A Fotográfiai szaksajtó volt a téma.
A kerekasztal mellett, ami ovális
volt, egyetlen újságíró ült, Szarka Klára. Igaz, ő e szakterület egyik kiválósága. A többiek esztéták és muzeológusok.
A téma megvitatásának
előkészítése tehát a nem szerencsésen elgondolt asztaltársaság miatt – de hiszen hol már a mi jó
öreg Gera Mihályunk, például! - eleve dobozolta az irrelevanciát.
Pedig jó lett volna tisztázni
vagy akár csak felvillantani egy-két témába vágó problémánkat, például
arról, hogy milyen okok folytán halódik a fotográfiai szaksajtó Magyarországon.
Mi az, hogy szaksajtó, egyáltalán
mi az, hogy sajtó, s különösen, hogyan él együtt ma mindaz, ami sajtó, azzal a
sok mimindenféle új mediális jelenséggel, amiről nehéz megmondani, hogy micsoda
is a sajtó viszonylatában. Ezek fontos kérdések. Hevenyészett beszélgetésekben
ilyesmi - szótári egyeztetés nélkül különösen – érdemlegesen nem tárgyalható.
Szóltak páran a közönség soraiból
is, ahol lemondó bánattal mi is (plusz GÖELEVEN) ott kushadtunk. Jött egy-két
tiszteletkörös, például Virágvölgyi István az MTI-n át a Capa Központból, hogy
kötelezően hallassa röviden a hangját, s meglebegtesse valamiféle Capa központi
sajtóorgánum hamaros megjelenését. Vakkantott kettőt egy honlapszerkesztő is, aki,
mint némely szavából kitetszett, mindenekelőtt a hangzatos olvasottsági
statisztikára pedáloz. Jelen lévő főmunkatársunk videofelvétellel alátámasztott érveit, miszerint ha már másnak neve van, illene megemlítenünk a honlap, a pixinfo főszerkesztőjét, Antalóczy Tibort is, méltányolnunk kell. Illett volna a kérdésére
korrekt választ adni. Egy kikérem magamnak nem az.
Horányi Attila esztéta, MOME
tanár a kerekasztal mellől szólt egyebet is, röviden célzott a hivatásos fotográfia szereplőinek „széttartására”.
Ezúttal finoman szólt. Igen, a gyökértelenkedő kortársi zűrzavar lehet az egyik jelenség azok
közül, melyek a releváns fotográfiai újságírást önállótlanná és erőtlenné
teszik. (Ez a mi felvetésünk.)
Szó esett az anyagi háttérről,
ami hiányzik, hiszen lapot indítani és érdemleges tartalommal fenntartani, ez nem
húszfillér, márpedig nincs sok olyan ember, aki megengedheti magának, hogy passzióból irogat. Szó esett
a lappéldányok alig eladhatóságáról, illetve arról, hogy a fotografáló nép
talán az ingyen sajtótermékek iránt nagyobb érdeklődést mutatna.
Egyetlen szóval célzott Cséka
György arra, hogy a kortárs fotográfia mintha kontrában állna a
fotóművészettel, ám e hatalmas problematika mellett aztán valahányan
elsiklottak a társalkodók.
Nem esett árva szó sem arról,
hogy miként képződnének a fotográfia terén alkalmas újságírók, kritikusok, ha
egyáltalán belátnánk, hogy ez szükséges volna. Igen sajátos tudásszegmensről
van szó. Hogy mást ne említsünk, a fotográfiákba másképp kell kritikailag belelátni,
mint mondjuk a festményekbe.
Nem termelődik ki a fotó területét értő tudós
generáció sem. Ez szóba jött, ám anélkül, hogy egyetlen megvitatható célzás is
történt volna arra, hol, kik által, s miféle intézmény kebelében nevelődne ki
efféle tudós szakgárda. Az öt fős kerekcsapat kóstolgathatta volna kicsit a kérdést,
bár aligha tudta volna azt megválaszolni.
Felvetődött egy-két sablonos muzeológusi
vágyálom az elméleti tevékenység felpörgetésével kapcsolatban, ami a fotográfiai szaksajtó fontos háttérvilágát biztosítaná.
Végül Böröczfy Virág
művészettörténészt párizsi távollétében üdvözöltük.
Mér pont őt?
És miért maradt távol, hol volt Fotóművészet nevű lapunk éltetője Tímár Péter?
Osztálytalálkozón. Az ugyanis sokkal régebben le volt szervezve.
Na?
Osztálytalálkozón. Az ugyanis sokkal régebben le volt szervezve.
Na?
GÖELEVENnek ez a pillanata annyira tetszik, hogy mégegyszer ide zoomoljuk:
Horányi Attila esztéta a moderátor első kérdését várja |
Bizony, aki fuksziát szeretne, annak a frézia sosem lesz elég…
VálaszTörlésPedig az is virág, csak hát másmilyen. (A sajtó és a szaksajtó szintén csak hasonlít.)
Mert hát ugye ezt a kerekasztalt nem a MÚOSZ (vagy más), hanem a Mafot szervezte, mely botorul a fotótörténetre szakosodott. Az a fránya izé meg – nem mellékesen – esztéták, történészek, etnográfusok és muzeológusok terepe.
Nekik pedig nincs közös szótáruk; ez tökéletes meglátás (végre); ahhoz ugyanis először az kell, hogy a szereplők, vagyis a megosztott, széttartó, fotótörténettel (értsd: gyűjteményépítéssel és feldolgozással, azaz tudományos kutatással és kiállítás-rendezéssel, kötetszerkesztéssel, tanítással vagy műbírálattal) foglakozó szakma igen különböző intézményekben és médiumokon szocializálódott egyedei igényeljenek ilyet, majd pedig szóba álljanak egymással. Észleljék, lássák, értékeljék egymást, és ha kell, vitázzanak. Ez az első lépés mindenféle használható szótár és komolyabb viták, netán majdani megoldások felé.
A Mafot most tett egy gesztust. Szerintem fontosat. Szakmai nyilvánosságot feltételezett ugyanis egy ilyesmitől elszokott közegben. Egész létével ezt teszi, egyébként, már évek óta.
A vélemény persze ettől még szabad. Azt lehet kritizálni, ami egyáltalán létezik, és minden kritikából lehet tanulni is. (Tegyék, nekik sem árt.) A hevenyészett kritika viszont nem sok mindenre jó.
Ja, a fukszia szép virág. Csak tessék máshol keresni.