A valamilyenség
paraméter volna, aminek a szembeötlés (érdeklődés-keltés) személyre szabott világában
tól-ig skálája van. Megengedjük: ahány személy, nagyjából annyi féle figyelem, bár ennek
a nagyjábólnak hátterében kerekedik ki a típus, amire mi előszeretettel koncentrálunk, mert a tárgyilagos
szemlélődés közben kevésbé szem elől téveszthető.
A valamilyenség
skáláján az ig az a határérték,
amikor a valamilyenség-hatás (zsenialitás? összeférhetetlenség?) kiveri
elménkben a biztosítékot (katarzis? halált megvető flow?). A tól pedig... hát, az a nagy semmi,
amikor nézünk át közönnyel a szólaláson, nincs többre késztetésünk.
Mivel a művészet
területén szeretjük járatni elménket, megemlítjük, hogy az e területre betolt,
művészet-éheseknek adresszált, felháborító vagy undorító „szólalás”, mint
olyan, hatását tekintve valamilyenség ugyan, de a művészet sok évezredes
hagyományainak nyomvonalát követő konzekvens figyelmünk számára értéke nincs.
Tereptévesztés
áldozata lehet, ki így, felháborítóként vagy zsigeri undorítóként és egyéb
provokátorként művészet címkével kínál bármit is nekünk. A művészettől
látszólag nem is oly messze (hiszen mára a művész, ha csak az életben maradás
érdekében is, önimázs hizlaló kommunikációra kényszerül) található a
kommunikáció terepe. Ott kínálja magát a diszkurzív meg kapcsolati (zsigeri,
meta- és egyéb) kommunikáció, a feltűnési viszketegség meg társadalmi csetepaték
iránt vonzódók serege, ahol a közlés provokatív és taszító csomagolása nagyon
is hatékony lehet.
Ilyesmiről persze
most szó sincs, mindezt csupán mutatkozás-szemléletünk nem beszűkült voltának
bizonygatásaképpen fogalmaztuk ide, s biztosítjuk az olvasót, hogy a továbbiakban
bennünket csupán a művészet terepe érdekel. Ekként a valamilyenséget itt most csakis a művészet legfőbb specifikus vonásának, a különösségnek kontextusában vizsgáljuk.
Az ArtPhoto Galéria
utolsó kiállításán valahogy eszünkbe ötlött, hogy az ím már tucatra nőtt,
egyszerre családias és elegáns bemutatkozások célszemélyeit vajon milyen
sorrendbe lehetne állítani valamilyenség dolgában.
Bizonyára egyetért
az olvasó velünk abban, hogy a valami mindig valamilyen, ám ezt meg kell
toldani azzal, hogy a valamilyenség teljes bizonyossággal csupán emberekhez
köthető. Olyanokhoz, akik a valamit megítélik. E nélkül a valami semmilyen.
Ekként kell hát tekintenünk a szóban forgó kiállítások műtárgyaira. Vagyis
legalább annyira a befogadói sémákat, mint amennyire az alkotókat illetik
megjegyzéseink. Azt reméljük azonban, hogy az ArtPhoto Galéria kiállítóinak
művész karakterbeli valamilyenségéről nem csak magunkra érvényesen szólunk, hanem
az egyéni megítélések statisztikai összképébe is sikerül beletalálnunk.
A legmarkánsabban
valamilyennek alighanem Kerekes Gábor
személyisége mondható, műveinek pszichés hatását és formai megjelenését
tekintve egyaránt. Vele szinte egyenrangúan nagyon valamilyen a már közülünk,
sajnos, ugyancsak végleg eltávozott Farkas
Antal Jama, az ő kifejezési eszközök tekintetében páratlanul bátor, művészeti
örökségünket szem elől nem tévesztő, mégis valahogy nagyon-nagyon földönkívüli
pillantásával.
A skálán tőlük csak
kevéssel odébb találjuk Balla Demetert,
aki habitusának bonyolult szenzibilitású és egyszerre nagyon poétikus és nagyon
bátor önreflexióival ragadja magához kiállítása látogatóit. A művész habitus
megnyilatkozásának valamilyensége dolgában vele egy magasságba helyeznénk Féner Tamást, akinek, úgy mond, beérett
látása és intellektuális dörzsöltsége Balláétól egészen eltérő helyre céloz
ugyan, ám tiszteletre sarkalló testes húrokat pendít meg értelmünk hárfáján.
Csak kevéssel
távolabb e második gyülekezési ponttól helyeznénk el Eifert Jánost, akit a vizuális különösség megpillantásában mindig
is a legkiválóbbnak találtunk, s akinek kedvelt képi tartalmai iránt való
érdeklődése mögül hiányozni látszik azonban bizonyos áldozatos őszinteség, és a
korunkat érintő kulturális relevancia iránti igény is, ami kissé tompítja a
valamilyenség iránt ajzott lelkesedést.
Több mindenki
következik ezután, szinte fej-fej mellett a másféleség tágas mezején.
Vancsó Zoltán létünk
titokzatosságainak irányába kivetített és képzeletünkben felsejlő,
fáradhatatlan és vizuálisan jól hangolt vízióival. Markovics Ferenc az ő ember és valóság viszonyának, ember és
kultúra klasszikus értékeinek megszólaltatására hangszerelt, magas gyakorlottsággal
és hangsúlyozottan pozitív kedéllyel performált vizuális muzsikájával. Ide
soroljuk Horváth M. Juditot, aki
viszonylag hosszú vizuál-csipkerózsika álom után rátalált génjeiben forma- és
színlátásának érzelmekben fürdő gazdagságára. Mindamellett már a fekete-fehér szociofotózás népszerűségének idején is néző voltunkat
bizsergetőn került a látómezejébe vont emberek közelségébe.
Valamilyenség-érzékelésünk
innentől kissé összezavarodik. Nem igazán találjuk markánsnak sem Haris László sem Mucsy Szilvia önazonosság értékű valamilyenségét.
A technikailag nagyon precíz harisi panoráma fotók zömének valamilyensége hosszabb
szemlélés után eléggé hervatag dolognak tetszik, a művészi gondolat vagy
egyszeriség-bravúr különösebb kísérő jelei nélkül.
Mucsy Szilvia valamilyensége az
önmagában figyelemre méltó valóság-objektumok rendes lefotózásának (és az
ArtPhotót dicsérő jól installált tálalásnak) most elénk táruló képe mögött látens
formában rejtezik. Tetszhet ez a sorozat sokaknak, nem szerencsés azonban, ha
arra gondol akár csak egyetlen vájtszemű néző is, hogy ha ő ott van éppen, meg annyi
mindenki más is, akkor ő meg a többiek is épp ezekre a kompozíciós mintákra
kattantak volna rá, ezeket az egzotikusan ható objektumokat és más múlandóságból
menekített gondolatszerűségeket találták volna fotózásra érdemesnek, sőt, ennyi
eséllyel akár az a számtalan, nem lebecsülendőn gyakorlott amatőr is sikerre tehetett volna kísérletet,
hogy hasonló eredményre jusson.
Stalter György tudatunkban élő,
hajdani időkből tisztelt, mind retrospektívabbá váló valamilyenségébe erősen bezavart
a galéraibeli bemutatkozását kísérő, újabb törekvéseiről referáló aktfotó füzet,
ami emlékezetünkben a látványosnak mondható emberábrázolás egyik
legrangtalanabb fajtájaként ragadt meg. Arról bezélünk, amikor a kihívóan vagy céltalanul
mezítelen nő a kép nézőjével szemez.
Milyen most ez a
Stalter György? Lehet-e még olyan milyen, mint hajdan vala :-)
Na ez szöges kérdés
a művészi valamilyenség megítélése szempontjából.
Ha szempontjainkhoz
következetesek maradunk, a sor végén áll az általunk sok szempontból nagyra
becsült, hiszen zenészként (Tom Úr) is lájkosan követett Varga Tamás, aki mostani törekvéseinek domináns középpontját fordítva
felénk, nedves kollódiumos felvételeivel mutatkozott be az ArtPhoto Galériában.
Varga Tamásnak
itt és most, művészi fotó tekintetében ezúttal nem volt valamilyensége, legfeljebb csupán a
téves látszat erejéig. Nála a technika az, ami nagyon karakteres, vagyis a néző
által talán nem is sejtetten nagy precizitást igénylő, nagy költségkockázatú
manualitás. És persze, a műveleti bonyolultságok fölötti győzelem - képről
képre. Az ebből fakadó valamilyenség azonban, ha más is rendelkezne a
neo-fotó-reneszánsz iránti, Varga Tamáséval vetekedő odaadással, ugyanolyan valamilyenséget
sugározna ránk, lévén, hogy a technika ember és ember közt nem válogat. A
nedves kollódiumos fotózás iránt elvárható tisztelethez kell némi mesterségbeli
háttérismeret. E nélkül nem tudhatja a néző, mi itt a csodálni való. Mi persze
tudjuk, rontván ezzel a statisztika érvényes voltát.
Minden kifejezésre,
művészi megformálásra alkalmas matéria - a hozzá célszerűen szükséges, kellő
árnyaltságokra és szándék-követésre alkalmas megformáló eszközökkel együtt
birtokolva - ígéret valami nem garantálhatóra, ami a személyes látás és egyéb
érzékelés másokat emelkedetten megérintő, különös megmutatkozása. A nedves
kollódiumos eljárás, bár az ideje a 19. században gyakorlatias okokból lejárt
(beköszöntött a száraz korszak :-), ma is ilyesféle matéria volna, már ha az,
aki játszik és formál vele, a technika iránti szerelmét át tudná vinni „fogában
tartva” a technikai bonyodalmakon túli partra. Az archaikusnak mondható, nagy
gondosságot igénylő régi eljárásokba szerelmesültek nem igen jutnak túl a hagyomány
tisztelő kultusz határain. Talán, mert míg sodródnak - szerszámaikat fogukban
tartva - a műveletek különös figyelmet igénylő áradatában, azt hiszik, már
átjutottak ama túlsó partra.
Telt ház az ArtPhoto Galériában |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése