Vancsó Zoltán fotófilmje pereg a
Művész moziban. Megnéztem, mert kíváncsivá tett a maga 70 perces hosszával.
Kíváncsi voltam, hogyan jut el ez a Zoli akár csak az ötvenedik percig is,
anélkül, hogy untatna.
A hetven perc eléggé merésznek,
már-már neccesnek tűnt. A fotó-audiovizuális formák a történések valóságából
táplálkozó filmhez képest fárasztóak, mert képről képre kell nézői feladatunkat
újraértelmezni. Egy nézésre méltó, igazán tartalmas, dramatikailag szóra
érdemes fotó-audiovizuális alkotás még eltűrhető hosszát a tapasztalás
maximum10-12 percre teszi.
Vancsónak drukkoltam. Tehetséges
fiatalember. Igaz, kezdettől túlcsordul érettsége partjain. Rengeteg benne a
nagyravágyás, a tehetségen kívül talán nincs is benne más, csak nagyravágyás.
Ügyes nagyravágyó. Minden követ megmozgat, kapcsolatokat épít, folyik a
vízcsapból is, már tojáshéjas korában is visszatekintő kiállításokat szervezett
eddigi életművéből(!!)
Kiállításait, publikációit
beharangozó, reklám értékű filmecskék formájában felbukkant már évekkel ezelőtt
is a mozikban, a nagyfilmek vetítése előtt. El tudta intézni. Nem volt az nagy
opusz: egyfajta átúszásos lapozással mutogatta a képeit. Viszont a mozik profi
világában, nagy nyilvánossága előtt, ami elismerésre késztette az embert. El
tudta intézni.
Az Álomfilm tanúsága szerint Vancsó
– szakmailag - az ártatlan lapozgatásnál messzebbre máig sem jutott.
Fotófilm vállalkozásához – okosan
vagy elővigyázatosan – a meditációra hangoló tempót választotta. Lényegében
erdei bolyongásai alkalmával készült, nagy fénykontrasztokra bazírozó, u.n.
berázásos fényképfelvételeit szerkesztette egymáson lassan áttűnő szekvenciába.
Képein, a bemozdulásos technikának köszönhetően nincs fotográfiai realitás,
csak színek és fénycsíkok aberrált, kócos szövevénye, és az alakzatok tömege
jóféle vancsói érzékkel elhelyezve, tagolva. Misztikus képi valóság, amihez Vancsónak mindig is vonzalma és érzéke volt.
Mondanivalóját nagyjából jól
bekeríti az alcímekbe foglalt szellemi maszatolás: Száműzetés a létezésbe – Szándéktalan fény – Az erdő céltalan áramlása
– A remény szótlan ösvényén – A roppanó tél fehér csendje – Lusta alkonyok
boldog sóhajai - és még tovább
ilyenek.
Láttam a hetven perc alatt kábé
egy tucat képet, ami a többi tizenegy viszonylatában is önálló értékkel bír. A
többi - itt, egymáson átevickélve - csupán egymás tölteléktársa lehet. Könyvben
szívesen nézegetnék e sorozatból két tucatot is.
A zene 70 percnyi, könyörtelenül
monoton, szintetikusan előcsalt zsongabunga. Nyolc perc után határozottan
kezdtem unatkozni. Persze, lehet, hogy túlérett vagy túlképzett vagyok
ilyesmihez.
Na és bátor! Merem ugyanis kijelenteni, hogy
Vancsó Zoltán a fotó-audiovizuális nyelvet egyáltalán nem beszéli. A közhelyes
lassú átúszást leszámítva szikrányi ide vágó formai ötlete sem akad. Szépséges fénykontrasztjai,
a vibráló rajzolatok önmaguk ismétlése által monotóniába fúlnak egy hetven perces
áradatban.
Csak egy gondolatébresztő
villanás legalább! - könyörögtem magamban. - Csak egyetlen fia suhanás, egyetlen
ellentét, egy szikrányi csalárdság legalább!
Nem, nincs!
Talán el tudja képzelni az
olvasó, hogyan hatna az, ha valaki egyetlen snittben akarna leforgatni egy
játékfilmet. Ezt Jancsó sem merte.
Vancsó meri. Kijelentem, e mögött
nem lehet más, csak a tudatlanság lendülete. Hogy cinikusra váltsak a
pénzemért: a fejezeteket elválasztó, már-már percnyire dagadó fekete szünetek
kifejezetten jót tettek a mű hosszának. Hehe :-))
Sajnos ilyenkor tűnt fel
leginkább, hogy a vetítő instrumentum feketét nem tud vetíteni. A mozigép és a
divatba jött video projektorok, sajnos, nem számítanak megfelelő fotó-audiovizuális
technikának. Talán nincs is már többé ilyen. A fotóban, különösen, ha pang a
látnivaló, feltűnő elemmé válik a kép széle. A film pszichológiailag más
természetű médium, mint az állókép. Ezt különösen sajnálja az ember, amikor egy
nagyon lassú fel- vagy leúszást kellene élveznie, de behalnak a derengő
teremfénybe a mély sötétnek szánt tónusok, és látszik, hogy a kép nem ér ki –
nem hogy a vetítővászon – a vetített kép széléig sem.
Jó akarnék lenni, megértő, de nem
lehet.
Talán itt-ott… de nem, talán még
itt-ott sem!
Beleveszni az erdőbe és soha
többé elő nem jönni – ezek Vancsó mástól kölcsönzött utolsó feliratos szavai.
Na igen! Beleveszni és aztán mégis előjönni, hosszan, nagy
publicitás közepette meditálni, sőt, egészen az NKA kuratórium színe elé nyomakodni,
az viszont eléggé ambivalens póz, nemde?
Dede!
Ugye, mondom én, hogy a diaporáma, (mostanra már ezernyi más névvel illetve) a szegények mozija. Mármint a szegényes fantáziájú rendezők mozija.
VálaszTörlésSzerintem az is az elsődleges baj vele, hogy egy erőteljesen asszociatív műfaj az alkotó oldaláról is, már ha jól akarja csinálni valaki, és a befogadó oldaláról is. Azt meg szerintem tudjuk, tapasztaltuk, hogy a "hova is tettem a söröm" gondolatnál bonyolultabb gondolatok mostanában nem túl menők.
:-))hogy úgy van! Köszönöm az értékes sommázatot :-))
VálaszTörlés