MAOE
Hétezres közösség, amit
valamikor régen a maga üdvére atyáskodó, magát szocialistának nevező
államhatalmi gépezet gondolt és terelt egybe szociálpolitikai látszatok keltése
céljából. De volt abban talán prevenció is a hatalmi rettegést illetően.
Hétezer művészt, tömegeket
befolyásolni képest és hajlamost, politikailag gyagya, de kiszámíthatatlan
lázongásra is képes individuumot terelt egybe a nem éppen önzetlen hatalmi
szándék, hétezer olyat, aki így-úgy a fellegekben jár, és nincs érzéke a
realitásokhoz.
Hétezres önmaga
melegében tartott csordává lett volna a Magyar Népköztársaság Művészeti Alapjának
tagsága, eltelve a művészet birodalommá való terebélyesedésének, és a szertelen,
valójában egymással összeférhetetlen művészhabitusok szimbiózisának
látszatával, ha nem lett volna az idő tájt még akkora nagy becsülete a szakmai képzettségnek.
Létre jött egy apparátus,
amely adminisztrált, formálisan képviselt, segélyeket osztott, vezetőinek
magasában pedig busásan pocsékolta magára az állam pénzét.
A gyorsan
megváltozott politikai és gazdasági feltételek a rendszerváltás után
megkérdőjelezték a Művészeti Alap szociálpolitikai funkcióinak tartható voltát.
Eljött a politikai
tabula ráza pillanata. Az ezredforduló után elszippantotta a legatyásodó állam
az eladdig busás költségvetési keretet. A Művészeti Alap vagyona, amiből az
utód egyesület, a MAOE éldegélni remélhetett volna, jogilag elrekvirálhatónak
bizonyult, elfedve maradt ugyanis a pártállam atyáskodó gesztusai mögött a jogi
valóság, hogy az u.n. vagyon, vállalatok, alkotóházak és egyebek a
művésztársadalom önállóságának csupán kölcsönkapott díszletei voltak.
A MAOE pusztán egy
a sok egyesület közül, tudatta végül az állam. Egy azok közül, akiknek jogukban
áll kitalálni, hogyan tudnak életben maradni.
Na de egy hétezer
tagú egyesület azért mégis csak nyomósabb okkal tartja magát a társadalom, a
kulturális arculat megkerülhetetlen tényezőjének, mint a pár tucat vagy akár
párszáz tagot számláló civil formációk. Ezt kell most a világgal elfogadtatni.
Nem könnyű feladat,
mert ez a hétezres tagság - ha nem is
mindenestül, de öröklött alapjaiban - elavult szellemiséget képvisel.
Akadnak új, fiatal
tagok is, ám jelenlétük jobbára formális. Annak reményében lapítanak a hétezres
seregben, hogy majd észreveszik ők a megfelelő pillanatban, ha lemaradnának
valamiről.
Az állam kegyeinek
átcsoportosítása láttán (MMA) a hétezres tagságot elfogta a halálfélelem. Ki
kellett találni valamit.
És a jelentősen
karcsúsított apparátusú MAOE vezetőinek sikerült is a létezés látványos tényét
felmutatni, mindenek előtt a négy évvel ezelőtt indult, tematikai húzószavak
mentén szerveződő kollektív kiállítás-sorozattal, ami a hétezres tagságot
tömegességében volt képes megszólítani.
Az első évben 270 alkotó 270 műve
került közönség elé a városligeti Nagycirkusz épületének emeleti kommunikációs
terében. A következő évi, a négy őselem gondolatkörére reflektáló kiállításon
már 480 alkotó mutatkozott be - részben Szentendrén, részben Budapesten, a
Városligetben. A 2014-es, a labirintus hívószavával mozgósító, és a szentendrei
Művészetmalomban felvonuló tárlaton 630-an állítottak ki, és a 2015-ös
seregszemlén, ami a harmónia fogalomkör húzó voltának reményében szerveződött,
830-nál is több művész mutatkozott be egy-egy művével. Ez a kiállítás 2016
januárjában még látható.
Mindenek előtt a
vizuális művészeti mesterségek képviselőinek szerepvállalásáról van itt szó
mind négy esetben. Sem az írók, sem a zeneszerzők nem rúghattak labdába ezeken
a vizuális seregléseken (gondoljuk, nem is akartak volna, mint ahogy ez idáig még nem igazán kívántak attraktív szerepvállalásba bonyolódni sem a Művészeti Alap,
sem a MAOE zászlója alatt.)
Velük együtt, de inkább
nélkülük, az egyesületnek mára sikerült felmutatnia egyfajta számszerű
számottevőséget a magyar művészeti életben.
Ami a minőséget
valamint a korszerűség, illetve az irányadó volt kérdéseit illeti, mit is várhatnánk?
Hétezer olyan művészről van itt szó, aki soha nem elv-azonosság vagy akár
kölcsönös szimpátia mentén választotta egymást - azt a többi hétezret - társául.
A MAOE egyetlen
lehetősége a szalonos összesereglés. A kevés őszintén gondolót magába olvasztja
a múltból élni remélők, a vaktában beadók, a minden mindenről szól csalárd
elvére hagyatkozók, a lustán művészkedők, de szakmailag jól képzettek
sereglése. A tagság hétezres magasában nincs többé világképi karakter,
győzelemre viendő művészeti forradalom, még együttfocizás sem. Van profizmus,
de nincs kortársi szellem.
Az utolsó, 830
szerzőt felvonultató kiállítás már mutatja a túltömegesedés válságos jeleit. A
temérdek kép sok helyütt ostobán és vizuál-kakofonikusan szorong egymás
társaságában. Ha van flashmob, akkor itt használhatjuk talán azt a kifejezést,
hogy snailmob.
Ami pedig a nézőt
illeti, megelőlegezzük, hogy számára egy ekkora kiállítás a maga
nyolcszázharminc irányba való szerteágazásával agyilag már feldolgozhatatlan.
Három kép is elegendő lehet egyetlen napi szellemi csemegéül, ha van benne
figyelemre érdemes tartalom. Amiről tehát biztos benyomást szerezhet a
látogató, az az, hogy a MAOE - bizony! - hatalmas egy képmutogató gyülekezet.
Ami a művész
becsvágyat illeti, nyolcszázharmincszor csapjuk ki itt a látogató elé az adu
ászt.
A csordás
létezéshez szükséges a hatékony adminisztráció, ami a szelíd és
kultúrpolitikailag is becsült elnök valamint a hatalmas ambícióval rendelkező,
jó szemű és uralomvágyó alelnök személyében adva is vagyon.
Ha MAOE tagként el
tudunk tekinteni a csorda volt fenti, nem éppen dicséretes szimptómáitól, jól
esőn vehetjük észre, hogy nem teljesen farkas-magányosan, nem teljesen
visszhangtalanul ődöngünk egy szellemileg (törvényszerűen?) megkergült,
szétesett, de össze egyelőre még úgysem állt világban.
Az utolsó négy kiállítás katalógusainak tornya húsz deka híján kilenc kilót nyom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése