Látja az ember,
hogy némelyek mennyire bele vannak habarodva a lyuk-technikába. Olyannyira,
hogy észre sem veszik, ha nem gondolnak semmi olyat, ami egy nem lyukkamerást
is érdekelne. Mégis, tisztelettel kell említenünk, hogy a technikailag
egyáltalán értékelhető pinhole felvételig eljutni nem csekély fáradozást
követel. Velünk született analizáló képesség és óriási rutin szükségeltetik
annak helyes megítéléséhez, hogy a kép esztétikai részleteiben épületes,
pszichésen fogyasztható lesz vagy sem. A közvetlenül ellenőrizhetetlen képszerkezeti
formák - mikre ma már oly kényesek vagyunk - szétszéledésének figyelmes kordában
tartása csak egy volna a tiszteletre méltó fáradozások közül. A képkivágás, mint
esztétikai tényező, alapfelszereltséggel csupán hozzávetőleges. Így ritkán szól
az átlag lyukkamerás fotó kompozíciós bravúrokról.
Hogy itt mit látunk, később majd kiderül :-) |
Következésképpen más
fontos tényezőké a főszerep a "homályos látszekrény" esetében. Maga a
homály igen fontos ősi tényező. Bár bizonyos felfedezésekről - mint például,
hogy micsoda óriási különbség lehet valamely egymás után következő két pillanat
között - itt le kell mondani, de végtelen sok egyéb felfedeznivaló kínálkozik -
nem utolsó sorban a lyukkamera használójáról magáról is. A piciny lyuk miatti
hosszú expozíció - sajnos? - hajlamos alakzati, domborzati sémává
egyszerűsíteni az embert, akit a lyuk befogott. Az ember pillanatai sehol, illetve
egymásba zavarodottan, kötegelve jelennek meg.
Sokan vagyunk
mégis, akik a lyukkamera elé ülvén átérzünk valamiféle megörökítődés iránti ősi
nosztalgiát. Érezzük persze az antagonosztikumot is, például, hogy az igazolványkép
ezzel ugyan nem lesz letudva :-), meg hogy csak abban lehetünk biztosak, hogy
találkoztunk egy ránk bámuló, de alapjában nagyon magának való ős-fenoménnel. A
lélek megmutatkozását, a mélységeket sejtető pillantást, belső igazságainkat nem
igazán lehet lyukkamerával levadászni.
Beleképzelni egy
így készült "homályos látszekrényi" portréba persze jóval többet
lehet, mint a mobiljainkból előpattanó tűélességekbe. Na de ez, a kép olvasata
már a nézői oldal játéka.
Kétségtelen, hogy
valamiféle felfokozott filozófiai nosztalgiázás kínálkozik. Minden lyukkamerás ember-fotó tetthely, megragadott emberi
pillanatok sokaságának egymásba maszatolása, vagy ha tetszik, az idő kútja: valamely
régi időpillanat, mint még régebbi pillanatok kútja.
A lyukkamerások
működése azonban varázslatosan tud hatni. Már maga a tisztelendő gondossággal
preparált tevés-vevés is. Hasonlóképp a felszereltségük. Sehol egy kütyü,
ami ismerős volna. Ott van persze ez-az a zsebükben, mert a digitális
fotótechnika kezelése is felér egy férfias kihívással, abban is van csodálni
való, még a kecske is megnyalja a digitális sót! De szívük igazi szerelmével a
lyukkamerások egyedül az ősi, ember előtti mágia felé fordulnak. Nem a tárgy a
fontos, hanem ez a mágia. A tárgyat magát százféle leleménnyel űberelik, sőt,
le is cserélik.
A képrögzítés
valójában betesz az ősmágiának. A camera obscura eredendő képe mozgókép. A
sokperces expozíció tulajdonképpen film frame-ek egymásra csúszott halmaza. Nagy
kihívás ilyesmit felvállalni korunk értékszempontjai közepette. Másrészt akár
divatosnak is tekinthető.
Az expozíciós
végeredmény megmutatja, hogy a fény mennyire könyörtelen, hogy a tudatlanságnak
legfeljebb véletlenül kedvez. A számunkra leglényegtelenebb fényözön is maga
alá temeti camera obscurális játékterében a bármíly fontos, de fényértékben mélyebb
tónusok nyomát. Sok lyukkamerás fotón látni mégis, hogy a fotográfus nem
törődik azzal, hogy ahol a plusz nyomot hagy, a mínusz kárba vész. Hiába
exponálunk rá fehér macskánkra fekete ragadozót, nem tud kárt tenni benne.
E tudatlanságnak
látszó gyarlóság talán a mágikus tett hevében elkerülhetetlen járulékos
veszteség.
Nem is rójuk fel,
míg kínálkozik a képen valami egyéb nyereség.
Legutóbb az érdi
Szepes Gyula Művelődési Központban került sor lyukkamera fotókból rendezett
kiállításra. Az itt bemutatkozó három alkotó három különféle módon épp az
"egyéb nyereség" megkaparintásának szenteli ideje jó részét.
Bécsi Imre, Hupján
Attila és Kovács Csaba nem is közönségesen felszerelt lyukkamerás. Modern
emberek. Az ősidőkbe nyúló múlthoz csupán a mágikus elvhez való feltétlen
ragaszkodás köti őket.
Az M.Nagy Péter (a fenti homályban jobbra :-) meghívására létrejött kiállítás
közönsége zömében az ő híveikből tevődött ki, bár akadtak közöttük érdiek is.
Kincses Károly fotó
muzeológus - mint autentikus húzó név - nyitotta meg a kiállítást, aki több
mint négy évtizeddel ezelőtt esett át a lyukkamerázás iránti ártatlanságán,
Gödöllőn, ahol a fotótábor résztvevői egész napot szenteltek az ötletelésnek,
hogy mi mindent tudnának lyukkamerává avatni, a teásdoboztól kezdve az ikersejt
téglán át a Barkas kisteherautóig.
Ki is próbálták, és
mindegyik működött.
Kincses Károly,
hogy a mögé sorakozott három alkotó szenvedélye iránt fokozza a jelenlévők
kíváncsiságát, felemlegette az 1792-ben épült gyulafehérvári camera obscurát,
aminek piramis alakú tetejéből optikával bélelt kéményféle nyúlt a magasba, és
olyan hír járta, hogy azzal minden megfigyelhető, még olyasmi is, ami
Gyulafehérváron még csak eztán történne. Kincses maga ezt az objektumot már nem
találta, de találkozott az 1910-ből fennmaradt leírással, hogyan vetítették
elforgatható tükör által a fehér asztallapra a külvilág obszkurus mását.
Kincses, hogy a
jelenlévők érdeklődését önmaga iránt is fokozza, felsorolta, a világ hány ma is
látogatható, érdekes camera obscura építményét volt szerencséje felkeresni,
Egertől Lisszabonon át Edinburgig, ahol személyesen tapasztalhatta meg, hogy a
lyukon át ábrázolt világ nagyon más, nagyon különbözik az igazitól.
A három budapesti, Érdre de
nem térdre ereszkedett kiállító, mint említették is, nem a camera obscurával
nőtt össze, mert az csupán a megfigyelések eszköze, hanem az elvvel, ami a
kézbe kapható, kalandozásra fogható lyukkamera lényegét adja, mi által -
Kincses szóhasználata szerint "megcsömörlötten a technikailag mind
tökéletesebb képeket mindenféle fényképezői tudás nélkül létrehozó képrögzítő
eszközök világától" visszanyúlhatnak a kezdetekhez, a fotografikus
origóhoz. "Egy zárt doboz lyukkal, fényérzékeny fogadóanyaggal, ilyen
egyszerű az elv és a minimálisan szükséges eszköz, ami mellé az extra tudást
minden lyukkamerás maga szerzi meg" és plug-inek helyett magából merített
invenciókra támaszkodik. Az ördög persze mindvégig ott van a részletekben.
Tulajdonképpen ez a szép benne, illetve az ördöngősségeken való felülkerekedés.
Mint mindenre, erre
is igaz Kincses szavai szerint, hogy "a felszínt könnyű borzolni, de aki
mélyebbre akar jutni, annak bizony nagy levegőt kell venni, és lebukni a
bizonytalanba, a mások által még nem jártba, hogy olyat hozzon fel onnan,
amilyet más még nem." (A meghaladás
modern paradigmája volna ez - a szerk.)
Kincses, megemlítette,
hogy az ókorban is ismert camera obscurára sokáig csak úgy volt szükség,
mint gyermekek és rajzolni nem tudó, ám
kíváncsi felnőttek játékszerére,
s hozzá tette, hogy "a helyzet ma sem nagyon más, az obskurus kamerára
semmi szükség, csak játékos, kísérletező
kedvű gyerekek (itt kis időteret kínált a
nevetésnek) és felnőttek próbálkoznak vele több kevesebb eredménnyel."
A lyukkamerások stabil önidentitására és eltökéltségére mi sem jellemzőbb, hogy ezen a poénon nem sértődnek meg :-)
Kritikailag kedélyes
árnyaltsággal csipegetvén őket, Kincses a három alkotót röviden ekként
jellemezte:
"Bécsi Imre
képei egy elveszett éden utáni vágyakozás szüleményei. Mint ilyen, kicsit
valóságfeletti, kicsit mesés, kicsit egylukú mindegyik, de ez az út legalább
látható és járható. Képei szépek, viszont a világ nem mindig szép, és ha ezt az
ellentmondást a néző képes feldolgozni, akkor élvezettel lépkedhet egy mesebeli
erdőben, amiben garantáltan nem jön szembe a farkas."
Az olvasó is
felfigyelt talán a fent beszúrt "legalább"-ra,
mint inverz pocskondiázó szóra, ami itt most értelemszerűen egyéb utakra, mások
útjaira céloz.
A farkas tényleg
nem volna kívánatos. Bécsi, ki mostanában mesefigurákat lát modelljeiben,
láthatóan szívesen odahelyez egy őseredetiben mutatkozó nőt a fent említett, de
kifejezetten jól kiválasztott, attraktív homályosságba, erdei fák tövéhez
például. Vizuális varázsszereket, például festő-fóliát ráz körülötte, borzolja
a látványelemeket, fekete ruhában mászkál szakadatlanul a felvétel látóterében,
ám ha a 10-17 percre fűbe merevedett modell szól, hogy baj van, mert mászkál
rajta valami, az a valami semmiképpen nem ő, mondja nagy-nagy megnyugvásunkra.
"Hupján Attila
kötődik a vízhez, a vízben a megszokottól eltérő halmazállapotba jutó
emberekhez. Ez dicséretes dolog. Ezt az állapotot összekötni egy másképp, más
fényképezési törvényszerűségek szerint dolgozó camera obscurával, hozhat
meglepő látványokat. Hupján előtt remélhetőleg még rengeteg kísérlet áll, így,
ebben a formában már nagyon tud fényképeket csinálni, most arra biztatom, hogy
legyen sokkal formabontóbb, sokkal merészebb, kreatívabb akár. Ezek, ha a
képein látszanak, tudom, okoz majd meglepetést még nekem is."
Az enyhe kritika -
a"remélhetőleg", mint
látjuk, végül finom kecsegtetésbe fordult. Hozzá kell tennünk (amellett, hogy
megemlítjük, Hupján sem camera obscurával, hanem lyukkamerával kísérletezik:) a
most bemutatott dunaszerdahelyi alkotóstrandolás emléksorozata csak kicsinyke
szegmens Hupján alkotó életéből. Mindamellett szerintünk is melléfogás ez a
sorozat, azzal együtt különösen, hogy Hupján hajlamos magát egyfajta
lyukkamerás fotóriporternek tekinteni.
A fotóriport nem
látványközvetítés, hanem tényközvetítés, ilyenformán eszközeik kölcsönösen
kizárják egymás lehetőségeit. A kaland vakmerősége azonban méltányolandó,
tudván, hogy Hupjánt miféle szívszerelem mozgatja. Bár van elég eszköze,
folyvást továbbiakat vásárol, előre eldönti milyen formátumban szeretne
fényképezni, négyzetesben, esetleg épp panorámás technikával, és nem csak
fekete-fehérben. Leginkább negatívra szeret fényképezni, illetve az u.n.
instant anyagra. Hupjánnak vannak derűs intenciói, színes ötletei, ide most nem
ilyesmiket hozott.
" Kovács Csaba
bátrabban kísérletezik, szabadon használja a fényt, tömegében látja az épített
vagy a természetes képződményeket, és azokon a szolárgráfiákon, melyeken ez a
két főelem képes párbeszédet folytatni, okos vagy szép dolgok kerülnek "említésre".
Azok a képei, melyeken viszont fals a két fő alkotórész duettje, azok csak
gyengítik a többit. Őt a szigorúbb válogatásra ösztönözném, ha éppen tanácsot
kérne tőlem. - Nem kér."
Hogy közelebb
férkőzzünk eme erőteljesebben kritikus mondatok értelméhez, meg kell
világítani, mi a kovácsi kísérletezés lényege:
Kovács Csabánál nem
a fényképezés kezdetekor még hiányzó, s azóta nélkülözhetetlenné vált képrögzítési
lépésen van a fő hangsúly, hanem az útkeresésen, egy minden előzményt - ha nem
is érdemében meghaladó, de - elkerülő egyedi útkeresés eltökélt akarásán. Nála
nélkülözhetetlen egy csak korunkban elérhető eszköz, a szkenner is, mint a
képfelület szín és tónusértékeit digitális adatra konvertáló mentőeszköz. Miért
ez a mentő kifejezés?
Kovács Csaba kiürült
italos dobozokat (can - lásd fentebbi homályos képünket!) preparál. Egyik végén felnyitja, hogy fényérzékeny
anyagot applikálhasson a belsejébe. Aztán eltünteti a beavatkozás nyomait, s
egy pici lukat fúr a henger oldalába. Száz számra preparál ilyen dobozokat,
kihelyezi - ha kell, nem feltűnően rögzíti is őket - a városi vagy természeti
környezetbe. Az expozíció hónapokig, akár egy éven át is tart. Térképe alapján
felkeresi aztán időnkint olcsó lyukkameráit, sötétben felnyitja őket, és... - nem,
előhívás nincs! A tengernyi benyelt fényimpulzustól az előhívóban egyetlen
robbanásszerű elfeketedés történne. A kép a számtalanszoros túlexponálás, mondhatni,
a fizikailag elszenvedett gyötrelem okán, látható fizikai tónuselváltozások
formájában rajta van a fényérzékeny anyag felszínén. A sötétben rárontó
szkenner látja először és utoljára ezt a képet, mert az ettől a fénybehatástól
másodpercnyi késéssel meg is semmisül.
Kincses szerint
Kovácsra nagy veszélyt jelentenek a szemét gyűjtő "úttörők."
Hogy mi a kólás
dobozok vesszőparipája, Kovács Csaba kiállított kollekciójáról leolvasható: láthatóvá
lesz, hogy a Nap a hónapok múlásával miként mászott mind magasabbra az égen,
továbbá - városi környezet esetén - felismerhető lesz, hogy nagyjából hol volt
a doboz eldugva. Kovács munkálkodása fő értékét - megítélésem szerint - valami
erkölcsi dolog, az egyszeri emberélet megszállottsággal egyenlő, leleményes és
körültekintő odaáldozása adja. Tisztelettel fejet hajt az ember előtte. Ő maga
is kevesellhette azonban az alaptermés viszonylagos esztétikai egyhangúságát,
mert gyakorta apró, fényt át nem engedő, talán ollóval körbe vágott alakzatot
applikál a fényérzékeny anyag elébe, így megjelenik a képen - ahol az emulziót nem
érhette fény - egy fekete, főképp állatot ábrázoló sziluett.
A lyukkamerásokról
számtalan jópofa dolgot lehetne még mesélni. Van, ki különféle hosszúságú
cigaretta elszívásával méri az expozíciós időt. "Az én lyukam üdvözli a te
lyukadat" - gyakorta így köszöntik egymást.
Lusta ember
garantáltan nincs közöttük. Fan-ek sokasága ered a nyomukba, ha kiállítanak
valahol. Mintha szinte már én is az volnék :-)
A kiállítás megnyitó után kezdődött a játék. Belépőül kapott tombola jegye alapján hat szerencsést sorsoltak ki, akiről lyukkamera portré felvétel készült. Képünkön Bécsi Imre a kézzel homályosítható háttér előtt ülő modellen beméri a fényeket.
A modell célzószerkezetes előfárasztása, hogy kevesebbet izegjen-mozogjon a rá váró 6 perces (ő csak kettőről tud! :-) expozíció alatt.
Történések szövevénye ezúttal az én hosszú időmben
D-Vektor
Élvezetes olvasmány! Ha ekkora - olykor finoman ironikus, de szakavatott és részleteiben preciz - beszámolóra méltónak bizonyult a tárlat, érdemes volt megrendeznem.
VálaszTörlés