Legembernekvalóbb több a kettő, legkevesebb
sok a három, legtökéletesebb egész az egy.
Ártalmatlan emberi közelítgetés
ez, hogy lehetséges igazságokat kínáljunk.
Eretnekként rossz
lett volna korábban születnünk, de hál'stennek most élünk.
Abban már egyetértés
volna, hogy világunkat egyetlen teremtő művének tekintsük (bár az elmehurkoló
szolipszisták szerint esetleg egyetlen egyének sem :-) Az ugyancsak ártalmatlan
kérdés, hogy tőlünk, emberektől függetlenül (naná!) nem többen dolgoztak-e a
teremtés projekten, ugyancsak kezdettől okolt volna, hiszen megtapasztalhattuk
már: nem ördögtől való az alkotó együttműködés, de efféle kérdés - talán az egy
tökélye iránti hódolat okán - még nem jött szóba.
Hogy helyesen
gondoljuk-e, amit a teremtői felállásról gondolunk, mellékes volna, ha az ember
az emberiség magasságában a maga helyzetéről egyetértésre jutna. Ez azonban,
most, hogy a hajdan oly hatalmas Föld zsugorodik - már a hatóerő és a kommunikáció
lehetőségeinek viszonylatában (valaki még majd zsebre találja tenni), ez az
egyetértés egyre kilátástalanabbnak látszik.
Kezdettől súrlódnak a
teremtő megszemélyesítését téltelező, de a tiszteletteli képzelődés más-más
útjait járó civilizációk, hogy a teremtő melyikük őseivel beszélt először és
egyben utoljára. Az ellentmondásos helyzetben magasabb nézőpontra még nem
jutott hívők, lévén, hogy a teremtő egy ideje már sem ilyen, sem amolyan néven nem
szólal, történeti háttereik alapján, kölcsönösen hitetlenezik, barbározzák, gyaúrosítják,
eretnekesítik egymást.
A tudományos
vizsgálódás számára megközelíthetetlen a kérdés, hogy a teremtő ma vajon - az
elvileg valóban lehetséges hajdani kapcsolatfelvételeinek következményei nyomán
- legszívesebben kire emlékezik. Nem csak úgy, emberi elmékben felderengőn,
hanem a következményeket is jóváhagyóan, és egyáltalán, mi rejlik ama furcsaság
mögött, hogy a teremtő hajdani dialógusai alkalmával kinek-kinek más néven
mutatkozott be, vagy ha tetszik, más-más
megszólításokra bólintott jóváhagyólag.
Hogy ez hiba lett
volna, már amennyiben így volt, azt aztán mindmáig senki ember fia nem merte
még tételezni.
Falnak ütköztünk, a
teremtő hallgatása falának, vagy ha tetszik, a gondolkodás korlátja, a
transzcendencia falának. Így aztán előtérbe került a vakhit, ami, attól
függően, hogy milyen a vérmérséklet, és a hívő milyen közelségbe kerül valamely
más, övét taszító hitközeghez, na és mert más pályán mozog mint az értelem, tehetetlensége
minden erejével képes az övétől eltérő bizonyíthatatlanságokat támadni.
Ha az értelem maga
felé tudná fordítani a vakhit tekintetét, és abban egyetértés születne, hogy
bár a teremtő egy, alanyi jogon mégis több mindenkivel
beszélhetett/egyeztethetett égi-földi dolgokról, akkor pucéran szembe ötlene a
mi igazi önvallató kérdésünk: nem azon marakodunk-e csupán, hogy ki volna,
melyik civilizáció mindenkori hatalmi szerepvállalója volna a teremtő földi
helytartója. Szóval, hogy itt a Földön éppen kié az ég által megszentelt
hatalom. Kinek van égi mentelme hatalmát inkvizícióval és más halálos
önkényeskedéssel védelmezni?
Már pedig úgy
tűnik, erről van itt szó csakis. Tengernyi olajat öntöttünk már a tűzre, amikor
sok-sok dogmatikus korlátot állítottunk a másban hívésnek. Önző veszteséget okoztak
egymásnak - amekkorára csak növekvő erejükből tellett - a fejlődésükben eltérő
civilizációk. Rájátszott a globális konfliktusokra az elmét mérgező vakhit, és
a más hitvilág iránti intolerancia.
Milyen szerencse,
hogy ama teremtett felsőbb rend földi perpatvarainkkal kikezdhetetlen! Némely
fanatikusok már magukra rántották volna a világméretű bombamellényt, s az egész
kozmosz emberesen fel lenne dúlva - csak hogy a teremtőnek mutathassák, mennyire
szeretik, amit teremtett, hogy mennyire csodálják azt az egyetlen egészet, azt
az önmagában - ember nélkül az embernek (!) - rettenetes módon nem valót.
Mi végre van az
élet? Legmegnyugtatóbb, és talán legfelszabadítóbb lehetőség, ha önmagáért. A
vakhit fojtó hurok az élet, mint létezési lelemény önmagáért valóan végtelen
fonalán.
Így aztán mi - néven nevezések és jogosítványok
nélkül, leckekönyvünkkel nem aláírásért tülekedve, békésen félre vonulva az
egyetlen teremtőben hiszünk.
D-Vektor és Pesövé Ofszi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése