Ma kiborult az idő. Jobban látom hangyányi betűimet.
Az örökkévalóságban
az a gyönyörű, hogy nem határidős.
Az ember által oly
lenézett káosznak így valójában nem kell kapkodnia. Nyugodtan számításba veheti
és bevárhatja a törvényszerűségeket, melyek érvénye feltétel nélküli és
határtalan. Pontosabban a határtalansággal határos, mert ugye a véletlennek
azért csak kell egy kis hely, ahol a téridőben, két fellépése között
meghúzhatja magát.
A szükségszerűség,
bár igen lassan képes csak helyrehozni, amit a véletlen egyetlen pillanat alatt
szétdúlt, mégsem ideges. A szükségszerűség hegemóniája adva van az alapvető
törvényszerűségek által.
Az ember nincs
ilyen szerencsés helyzetben. Az ember átmeneti fejlemény, az embernek minden
törekvése sürgető. Megnyugtatón mindegy lenne persze az ember számára is minden,
ha nem lenne ez a teremtmény az elmének és annak kellős közepében pedig a maga
identitásának birtokában.
Az elme, bár
megtalálta már a módját, hogyan képezzen a gyarló hordozó dacára egyfajta folytonosságot
kimunkált magamagából, mégis nyugtalan, mert a számára oly fontosat, talán a
legfontosabbat nem képes átmenteni a halandóság tényleges határvonalán túlra.
Az értelem a maga omnipotenciális látszataival egzisztenciális határok között
szorong, miközben már oly sokat tett, és mindent elkövet, hogy az örökkévalósággal
megáldott mindenséggel mérhesse magát.
Ahogy ezeket írom, mintha nem csak az idő, hanem a tér
is kiborult volna. Ez szárnyakat kölcsönöz elmémnek.
Megítélésem szerint
a világmindenség - pillanatnyi helyzetéből kikövetkeztethetően - végtelenségre
van kitalálva.
Legyünk azonban
óvatosak! Ha mégis végességre volna kitalálva, amit ne zárjunk ki, akkor viszont
még nincs kész. Félkész állapotában pedig, érthetően, tele van eddig még nem
volt, végtelen szálon szerteszét futó fejleményekkel, minek logikai
folyományaként a véletlen e szálak kereszteződéseinél látványos és akár konstruktívnak
is mondható szerephez jut.
Amikor a végességre
kigondolt világ kész lesz, megszűnnek a véletlenek, és az univerzum, azaz a
világ átmegy egy örökkön tartó, meglehet gyönyörű, de földi ésszel előbb-utóbb
kiismerhető, unalmas ketyegésbe.
A másik lehetőség,
hogy a világ végtelenségre van kigondolva, és eszerinti közrehatókkal lett
útjára eresztve. Ez esetben a véletlennek nem csupán átmeneti szerep jut, hanem
gubancként benne kell lennie a szükségszerűség hurkában. (itt ne disznóölésre
gondoljunk!) azaz a teremtő a statisztikailag fennálló ismétlődéstelenséget, mint
minimumot a törvényszerűségek fejlődése útján garantálja.
A teremtő -
föltéve, hogy képességei és helyzete folytán, galaktikus értelemben abszolút
szabad, vagyis annyi világot teremt, ahányat csak akar, kívül van a mi
univerzumunk rendszerén, tehát a földi adottságokkal béklyózott ember számára
elérhetetlen.
Ebből gyönyörű
eretnekiádák születnek. Például, hogy bármiféle ember által kezdeményezett
kapcsolatfelvétel nem lehet egyéb, mint bálványimádás.
Tudhatná ezt más
is. Azért kell mégis ez a bálvány az embernek olyan nagyon, mert gyáva, retteg
léte valós státuszától, nem akar beletörődni kozmikus helyzetébe. Retteg. Talán
nem úgy, hanem amúgy, de akkor is rettegés ez.
És ugyanama gyávaság
okán rombolja is a bálványokat az ember. A gyáva ugyanis fél a konkurenciától.
Retteg, hogy nem az ő bálvány-csalija lesz a nyerő.
Ez persze a földi
reláció. Kozmikus irányban a legfontosabb, hogy a gyáva ember szolgálatkészen
leborul. Akármelyik irányból mutatkozzék is a felsőbb hatalom, ő már le van
borulva! Ennek fanatikus jeleivel sem spórol. Összetéveszti végül azt, ami van,
azzal, amit szeretne.
Inverz reménykedés,
hogy az ember halandó státusza még nincs véglegesítve. A bálvány nem üres
belül, telis-tele van biankó, de mégis célzott hízelkedéssel, adott esetre
hidat képező tételezésekkel és önbéklyózó alázkodással. Azt reméli a gyáva
ember, hogy majd jő, akinek ez a bálványhely rendeltetett, és az ember iránt
olvadt szívvel belakja. Ezt, nem pedig a konkurenciáét. És hogy jutalmat oszt
majd. Na mifélét? Halhatatlanságot.
Holott ez már mind
adva van. Na igaz, nem az egonak, hanem az életnek, ami persze túl csakosnak
tűnik az ego szemében. Hát csak a szisztéma halhatatlan?
Élni bátorkodni kéne inkább,
míg lehet, emberek!
Persze a görögök
ezt már végigcsinálták. Ma is állnak még ezerével az isteneket csalogató
lakhelyek. Ma már csak kultusznak jó az ilyesmi, mióta az ember feltalálta a
táskarádiót, meg a többi kütyüt, ami a természetben nem létezik.
Hát istennek ez nem
jutott magától eszébe? Milyen isten ez?
Még
mindig viszonylag fényes az ég ablakaim felett. Várom, mikor sötétedik be
hirtelen. Esküszöm, ha így lesz, bizonyosságnak veszem.
Hiszem, hogy bögrebálványomon szarvas képében maga a Delfin jelent meg |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése