Történnek a fotóban a képalkotás
során geometriailag konzekvens és nem ilyen, vagyis geometriailag nem
konzekvens változások. A tárgyi dolgok optikai leképzésének, két dimenzióba
transzportálásának geometriai konzekvenciáiba persze az optika fényvezetési sajátosságai
jócskán beleszólnak, ez azonban az optika adatainak megvallása mellett nem tekintendő
csalásnak, nem etikai ügy, lévén, hogy a fényképezett dolog és annak képi
látványa eleve nem egyazon valóságba tartozik, még a tárgyi részletek
arányosságainak referencia értéke tekintetében sem. Az optika eleve képtelen a
tőle telhető korrekt eredményt adni, ha nem gömbfelületen helyezkedik el a képfelfogó
sík. Márpedig ez kezdettől nem így van. Némi okkal, már csak azért is, mivel a
gömbfelület belső oldalán felfogott és rögzített képet fényképként is
gömbfelületen kellene elhelyezni. Ez túlzottan macerás lett volna a
fényképrögzítés feltalálásának korában, és némileg felesleges is, mert a képi
szemlélet az elme gyakorlatát, illetve az ábrázoló kifejezési eszközök
évezredes hagyományát követte. Na és hozna-e gömbfelületen elhelyezkedő kép
annyi esztétikailag vagy élmény szempontjából épületeset ma, amennyről a síkba
terelő redukció formaesztétikájáról lemondanánk? Ez szerintünk - minimum -
kérdéses.
Sok minden tartozik a
geometriailag nem konzekvens változások körébe. Legfőképpen és némi megvetéssel
sorolunk ide minden, a leképzett tárgyi kiterjedéseket és részleteik belső
arányait valamint a határvonalak viszonyát a környezethez megváltoztató
manuális beavatkozást.
Az ilyen beavatkozás ugyanis
önkényesen és ízlés mentén kikezdi a leképzésnek a fényképezés természetéből
következő nyilvánvalóságát, valóság iránti hiteles, voltát – az „ez volt”-ot.
Ami különösen érdekes, hogy van a
fotográfiai leképzésnek egy másik, nem geometriai vonatkozása, amit az érzékelő
képesség szóval kerítenénk körül. Tudjuk, hogyan viszonyul szemünk a
fényinformációkhoz. Vannak vakító fényességek és vannak szemmel differenciálhatatlan
sötét fényviszonyok. A képi rögzítő anyagok még pár lapáttal rátesznek erre.
Fotón kézbe vehető szín- és tónusvilágként már csak az marad nekünk, amivel s
ahogyan a kémia vagy a szenzorok fizikája győzedelmeskedni tudott.
Elvileg a színek és a fényességi
viszonyok is követelik a maguk igazságát. Ezzel azonban – talán épp a szem ide
vágó és eredendő gyarlóságai okán – másképp vagyunk. A színről le is tudunk
mondani, és a tónusok mélységét is hangolni tudjuk, anélkül, hogy a fotón
ábrázolt dolog nyilvánvalóságát meghamisítanánk. Na persze, csak ha pacsmagolni
kész mancsunkat szigorú utólagos paraméterezésekre és a fotográfiai leképzés
sajátosságainak és a fizikai logikának tiszteletben tartására szorítjuk.
Ilyesmin gyakran jár az eszünk. Így
botlottunk az alább illusztrált érdekes helyzetbe.
Olvasgattunk a Pécsi József
Fotóművészeti Könyvtár bal oldali otthonos könyvfészkében. Sok élet jelét nem
tapasztaltuk. Baki László, a könyvtár vezetője betegágyát nyomta valahol.
Sötétedett már, mikor a szűk előtérben kabátunkat kanyarintva rávetődött a
tekintetünk Pécsi József homályba veszni készülő bronz fejmására. A fehér fal
jól mutatta még a sötét bronztömb körvonalait, de az alatta álló kecses fekete
bútorzat cirádái készültek a látásérzékelés küszöbe alá merülni.
Mindjárt itt az este. Amikor
elhagyják a házat az itt dolgozók, minden fény kihúny, és Pécsi József éj
sötétben várja a holnap reggelt. A veszélyesen romló fényviszonyok perdítették
elő a fenti fejtegetés konzekvenciáját. Miért ne előlegezhetnénk meg GÖELEVEN
és aztán majd a photoshop szíves közreműködésével ezt az éjszakát, ami a
tárgyak viszonyát tekintve pontosan ugyanaz lesz, mint sötétedés előtt.
Csak a fényességi referenciákat
(ami, ugye, eleve relatív viszonyban van a valósággal), csak a tónusokat
hangoltuk el. Így jutottunk el Pécsi József eme különös, de a valóságnak nagyon
is megfelelő éjszakájához.
A kísérlet váratlan érdekessége, hogy a blogger automatika néhány másodpercnyi hezitálás után "belejavított" a tónusviszonyokba.
Akit tényleg érdekel a kép, majd keressen fel! :-))))))
Akit tényleg érdekel a kép, majd keressen fel! :-))))))
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése