Ne tőlünk kérdezzétek, bár ez a dolog az
audiovizuális területen jegyzi magát, ami viszont bennünket felettébb érdekel,
hiszen életünk javát e kifejezési területnek szenteltük.
Nagy persze az AV terület, bele
tartozik maga a film is, sőt némi érzelemzavarral ide sorolják magukat még a feliratokat
kivetítő tanárok is, és amit még ennél is fontosabb látni, a digitális eszközök által
irtózatosan megváltoztak az audiovizuális kifejezési terület lehetőségei.
A kérdésre tehát, hogy mi az a VJ
kultúra, a Monochrome Clack adott nekünk most pregnáns választ a Ludwig
Múzeumban.
Név szerint Köves Éva festőművész
és Sztojánovits Andrea videóművész.
E két sikeres és médiaképzéstől
nekibátorodott fiatal egyenesen a múlt század eleji konstruktivizmussal reméli
párhuzamba állítani magát az utókor számára. „A globalizált világ problémáira
keresnek audiovizuális válaszokat”.
Hoppá! – bár, aki keres, az vagy
talál vagy nem :-)
2009-ben kezdődött az
együttalkotás, az elektronikus művészet közelítette meg a képzőművészetet az
akkor friss diplomás Sztojánovits Andrea személyében, aki VJ-zéssel
foglalkozik, vagyis videojockey, mióta megtanult bánni a kezes, ám mégis viszonylag
bonyolult eszközökkel.
Regensburgban, Rómában
szerepeltek már sikerrel live performance rendezvényeken, és most igen tágas
teret kaptak a Ludwig Kortárs Múzeumban.
„Sztojanovits a VJ kultúrát,
látványvilágot és gondolkodásmódot transzportálja a hagyományos képzőművészeti
területekre” – ilyeneket olvashatunk a felvezetésben.
Január 10-én este Kaptár című új audiovizuális
alkotásukat mutatták be Borosi Gábor zenésszel.
A VJ kultúrának a képzőművészet
területeire való ilyen formájú áthordását illetően nekem a látottakból kiindulva olyan
benyomásom támadt, mintha hígítót öntenének a klasszikus művészet beszáradt
fejére.
Állítólag a szóban forgó nevek aktív
befogadói magatartásra apellálnak. Na ja, ilyesmiket szokás mondani, de legyen!
Nos, én, D-Vektor kétszer is billegtem a dögös diszkódübörgésükre. Hogy megrészegültem volna a hatástól, az túlzás lenne.
A VJ-zés, miként a DJ-zés is,
háttérművészet, mert az eszközökkel keltett hatás befogadása másodlagos cél a
közönség számára – a diszkókban. Oda-odanéz, aki akar.
Más a helyezet a múzeumban, ahol
megváltozik a kapcsolat az ilyen-olyan J és közönsége között. A múzeumban illik
úgy csinálnunk, mintha kifejezetten elmélyültek lennénk, mintha kifejezetten
kortársi művészszomj hozott volna bennünket. Mintha általunk itt lenne mindaz,
aki számít. Amikor aztán megszólal a közönséges avagy mezei szabvúfer hatás,
úgy várakozunk, mintha katartikus gondolatok közelítenének. A képhatás
legkisebb kinetikus vonaglásától is nagy dolgokat várunk a pompás
elsötétítésben. Na persze, nem akárhol vagyunk. A MŰPA fontos falai állnak
vigyázzba itten!
Senki nem vallja be azután, hogy
a nagy dolgok elmaradtak. Vagy csak úgy, egymás közt pusmogva később. Igen, a
dramaturgia, a gondolati építkezés igen gyermekded színvonalát volt szerencsénk
megtapasztalni, mondjuk kicsit reszketve, hátha ezek a V hogyishívjákok
harapnak is.
Ott maradnak a kezelőpulton a
méreg drága kütyük, s amikor felkapcsolják a teremfényt, iszonyodva nézi az ember,
ezek mibe kerülhetnek.
Az, hogy miféle invenció és spéci
tehetség szükséges a gondolatértékű technikai performanszhoz, a valós idejű digitális
katarzis kiváltásához, talán csak nekünk kérdés, és, legyünk őszinték, mi sem
tudunk válaszolni. Belebuknánk, ha a szerencse hozzánk vágna egy ilyen
méregdrága kütyüt.
Az új generációk nem ilyen
nehézkesek, megtanulnak divatban gondolkodni. Most ez a menő? Akkor itt a
helyünk. Na, nem itt, a múzeumban, hanem főleg a diszkóban.
A kortársi kultúra pedig az
önmaga agendájában kotorászik. Kipipálja, amit oda beírt. Így íródik a művészet
legújabbkori története.
Audiovizuális mű a Ludwig falán
avagy
befogadói hozzáállás illetve hozzáfekvés
![]() | |
Laposasztal beszélgetés az AV-performanszot megelőzően |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése