Hagytam s hányan még, igen,
hagytunk eltűnni egy ma már mesésnek tűnő világot, és benne azt a régi embert,
talán mondhatom, magyar embert, aki nem vádakat magára véve, dehogy, hanem a
világ elváltozásának természete okán talán, nincs már sehol!
Hemző bezzeg…! Hemző tanúja s
krónikása maradt azoknak a rég eltűnt s a magyar sport szempontjából
csodálatosnak mondható időknek.
Chochol Sosem látott, az ötvenes
éveket idéző képei előtt éreztem még efféle lelkiismeret furdalást jó pár
hónappal ezelőtt, mint most a Magyar Sportmúzeumban Hemző Károly sportfotói
láttán. Hol voltam én akkor, azokban az időkben? Lényegében sehol, mert nyomát sem hagytam, hogy ott
éltem, hogy ama mára kiöregedett korosztályban, köztük buzogtam volna.
Hemző - ösztönösen, nyilván - rajta
volt, ifjú szenvedéllyel gyűjtötte be nem csupán a sport történéseket, hanem mindent,
ami az élet, ami az ember volt akkor. Azt a tiszta szenvedélyt, ami a sportoló embert áthatotta. Azt a más egyébként politikailag
százszor elátkozott aurát is, amiben a magyar valóság akkor leledzett, az
ötvenes évek derekán, a hatvanas években.
Labdaszedő fiúk – kimondani is
gyönyörűség a magam korosztályába tartozóknak ezt az azóta elpárolgott
fogalmat. Puskás Ferenc karácsonya a kislányával, Turóczy Judit örömkönnyei. Kádár János a lelátón,
kalapban, arcában mintha Hofi Géza dörzsölt groteszkuma bujkálna.
Biztonság ezreknek, egy szál rendőrrel. Aztán kitűnően elkapott forró pillanatok. Remineszcenciák – korhangulatról, ízekről, illatokról. Sokszor elvesztette már őket az
emlékezet.
Hemző úgy fényképezett, mintha
tudta volna, hogy az akkori emberi élet aurája kifordul könyörtelenül magából, s
őnélküle ízetlen lexikális ténnyé lesz, érzelmileg eltűnik nyomtalanul.
Egy forró pillanat Albert Flóriánnal
Szedem a lábam az esőben a metró felé.
Utolsó vendégként léptem ki a sportmúzeumból, mert még meditáltam kicsit Hemző
vitrinben rostokoló öreg lencséi között. Na, nem, az utolsó vendég mégsem én
vagyok! Gáti még ott van ugrásra kész, egyszerre szarkasztikus és briliáns
humorával. Főleg kedves, hozzá forrott tesója, Szarka Klára a „Tisztelt Elnök Asszony”miatt
van ott még, aki ezt a kiállítást formába öntötte. A Nagy Gáti firkál még
valami szamárságot az emlékkönyvbe, közvetlenül az én szamárságom után.
Istenem! Ha csakkal kezdi! Az ifjú Hemző leugrik a falról!
Istenem! Ha csakkal kezdi! Az ifjú Hemző leugrik a falról!
Későn este felhív majd Füles, vagy
én hívom tán, mit tudom én… Furdalja egyféle célzott kíváncsiság: kéri majd, összefoglalnám-e
néhány mondatban, mit gondolok? Olyanok vagyunk ilyenkor, mint Jing és Jang, óvatos
bizalommal kerülgetve egymás elméjét, hogy ki ne mondjuk a százszor
félreértelmezhető, parttalan fogalmak között leledző központi lényeget. Nagyjából
egyetértünk. Mintha Susan Sontag is pedzett volna valami olyasmit, hogy a fotó
mennyivel több, mint művészet, s hogy ebből a többől mennyire kevés kínáltatik
fel az egyébként ügyesen komponálgatóknak. Az ember – innen és túlról – teszi igazán
érdekessé a képeket.
Van persze itt is, Hemzőnél néhány kép, ami csak fénykép, ami csak az ábrázoltak neve okán érdekes. De hiszen a
sajtófotó dokumentálás, és a sportban legtöbbször nagyon kevés idő kínálkozik
esztétikai szempontok mérlegelésére. A nagy életegész teszi escherivé,
bressonivá, hemzőivé az életművet.
Hálás vagyok a sorsnak, hogy
tudom, mik ezek a holmik a vitrinben, hogy tudom, mi van és mi nincs ezekben a
ma már ósdi, kemény szolgálatban megkopott masinákban, hogy szakmailag
viszonylag pontosan látom, mi az érdem, mi a szerencse, mi a választás, a
kompozíciós döntés, mi az, ami elveszett, s miért veszett el; mi az, amit az
egymáson átvillanó mozdulatok közös pillanata nem adott meg, és mi az, ami
mindenek dacára mégis megragadtatott; hogy miként siklik át a fény a blende
lamelláinak pereme között, micsoda bravúr az egyáltalán, hogy az a bizonyos kép
éles, a sok paraméteres fotótechnika félig-meddig még feltalálás előtti
adottságai közepette.
Látja ezt persze sok mindenki
más, itt van Urbán, akiben a közelgő ősz dacára ismét fejbúbig szökött föl a
tenni akarás. Tud minden rejtett szempontról Benkő, Korniss, mindenről, amitől
a fénykép fotó lesz. Na de egy sem grafomániás eléggé ezek közül! :-)
Urbán Tamásért GÖELEVEN épp elhomályosítja Papp Lacit
Urbán Tamásért GÖELEVEN épp elhomályosítja Papp Lacit
Szedem a lábam a metró felé. Vajon látom-e én ezt a világot, ami a jövő számára most is eltűnik éppen?
Szedem a lábam a polleneket végre
lepofozó esőben, és minden lélegzetvételért szégyellem kicsit magam. Mert lenne
közöttünk Hemző Károly, ha már közöttünk van, nem igaz? De otthon ül, életben tartó
gépéhez kábelezve - az a faágak közt békésen ücsörgő hajdani, fáradhatatlan fiatal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése