Hallgattuk kicsit a reklámadó
törvénykezést megelőző parlamenti mini-vitát.
Semmi kétség, zavaros
motívumú/hátterű törvény lesz ez, ha most megszavazták (délben volt várható, s már mindjárt két óra lesz.)
Leginkább azon honatyák véleménye
tűnt figyelemre méltónak, akik úgy vannak mellette, hogy a kapkodó törvényjavaslati
felvezetés okán ellen vannak.
A pro és kontra elhangzó szavak
özönében megütötte fülünket ismét egy fogalom pár, amit fentebb a címbe
foglaltunk.
Tájékozódási szándék mindig is
volt, a történelmi mélységek felé haladva mind kevesebb hatékonysággal. A fele
volt csak tájékozódás, a másik fele kíváncsiság, de az elme inputja még a
legegyügyűbbeknél is nyitva volt mindig is.
A történelmi messzeségekben a
tájékoztatás önkényes volt. A társadalom dolgaiban, az illetékesek részéről
különösen. Nem volt értéke az állampolgári beleszólásnak.
Sok demokratikus fordulat után aztán
itt vagyunk most, az ú.n. információs társadalomban, aminek névi jelzője azért
lett oly hangsúlyos, mert az információ rendkívül széles felületen és nagy
sebességgel terjed, megnövelve az információk birtokában tett reakció
hatékonyságát.
A nyilvánosság leghatékonyabb
intézménye, az információkhoz való hozzáférés legkönnyebben bejárható felülete
az internet lett.
Ha figyelembe vesszük, hogy ide
vágón mi a különbség mondjuk a televízió és az internet között, vagyis hogy míg
a televízió az irányított és legfőképp a gazdasági érdekek mentén szelektált
tájékoztatást helyezi szembe a tájékozódás univerzális kívánalmával, addig az
internet az ő hovatovább határtalan felületén úgyszólván teljesen szabad utat
enged a tájékozódásnak, vagyis magam dönthetem el, hogy engem az internet miről
tájékoztasson, akkor nagyon is pozitív a jobbikos felvetés, hogy a reklámadó
bevételét az alapvető internetes szolgáltatás ingyenessé tételére kellene
fordítani.
Másodszor ugyancsak az ellenzéki
LMP, Schiffer András érvelése mellett kell letennünk a voksot, ami a médiaadóról
törvénykezők figyelmét tartalmi célok felé, a kártékony médiatermékek ellen
fordítaná. Ennek hatékonysága érdekében azonban sokkal több és másmilyen okos
embereknek kellene összedugniuk a fejüket, mert a várható gazdasági és pszichés
visszahatások átlátásához kevés a politikai szerepvállaláshoz még elegendő
tudás.
Ha ünneprontók kívánunk lenni,
megemlíthetjük persze, hogy a világháló, mint bármely szeglete az emberi
világnak, ahol mindenki ott lehet, épp úgy magába foglalja a jót, mint a
rosszat, a szociálisan pozitívot és az önöst, az okosságot és az ostobaságot,
az egészségeset és az aberráltat, az álszentséget meg a devianciát, és most már
a média által való önrontás vágyát is.
Vagyis: a tájékozódás szabadsága
jó dolog, de magunk elől nem menekülhetünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése