2011. július 9., szombat

Megvan-e MÁTÉ BENCE utóda?

Nyolcadik alkalommal került sor a Bayer vállalatcsoportnak az ENSZ környezetvédelmi programjába ágyazott fotópályázatára, melynek központi témaköre a klímaváltozás.
Bennünket fotográfiai szempontból érdekelt a 2011. évi pályázat illetve kiállítás, melynek díjátadással egybekötött ünnepélyes megnyitására ("egy iPad segítségével leplezzük le.") a MÚOSz Vörösmarty utcai székházában került sor július 7-én.
Legyünk őszinték: horogra akadtunk. Nemcsak az iPad említése által. Ilyen, utólag már elég gagyinak tűnő marketing mondat volt a főcsali: "Megismerhetik az eddig mindig díjazott Máté Bence utódját..." - Hoppá!
Kettő híján 1900 művet neveztek be a Bayer klimavédelmi pályázatára, amatőrök és profi fotósok, 28 nagyon elegáns kivitelezésű kép került a sajtószékház kiállítóterének falaira.
Nagyjából természetfotózásról van szó, a pályázati kiírás logoja is az lett, hogy Élet az erdőben, ám első pillantásra szembeötlik némi hangnembéli különbség annak, aki figyelemmel kíséri a hazai természetfotózás legnagyobb seregszemléit. Rákérdeztünk magunkban, hogy vajon mit gondolunk, miről lehet szó.
Nos, úgy látjuk, hogy ez a sajátosság a pályázat központi hangsúlyt kapott ideológiájával függhet össze, a klímavédelem gondolatával. Hangzatos, de nem igazán egyszerű téma ez, mert mögötte leginkább az ember eredendő jellemének és az emberiség törekvésének hosszútávon kibomló karakter vonásai és (végzetes) tendenciái hordozzák a lényeget, és hát ilyen, a flóra és fauna együttesét meghaladó, a Föld kozmikus egészének egészségét érintő problematika kibontásának nem a  fotográfia a legadekvátabb eszköze. Így aztán már a kiírás puszta szelleme is szimplifikáción esett át: Élet az erdőben.
A fotográfusok néha jó, néha kevésbé jó ösztönnel kaparásznak a klimatikus tematika körül. Az értelmezés leegyszerűsödik: a természet szép, a természet a maga életjogaival, természet és ember. Esszé jellegű felvetés már nem igen fér bele. Ismert jelenség: a pályázók végül, zömében azt adják be, amijük van, illetve, amit könnyű fellelni azon vizuális állapotokból, melyek az ENSz etikai jellegű gondjával egyáltalán rokoníthatók.
A természetfotó igazi rangját adó törekvések java nem ilyen indíttatású. Azok sokkal inkább a természet emberével párhuzamosan szemlélhető (vad és természettől eredeztethető jogú) életét ábrázolják, annak közvetlen szépségét, drámáját, igazságait, véletlenjeit, egyszeri de szimbolikus történéseit, ennek az életnek a társadalmi léttel való konfrontációit, mindazt, ami az ember mindennapi pozíciójából tekintve általában rejtve marad. A természetfotó sokkal-sokkal több, mint ideológiák üdvözülése.
Végül is, egy-két kivételtől eltekintve itt, most be kell érnünk a tetszetős szemlélődés szép trófeáival. Hobbizók, profik, juniorok és 3D-zők legjobb találataival.
Hogy ki lenne Máté Bence utóda? Ez számunkra nem derült ki. Nem is az történt, amit vártunk - megvallom, szorongva, hogy leírták a már sokszor díjazott, de még mindig nagyon fiatal magyar fotó-Imperialt, hanem bevonták a zsüribe.
Nagy áttörést a másik két hívószó sem takart: mobiltelefonnal váltig csak véletlenül lehet jó fotót csinálni, illetve, ha látszólag mégis, az olyan kütyü, amibe mobiltelefon mellett egy jóbb képességű fényképezőgépet is beépítettek, amit tegyük hozzá a szerencse ugyanúgy nem kerül néha el, mint  dilettánsok legprofibb fényképpezőgépeit. de igaz, ami igaz: rászokni, kellő empátiával, persze lehet, sok mindenre rá lehet hangolódni.
A 3D-t egy mókus képviselte. Egyedül bámult kifelé az lcd-, plazma- vagy miféle képernyőről, hosszan szemezett a díjra érdemesült 2D levéltetűkkel.
A kiállítás érdekessége, hogy virtuálisan is rendelkezésre áll: letölthető mobilunkra. Az elektronika ma még újnak mondható, tájolást szimuláló képességeinek köszönhetően két lábbal forgolódhatunk a 360 fokos virtuális térben, s a kiválasztott fotót két ujjunk legyintésével ki is nagyíthatjuk.


Máté Bence átadja a világ alighanem eddigi legnagyobb oklevelét














Juhász Árpád zsűrielnök és Zsila Sándor zsűritag a virtuális erdőben













A 3D mókus ezúttal Réz András moderátorban gyönyörködik













Lábra is mentünk.
Egy szép megoldás Réz Andrástól
















A merítés egyik díjazott decens darabja, a junior Mezei Márton alkotása
Ez pedig a Bayer klimavédelmi kiállítás megnyitója alkalmából kiírt pályázatunk első díját elnyert felvétel, amely díjat természetesen mi érdemeltük ki, hűséges barátommal GÖELEVENnel.














P.s::
minden helyesírási hibáról jelentést kérünk. Csekély létszámú szerkesztőségünk azonnal javítja :-))

1 megjegyzés: