avagy egy színtévesztő feljegyzései,
avagy fény a szekrényből,
avagy a képlátó
magányossága.
Feltűnt a biztonságiaknak, hogy
összevissza forgolódik ez a kis buzgómécsüng a Raiffeisen kiállítótérben, s
bizony, megmotozták, talán már mérgükben is, hogy megsarcolja őket a magyar állam,
de névlegesen, persze, csupán a biztonságtechnikájuk védelmében.
Na, mindegy, hiszen nem fotóztunk
semmi titkot, és mióta szervizbe nem járunk vele, hiányozhatott is már öregecske
GÖELEVENünknek egy kevés esztétika mentes érdeklődés.
A Raiffeisen Bank kulturális
elismerést kiérdemelt kiállítótere a pesti Akadémia utcában kellemes szemlélődő
tér, jól elkülönülve az üzleti forgalomtól, tisztán tartva, kényelmes bőr
fotelekkel, melyekben hatékonyan lehet törni fejünket, hogy mit is tűzhetnénk
tollunk hegyére. A kiállítótér égről beszóródó, télen ambientté szelídült
világítása már nem annyira megtisztelő, történetesen Szilágyi Lenke fotóira
nézvést, mert az egyetlen főfalon a képek felét homályba borítja az ide vezető
hatalmas függőfolyosó.
Különösen sajnálatos ez most az
olyan színtévesztőknek, mint mi vagyunk, lévén, hogy a kiállítás címe éppen
bizonyos színekre helyezi a hangsúlyt: Certain colours.
Kellemes leporello ismertetőt is
nyomtatott a bank, amivel Szilágyi Lenke pénzvilágtól távol eső, őszinte művészi
látását megtisztelte.
A kiállított sorozat egy része
korábbi szemlélődések, utazások és sikert aratott vadászgatások terméséből való
válogatás, másik része viszont filmforgatások alkalmával készült, feltehetően a
standfotós szerepében.
Erről - talán a bőrfotelek
ölelésétől nekiszemtelenedve - az jutott eszünkbe, hogy filmforgatásokon
kínálkozó látványoktól, filmes szándékoktól és fénybeli megformáltságtól
függetleníteni magunkat csak úgy lehet, ha fotóink a filmforgatásról, és a
filmforgatókról szólnak. A többi többé-kevésbé lopkodás. Utólag nehezen
igazolható, például, hogy mi köze a szilágyilenkei látásnak a szekrényből előtörö ellenfényhez. Beismerjük azonban, hogy a képkivágások és a
pillanatokban megragadott különösség nagyon is Szilágyi Lenke habitusára
vallanak.
Aztán az is eszünkbe ötlött,
olvasván a megnyitót performáló írónő leporellóban idézett szavait, hogy mi is
az oka ellenérzésünknek a képzőművészethez vagy akár a zenéhez társuló szöveggel
szemben. A szövegbe foglalt üzenet alapvetően nem hullám természetű. A verbális
gondolatot, a mondatok nyelvi szerepének köszönhetően kvantumszerűen fogjuk
fel, egyfajta, jószerével csak a mondat utolsó szavával összeálló értelmezési csomagban. A
szöveg tehát kizökkenti, sőt, untatja a szemet, ami egy audiovizuális műben a vizuális
szekvencián belüli ide-oda játékra vagy a képhatások akkumulálódására
hangolódott rá.
A költők azok, akik próbálják
ügyesen hullámtermészetűvé hangolni a szöveget verbális, hangzó leleményeikkel,
lásd: időmértékes verselés, összecsengések meg a többi.
„…aztán egyszer csak snitt, melegfényű sátor egy kietlen havas
hegycsúcson, az átmeneti hazatérés csöndes, puha pillanata, szétnézel, és mint
egy őszi erdőben, hirtelen minden szimfonikusan összeáll, összeállnak a színek,
a látszólag széttartó utak, összeáll és értelmet nyer a történet, a te
történeted, s ha szervát kapsz a tógás múlttól gond nélkül, könnyedén fogadod;
egyszer csak ott állsz egy réges-rég keresett épület előtt, feliratát
kibetűzve: Hotel Concordia…
Kicsit sajnáljuk, hogy Szilágyi
Lenke – vélhetően – örül az ilyesminek. Pedig hol van ebből a költői sóderből
az, hogy milyen ő maga, hogy mit rejtenek s tárnak elénk a Szilágyi Lenke
fotók. S mit ér az efféle irkálás önmagában? *
A galéria vendégkönyve.
Itt is ömlik a sóder.
A sóder szépen ömlik ugyan, ha nem durván mondatos, ha inkább szóképekből áll, de itt most mintha űberelni akarná a vizualitást. Közben meg a megnyitó beszéd költőinek szánt vakkanásnyi szavai alig tesznek egyebet, mint leltározzák a falon sorjázó, ismert és érzelmileg összetett látványokat. Ömlik szépen az efféle sóder, de nem lesz belőle ház, értékes menedék sem a művészet számára.
Itt is ömlik a sóder.
A sóder szépen ömlik ugyan, ha nem durván mondatos, ha inkább szóképekből áll, de itt most mintha űberelni akarná a vizualitást. Közben meg a megnyitó beszéd költőinek szánt vakkanásnyi szavai alig tesznek egyebet, mint leltározzák a falon sorjázó, ismert és érzelmileg összetett látványokat. Ömlik szépen az efféle sóder, de nem lesz belőle ház, értékes menedék sem a művészet számára.
Kicsit mintha sűllyedtünk volna
időközben a bőrfotelben.
A fotóban, természete szerint sok
a tárgyszerű hivatkozás, olyasmi, amit felismerni vélhetünk, ami társadalmi viszonyokat
idéz, és nem hagyja szimbólummá egyszerűsíteni magát. Így megvezeti
figyelmünket, a művész által nem kívánt privát utakra tereli a befogadó
képzeletét. De köti is az igaznak biztonságot ígérő nyilvánvalóságához. És mivel
a tárgyszerűség és a nyilvánvalóság a fotó lényegéből fakad, nyomban hiányoljuk
is, ha nincs benne. Absztrakt, ez itt jobbára szitokszó: egy kategorikus
sárgolyó a noémák iránti szerelem s az abból fakadó intolerancia hajítópontjából.
Na persze, hol van már az absztrakt?
Már rég nem ebbe az irányba tartunk. A fotografikus gondolatnak - még szebb
talán, hogy a fotografálásra ürügyül szolgáló gondolatnak - illik vegyülni és oldódni
a szociális gondolatcserékben. Ha magától nem akar, terelheti valami ebbe az
irányba, például a narratíva, a kisérő szöveg, leszakítva a látványt a
hitelesség eredeztető köldökéről.
Szilágyi Lenke - érdeklődésének
természetét tekintve bizonyára helyesen – nem él ilyesmivel, a figyelem és az
önmegismerés elmélyültebb régiói felé tart. Az érlelődéssel jár ez, s jó lenne
ez így, csak mintha kicsit kizökkent volna mégis abból a tempózásból, ahogy merészen
és fiatalon közénk érkezett, mintha kicsit nem tudná már egy ideje, mit kezdjen
tehetségével s magával. A boldogulás szempontja felől közelítve, inverz módon
is érzékeltethetjük ezt talán: Szilágyi Lenke nem az a Vancsó :-))
Mindez persze, miként a fotók
feletti értetlenkedés is mindegy lenne neki s nekünk is, ha a művészt a
kulturális környezet segítené élni és boldogulni, akár csak szerényen is, ha anyagi
forrásokhoz segítenék, mondjuk, a galériák, vagy a kultúrpolitikai
fennhatóságok akár.
Ki-ki a maga szerencséjének
kovácsa, mondogatjuk, pedig hát a művészet terén dehogy is! Az, hogy miként
lesz a szellemi vasból olyasmi, amit aztán acélként tisztel az utókor, és ennek reményében érte
a jelen, ha nem is arannyal, de jóféle forinttal fizet, nehezen megmondható.
Az akadémisták nyilván
sajnálkozva bólogatnak ilyen dolgok hallatán, s széttárják karjukat.
Ha távozáskor a függőfolyosóról visszatekintünk, szépen kirajzolódik a Raiffeisen Galéria üldögéléstörténete
* Tudjuk, mi is csak hallgassunk, mert mi meg olvashatatlanul bonyolultak vagyunk, ám amire csak azt felelhetjük: egyszerűség-kalandorok kíméljenek! :-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése