként ezúttal a PATINA fogalma és vizuális megjelenése szolgált.
A szó köznyelvi értelmezése tágas, bár mindenek előtt a még szolgálatra kész tárgyi dolgok felszínén látható, nagy múltat sejtető elváltozásokra céloz.
Plóhn József hódmező- vásárhelyi fényképész kamerájának legkevesebb 125 éves utaztató táskája.
A workshopra több, fotográfiai tevékenységével a régi technikák előtt tisztelgő "nehéz fiú" és "nehéz lány" érkezett.
Rövid egyeztetés a Hédi támasz- ponton
A debreceni Gál András
az ő harmonika kihuzatos fa kamerá- jával. Csillaga éppen felfelé menőben.
Dozvald János küzd a mártélyi holt ágat ellepő növény- zettel.
Az ifjú Soltész Boglárka keresi az obscurá- lisan megfelelő nézőpontot a digitális tanösvé- nyen.
Rapcsák Katalin alkotóház vezető, akinek a hódmező- vásárhelyi művészet összes zugához kulcsa van.
2016. augusztus 27., szombat
hírkép
Igen, hírképben is utazunk!
Tegnap, 2016 augusztus 26, 11óra 47 perc
A Budapest-Szeged InterCity utasai Katonaszállásnál irányt vesznek Kecskemét felé.
Elütött ugyanis az InterCity előtt haladó vonat Valakit Kecskeméten a ceglédi átjárónál.
Aztán, képünk készülte után hamarosan (mit tesz a sajtó jelenléte! :-) kisegítő buszokat küldött a MÁV az InterCityről leterelt utasokért.
Feltehetőleg a gyászos eseménnyel összefüggésben még délután is 40 perceket késtek a Szegedre tartó vonatok. Ennek mi lehetett az oka?
A szájhírkeltők öngyilkosság lehetőségét fontolgatják.
Csak nem az történt, hogy a gázolásba maga a vonat is... bele... Bele se merünk gondolni...
Tegnap, 2016 augusztus 26, 11óra 47 perc
A Budapest-Szeged InterCity utasai Katonaszállásnál irányt vesznek Kecskemét felé.
Elütött ugyanis az InterCity előtt haladó vonat Valakit Kecskeméten a ceglédi átjárónál.
Aztán, képünk készülte után hamarosan (mit tesz a sajtó jelenléte! :-) kisegítő buszokat küldött a MÁV az InterCityről leterelt utasokért.
Feltehetőleg a gyászos eseménnyel összefüggésben még délután is 40 perceket késtek a Szegedre tartó vonatok. Ennek mi lehetett az oka?
A szájhírkeltők öngyilkosság lehetőségét fontolgatják.
Csak nem az történt, hogy a gázolásba maga a vonat is... bele... Bele se merünk gondolni...
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)