Nyáresti koncert a
Barabás villa kertjének aljában (Kozmosz - Tejút - Naprendszer - Föld - Európa
- Magyarország - Budapest - Városmajor utca) Minden tücsök hegyezi a fülét. Székeket
vadásznak a szállingózó budai polgárok. Nekem már van: rám telepszik a béke.
A
kerti pódium előtt százszámra várjuk, hogy szálljon az este lefelé Razvaljajeva
Anasztázia hárfaművész és Környei Miklós gitárművész koncertjére.
És lám - még június
középi szelíd világosságban - eljő a nyolcóra tíz, és hárfázni kezd a lány a laza
fugákkal rakott kőfal előtt.
Szemem nehezen adja
át a terepet fülemnek: Anasztázia húrjainak lassú ringatásával szabdalja szét a
kőfalba kapaszkodó ereszcsatorna csövet. Nono! Minden összefügg mindennel kozmoszunk
itteni, pszichésre hangolt estéjében.
Farkas Ferenc régi
magyar táncai hallatán nyárba szerelmesült bátor gazként nyújtózik a kőfal
mögül a vízzel bőven kényeztetett flóra. Felbukkan a virágszálak között darázs-sárga
ruhájából kiálló teleobjektívjével egy fényképésző nő, megtermett példány, kattog
felénk, el nem eresztvén bal kezéből mobilját, (talán GPS koordináták mentén
tudósít a helyi újságnak) aztán új és új nézőpontot keresve röpköd ide-oda a meredek
kerti ösvényeken.
Jobbra, mélyről,
mintha autópályán húzna el az esti csúcsforgalom. Úgy önmagában szelíd és
megnyugtató, a hazatérés modern hangzása volna, csak hogy most kontraként társul az ismert
dallam-frázisokhoz. Mentő is küzd a jogaiért. Végül is, bizony, hangszer a
javából az ő szirénája. Hangja telítettségéből ítélve, szinte a villa
bejáratától visz el valakit.
Efféle hangzatosságok
közepette kissé bágyadtnak tűnik a kerti zene.
Néhány szúnyog
tétovázik a levegőben, kit válasszon.
Eric Sessler hárfa-gitár
szonátájának hangjaira megtér fészkére egy fekete madár, magasan, de pontosan a
gitáros feje felett. Reménykedem, hogy fogat mosott, imádkozott már satöbbi...
Bartók 15 magyar
parasztdala következik ezután, zongoráról pendülő húrokra szelídítve. Ekkor rám
tör a tolakodó kulturális reflex: megvenném ezt a lemezt, ha volna. De csitt,
miféle konformista mellékzönge ez!
Háromnegyed kilenc
felé következnek a spanyolok, Albéniz. Most jut először eszembe - nyilván nem
véletlenül, hogy akár be is csukhatnám már a szemem.
Enrique Granados
spanyol táncai alatt csak egy pillanatig mégis kinyitom, s látom, hogy a jobbra
eső pavilonban a 70 éves, Oscar-díjas Rófusz Ferenc életművét dokumentáló kiállítás egyre
fényesedik. Persze nem magától. Ezt teszi a nagy varázsló az ő éjbe pörgető
kozmikus leleményével.
Mire Anasztázia bal
tenyeréből a spanyol fandango ritmikus futamai előpörögnek, a darázs már elült,
begyűjtötte, amit gyenge fényben már alig látó fekete csövével még képpé tenni lehetett.
Diszkrét
kottafények gyúltak csaknem észrevétlenül. A spanyol tánc már szinte
szenvedélyesen eleven az előttünk vibráló mintegy félszáz húron.
Fura neszek miatt
kell újra kinyitni a szememet: a nézőtéren a hűvösebb vérű, dörzsölt hegyvidék
lakók kezdenek pokrócokat előrángatni a fenekük alól. Luigi Boccherini
vérpezsdítése kevés ezeknek. Talán alszanak is előbb-utóbb.
Hirtelen rázendít azonban
egy vadászpilóta, a maga méreg drága égi hangszerén. Ez katartikusan hat,
alighanem. Bár még csak most jönne a műsorlap utolsó negyede, Anasztázia
bejelenti, hogy ennyi volt, vége.
A közönség -
köszönvén mindent az égnek - megértőn oszolni kezd. Ott, a nem távoli magasban
most már aztán tényleg dönteni kell. Az egyik szúnyog, na persze, engem
választ.
Jóval kezd. Vége
csapó - mint a filmekben.
Nézem maradványai
színezetét. Aha, én már csak a desszert lettem volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése