Különös médium a
fotográfia. A céda világ, meztelen valóságát fénnyel felzászlózva, betör
kíváncsiságunk dobozos csarnokába, s mutatja, árulja szemérmetlenül, amije van.
Miközben gyanútlanul kioldott zárral, tátott blendével bámulunk, ránk tukmálja az a
céda azt is mind, amit nem akartunk.
Míg a festő arra
koncentrál, hogy ott legyen végre az a valami a vásznon, amit a valóságból -
képzelete valóságából akár - átemelni gondol, velünk, széptevő fotográfusokkal pont
fordítva van: az a feladvány adatik, hogy amit a látható valóság zsúfolt
totalitásából fölöslegesnek tartunk, az ne kerüljön rá a fotóra. Mert hiszen valósághűnek
ott a valóság maga.
Azután persze, lévén,
hogy ihletett közelítésünk nyomán általunk vélt minőségek kerülhetnek képbe,
a mi feladatunk az is, hogy kiderüljön, mit „akarunk”. Jobb esetben inkább
sejtetések továbbítása ez, nem is akarás, és ha a talányosság megragadott már valakit, a
befogadót, az tudni szeretné, mi az, ami sejlik. Amikor ez a helyzet, akkor kérdő
tekintetén át már fogva van a néző, s élvezi, vagy elszenvedi képi
mutogatásainkat.
De előre
szaladtunk! Elutasítani tudni, közömbösíteni a céda valóságból készen érkező
formákat és mineműségeket, mesterségbeli kihívás, annak hogyanja az alkotói látáskultúra oldalához
tartozik.
A vizuális
totalitásból elhagyni tónus, szín és más vonatkozás szerint, elhagyni mind a
vizuális szándék felől nem lényegest, több útja is kínálkozik ennek.
Mondjuk, épít az
ember egy lyukkamerát. Esetleg óriási nagyot. Minél nagyobbat, annál nagyobb
lehet a lyuk. Vásárol aztán vagy előállít az ember e kamerához méretezett,
érzékenyített emulziót (filmet?), továbbá vásárol nagy méretű, rusztikus
felületű nyomópapír lapokat.
Az érzékenyített
„filmet” behelyezi az ember a lyukkamerája lyukkal szemközti hátsó falán lévő
nyílás mögé, és kiszemelvén a témának ítélt látványt, odafordítja gépét
valahová, majd pedig, ha a tárgyak fürdenek már a fényben, leveszi a lyuk
takaróját. Eltelhet így több óra is, mialatt a várfalnak vagy a ruhátlan nőnek
nem illik mocorogni.
Talán épp e hosszú
hatásszünetben fog az ember egy pemzlit, s ártalmatlan spektrális hullámok
fénye mellett - mondhatni, vakon - bekeni a végső kép hordozása céljából
vásárolt kartonlapot az általa kotyvasztott, még folyékony, fényérzékeny
emulzióval. Többféle színezetet adó kotyvalék kínálkozik, de átütő világsikert
a vas-ammon-citrátos változat aratott, mely az úgynevezett cianotípia
eljáráshoz szükséges. Az előhívott negatívot ráhelyezi az ember a közben már
megszáradt ciános emulzióra, és sok-sok percen át fényt bocsát rá. Ez a
kontaktmásolás. A fényt nem kapott érzékeny vegyületet vízzel kimosva láthatóvá
tehető végül a valóság fény-üzenetének kékes tónusokban ösztövérré redukált
„megnemfelelője”.
Amikor nézzük az
ilyen képet valahol, talán egy kiállítóteremben, az ösztövér és nagyon kreatív technikai
kaland nyilvánvaló jelei láttán megtesszük az első lépést a művész felé: ez a lépés
a bizalom.
E bizalomtól
ajzottan, képei előtt tovalépkedve várjuk aztán, hogy a valóságlátás miféle
érzéseket indító vagy miféle gondolatokat ébresztő lényegi és általunk
utolérhetetlen kalandjába kíván bennünket belevonni. Hogy alkotó mesterkedései
által miféle, a mi érzékeink által is fogható, nézői késztetettségünkben
gerjedt üzenetté szikárodott a pőre valóság.
Néha azt kell
mondanunk: Ennyivé, semmi egyébbé? Csak színeit, csak felszíne gazdagságát
vesztette a bamba tárgyi valóság? Csak kilúgozódott úgy-ahogy?
Talányos foltnak jó
lenne szobánk falára? Talán. Az már valami, persze, képi karrier, feltéve, hogy
előbb-utóbb rá nem ununk.
Talányos folt,
formák különös rendje nélkül, fontosabb titkok bármiféle sejlése, kapaszkodója
nélkül, ilyet talán mi is tudunk. Tudunk vagy sem, de ez az érzésünk támadhat,
igen.
És a bizalom, huss,
már nincs is sehol.
Megeshet persze,
hogy odaáll talán más valaki is, nézi azt a képet és az ösztövér látvány nyomán
gyorsabbra kapcsol ereiben az ösztövér, és aszongya: „Nekem ez gyönyörű!”
Mi pedig, hallván
ezt (már, ha pechünkre ott vagyunk,) körbenézünk a kiállítóteremben. Nem, nem
azért, hogy vannak-e tanúk, hanem, hogy hová is akaszthatnánk magunkat.
Mert hogy a
legfontosabb, garantáltan gyönyörű kép nekünk mégis csak mi vagyunk, ahogyan teremtőnktől
kapott dupla camera obscuránktól ösztökélve gondolkodunk.
A semmi képe cianotípia másolaton |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése