Mediterrano címmel kiállítás nyílik/nyílt e bejegyzés napján az ArtPhoto Galériában Mucsy Szilvia fotóiból
Apropó mediterrán:
Megkértük kiküldött munkatársunkat, hogy futtában
magyarázza el olvasóinknak, mit talál érdekesnek a néző szemével Dobos Sándor fotóművész új képsorozatában,
melyet a Csillaghegyi Közösségi Házban mutatott be január 13-án.
„Magyarázatot-elemzést
nem igénylő nyilvánvalósággal süt a képeiről a zsenialitás. Ha kihagytam volna,
úgy érezném magam, mintha Csontváry a kortársam lenne, és nem mennék el a kiállítására.
Lehet, akadnak blogodon, kik másfelől néznek ezekre a dolgokra, de nekem nem
kutatási területem a kultúrsznobok világa meg a hiúság-cirkusz, bár
tagadhatatlanul közelíthető ebből az irányból is bármelyik kiállítás.
Én abból az irányból
nézem, hogy valaki létrehozott az ő ihletett és istenáldotta (= természettől kapott:)
tehetségéből fakadóan valami igen gyönyörűen maradandót. Valami táj lelkét
tömörítő, személyesen csak ő általa előállítható, mégis minden nézőt egyszerre
gazdagító látványt.
Akadhat persze, ki
mond rá esetleg valami olyat, hogy igen, jó, de helyenként szinte felismerhetetlenek
a helyek, s hogy az arányok eltorzulnak. Na, nekem épp a fizikai valóságban
adott arányok bátor és szabad átalakítása az, ami által Dobos Sándor képei
annyira megszólítanak, és a fotográfiai dokumentáción - ami itt nyilvánvalóan
sosem volt cél - túllépve úgy tudnak igazat mondani, hogy az valódi is.
Egy igazán okos
ismerősöm megpróbálta ráirányítani a figyelmemet e képeknél a mesterségbeli
fegyelem kérdésének fontosságára, amit készséggel akceptálok, de láttunk mi már
más, neves alkotóktól fegyelmezetten elkészített, ámde pusztítóan unalmas és
lélektelen, a technika bírásán kívül semmiről se szóló panorámaképeket. Szóval a
fegyelem, igen, kell a fegyelem, de csak olyasféleképpen, mint amikor, ha
balettozni akarnék, figyelnem kéne rá, hogy működjön a légzéstechnikám, nehogy
megfulladjak piruett közben.
Amúgy a művészi
megközelítés terén a fantázia, a szabadság, a játékosság és bátorság, amit én kiolvasok ezekből a képekből. Az anyag, a helyszín és a
technika tökéletes ismertéből fakadó bátorság ez, amikor tudja az ember, meddig
mehet el, melyik anyagot meddig kell melegíteni, hogy ne törjön, hanem
hajoljon, és az alkotói fantázia szenvedélytől fűtött alkimista kemencéjében
milyen hőfokra izzítva, hány nap múlva változik át arannyá az élmény:)
Szóval írok persze
szívesen ezekről, de most, bocs, sodornak a mindennapok eseményei..."
Hát ez van,
kiküldött munkatársaink sosem érnek rá igazán. Vakkannak pár szót, fején
találják a szeget, aztán már futnak is tovább. Az élet már csak ilyen.
Jó, jó, ne lépjük
át hatáskörünket, csak a miénkre, csak a mi életünkre céloztunk! :-)
A Lagúnák színes
évszázadai: Burano című kiállítás január 29-ig tekinthető meg a csillaghegyi
Mátyás Király út 15 alatt (Csillaghegyi Közösségi Ház)
Dobos Sándor színekről álmodón. Hajdú Gabriella fotóiból készült montázs |
Jajjj, János!! Most már én is blogdog vagyok...
VálaszTörlésSőt, én is:)
VálaszTörlésvárom a dominóhatást :-)
VálaszTörlés