Ma bontják a
Várkert Bazárban a Szubjektum fotókiállítást. Ennek emlékére firkantunk itt valamit. Eredeti tervek szerint május
31-ig lett volna látogatható a tárlat, de valószínűleg nem értek rá időben lebontani, így
meghosszabbították június 30-ig, aztán mégis bezárták június közepén. Meglátásunk: két
hét is elegendő lett volna belőle, mert egészében elég nagy zagyvaság volt.
Erre predesztinált
a kiírás, ami szerint - a szubjektum értelmezéseként - tág
értelemben vett portré, illetve emberábrázolás körébe sorolható alkotásokat
vártak a kurátorok. Odaszúrták bár behatárolásként, hogy a kortárs* vizuális
művészet területén tevékenykedő alkotók műveit várják - ám mert a szubjektum fotográfiai megmutatkozásban elvárható bonyolultabb értelmezése nem
igazán érdekelt senkit, (feltűnni akaró ember feltűnő szavakba kapaszkodik :-) sok száz akármi zúdult a kurátorokra, s bár csupán mintegy
ötven pályázót hagytak szóhoz jutni, az összkép mégsem lett túl értelmes -
művészeti értelemben kifejezetten sivár lett, na!
Voltak jó nevek, jó művek, ez azonban
kevésnek bizonyult. A kiállítást Mészáros László Szépség című, a szubjektumra
mindkét oldalról - ábrázoló és ábrázolt - emelkedetten célzó képével
propagálták. Kedve is támadt az embernek oda látogatni.
Ott szembesült
aztán bizonyos iskolai dolgozat értékű vizuális nyögdécselések sokaságával.
Hoppá!
Hát igen, egy szó nem tesz csodát. Szubjektuma mindenkinek van, s ki ne tudná ezt
magáról, még ha csupán üres méltóságérzetet generál is belőle? A sok milliárd szubjektum
legtöbbje erőtlen, így-úgy értéktelen, mások számára nem érdekes, ezt azonban
már kevesen látják be. A szubjektum lehet túlambicionált, viszketeg, sőt,
aberrált is, mások számára egyenesen nyomasztó, tolakodó, miközben nincs
esztétikai, pozitív pszichés hozadéka, nem fakad belőle isteni különösség.
A fotózás terepe pedig
telis-tele van ambiciózusakkal, kiket nagyobb részt a fényképezőgépek okossága
és annak nyomán a fotózás divatja bátorít, és akiket aztán cseppet sem zavar,
hogy amin elméjüket járatják, az esztétikai értelemben alaktalan - a
katarzisról már nem is beszélve. Nem érzéki felfedezéseket tesznek, hanem diplomásan
feltűnősködnek, és ami ennek hátteréül valóban nélkülözhetetlen, így-úgy folyvást
kenik a kulturális kerekeket. Összességében: űzik a fotó hivatást teljes erővel.
Több megfutamodás
értékű "küldő" szó bukkant fel a kurátorok szájában a kiállítás
propagálása során. Például, hogy "a kiállított portrék... az idő vizuális
ábrázolhatóságáról is beszélnek." Hát láttunk, amit láttunk: beszélnek azok mindenről az ég adta
világon, de kinek jó az?
Na jó, ne játsszuk
az értetlen elégedetlenkedőt! Új funkciók születnek, egyre több szerepet
könyököl ki magának az ügyes, egyre agyafúrtabban tekint kulturális
környezetére a tanult. A korszakos fejlemények visszafordíthatatlanok.
Eddig úgy volt a
mondás, hogy aki tudja, csinálja, aki meg csinálni nem tudja, az tanítja. Hozzá
tehetjük most már ehhez: aki csinálni nem tudja, vagy tanítja, vagy kurálja.
Sőt, esetleg mindkettőt.
Na és csinálja nekünk a fesztivált :-))
Punktumtum.
*kortárs, vagyis nem jelenkori, azaz bizonyos,
a művészet iránti tehetség szempontjára mellékesként tekintő, így-úgy
oskolázott és ettől nekibátorodott hangadók kebelbeliség mentén tágítható
körébe tartozó...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése