Évtizedek óta szívesen
csattogtatják a szájukat a jeltipológusok arról, hogyan működik a kép,
legfőképpen a fénykép. Versenyt futnak egy végeláthatatlanul terebélyesedő
bonyodalommal. Mert közben használjuk – már-már unjuk is - a fotót, számtalan módon frissítjük
szerepét az életünkben. Nemcsak a jeltipológus agya pörög, hanem az új és új kommunikációs
kontextusokba kényszerített halandóé is. Tanulunk másképp látni, látványok
hatására másképp asszociálni.
Klasszikus fotóként nézni a fotót
egyre nehezebb. Végvári Lajos okos sommázata a fontos tizenkilencedik századi
fordulatról, hogy „a fotó többé már nem varázslat, hanem társadalmi tényező”,
váltig igaz. Sőt! A fotó – értelmét és hasznát
tekintve - sokszorosan túltett a hajdani meglátásokon, olyan
funkciókba helyeződött, amire gondolni képtelenségnek,
fantazmagóriának tűnt volna 150 évvel ezelőtt.
Az a fotó, ami eme gondolatainkat
elindította most, egyszerű, majdhogynem ósdi jelenség: címlapkép. A címlap fotó
azonban egyre inkább úgy mutatkozik, mint egy többrétegű objektum szervesült tényezője.
Fénykép valószínűleg sohasem volt, nem is lesz belőle.
Nézzük a doktor bácsit az ő szelíd,
bizakodó tekintetével a Gyógyhír magazin borítóján, s olyan benyomásunk támad,
hogy ez az arc tenger mélyéről bukkanna fel. De hiszen pontosan ez a helyzet:
szövegtenger zavaros felszíne mögül pillantanak a szemek. Figyelmünk után
kapkodó mondatfoszlányok úszkálnak mindenütt, ügyesen szabadon hagyva a doktor
bácsi megnyerő tekintetét. Természetesnek vesszük, mert a vizuális információ közlés
az eltelt sok-sok évtized alatt sikerrel
rutinírozta pszichénket, kontextus értelmező tekintetünket.
Oly természetes lett, hogy nehéz
felfigyelni a különösre: a doktor bácsi sárgás tengere, amiből előmerül, huszonnégy
oldalnyi gyarló, hatvannál aligha több gramos papírt borít, ami tekeregni kész,
folyvást megőrizve megszünteti tárgyi körvonalait, míg a hirtelen kanyarodó buszon
az újságot ujjaink közé gyűrve kapaszkodunk, vagy míg kávézás közben félkézzel
próbálunk lapozni.
A fotó itt az egyik legegyszerűbb jel a pillantás hordozójaként
funkcionál, akárhogy gyűrjük-csavarjuk is, szemünkre talál a szelíd és okos
doktor tekintete. Ennyi a fotográfiai lényeg, a többi a szövegre tartozik, a címlap
mögött sorjázó, azzal együtt tekergő, csavargó lapok valóságára.
Hogy mesterségileg milyen
színvonalú a doktor bácsiról készült felvétel, nehéz megmondani. Elegendő-e a
mélységélesség, kielégítő-e a vonalvezetés, milyen az eredeti felvételen a
tónusárnyalat vagy az elrendezés? Mindez csak találgatható, mert a
képszerkesztő és a tördelőszerkesztő csupán egy áttételesen képi jellegű cél
eszközeként kezeli a fotót, ha szükségesnek látszik, levág, takar, eltűntet a
tipográfiával, rájátszik foltokra és vonalakra a betűjelek egyszerre virtuális
és egzakt, tárgyszerűként ható alakzataival.
Mire megmondaná valaki, hogy
tudományosan mi itt a helyzet, mi valószínűleg már messze járunk, egész másra figyelünk majd, egészen más lesz a helyzet. Hogy mi? Arról majd akkor :-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése