Lévén gondolkodva alkotó
művészemberek, nem tartjuk mindennek a közösséginek mondható kedélyvilágot, de
azért sokra tartjuk. Előbbre valónak a cinikus elidegenedősdinél vagy a zsigeri
fortyogásnál. Ezért leginkább azok alkotói törekvéseivel szimpatizálunk, akik
tudnak játszani, még hozzá úgy, hogy a játékuk kellő mértékben az emberről
szól, és a partnerül/eszközül kiszemelteknek is kínálnak nyerési lehetőségeket.
Nem olyan egyszerű ez, hiszen az
emberi világ telis-tele van hiúsággal. A hiú pedig gyakran beáldozza
környezetét. Ha aláírattunk is a staffázzsal, a játszótársakkal – akárcsak
virtuálisan – valamiféle hozzájárulási nyilatkozatot, hogy akármit játszhatunk
velük, az a befogadás szintjén érvénytelen, mert méltóságtudatunk szerint a
játszadozás céltáblájává tett embert, az embert mint olyant senki nem
képviselheti, áldozhatja be egymagában vagy konkrét néhányadmagában.
Tudjuk persze, hogy a játék
szólóban is embernek való, hiszen egyik legfontosabb játékunkban nem egyéb
motivál éppen, mint önnön képességeink kérdéses volta.
A kommunikáció korunkra jellemző
eluralkodása mellett (lásd: tömegkommunikáció és eszközei) amikor a művészet is
alig akarhat csupán felfedezés lenni, hanem egyben kommunikációs gesztus is, a
művész elfordult a csillagos éji őszinte magánytól (oda se fordult,) játéka
közösségi természetű lett. Interaktív bár, nagy mértékben mégis virtuális
maradt a kommunikáció, ami a befogadók játékba való bevonását illeti. Ráadásul
túl nagy lett a kommunikációs felület, óriási arzenálra tett szert a mentális
megvezetés, áttekinthetetlen az empátiára gerjesztő gesztusok sokasága, így a
befogadói felületen nehéz közösséget alkotni. Hozzá tehetnénk, hogy a fentieknek
köszönhetően játszhatnék dolgában a befogadó is felettébb elszemtelenedett. (Ez
legyen pusztán a mi benyomásunk.)
Mivel a kommunikációs játéktér
infrastruktúrája igen bonyolult, a művész könnyebben állíthat nehezen átlátható
egyéni szabályokat, és szinte követhetetlen a befogadó számára az is, hogy a
művész hogyan gründol magának médiaképes játékteret. Egyszer csak van neki. Ám
feltehető, hogy a trend és a divat csatornái megkerülhetetlenek. És aki jó
helyen nyomult, az nagy média erőkkel támogatva mutathatja, hogy ő (éppen) mit
játszadozik.
A divat és médiális presztizs
védelmébe vett csúcsokon kicsit megroggyant a művészetre születettség ősi
imázsa. Oda sok egyéb módon is fel lehet jutni. Ez azonban most mellékes, mert
most az ember staffázs mivoltára fókuszálunk.
Jókora, ám okolt kerülővel
eljutottunk Misetics Mátyás kiállításához a Várfok Galériában.
Budapesten kívül akár Párizs és
New York is ismerheti őt.
Látogatásunkkor hoztuk fejünkben
korunk játékban való gazdagságának és szegénységének jegyeit.
Leginkább az szökött szemünkbe,
ahogyan Misetics embertársaival játszik: hogy egyfajta konceptuális staffázsnak
szemelte ki őket. Lehetnek ezek a szereplők a hajdani iskolatársai, feltehetően
hívei mindenesetre, mert láthatóan vakon játsszák azt, amire Misetics
kiszemelte őket. Tudni erről túl sokat nem kell, semmit sem kell érteni vagy
gondolni, hogy az ember bábuként vigyázzba tudja vágni magát a nagy kattintás
idejére. A kiválasztott örülhet a megtiszteltetésnek, hogy X.Y. staffázsa
lehetett, akit befutott művésznek tudhat, és az pedig csakis valami szuper
dolgon jártathatja az eszét, mint például falansztervilág vagy elidegenedés,
amik, sajnos, igaz vonatkozásai létezésünknek, még ha mára felkapott közhellyé
lettek is.
Azért emlegetjük fel mindezt,
mert Misetics staffázsai – szemben a régi staffázzsal, aki életszerűen nem
csinált épp semmit - egyelőre halottak. Állnak, mint a szerteszét rakott
kuglibábuk, akiket valami nagy gondolat golyója mindjárt halomba dönt.
Egyelőre, mert senki nem tudhatja, hogy Misetics miképp gondolja majd meg magát
egy szép napon, és akkortól mi mást fog hirdetni, játszani.
Felhívás a kiállítási vendégkönyvben
Nem szívesen nézzük ezeket az
ember-bábukat. Igen, ilyen gyávák és korszerűtlenek vagyunk. Misetics
staffázsai, bár az ember nem ilyen ( lásd Pieter Bruegheltől Diane Arbusig,
hogy az ember, még ha mozdulatlanná merevedik is, a művészi közelítés legdinamikusabb
célja, játékszere,) szigorúan semmit sem tehetnek, és ezt mi nem tekintjük relevánsnak.
Az ember így vagy úgy, igenis önmagáról nyilatkozik meg minden pillanatában.
Mi itt akkor hát a miseticsi nagy
dobás, a statisztaszervezés?
A mesterséges világítás – a másik
fenomén a miseticsi célkeresztben - a maga megjelenésében (nem abban, hogy mibe
kerül az embernek,) hanem, hogy mire használatos, célszerű dolog. (A sötétségről,
mert pár kritikus szót az is megérdemel, majd legközelebb értekezünk.)
Még tárgyakat sem okos dolog
ostoba dolognak ábrázolni, nem hogy embert.
Miseticsnek mentségére szolgál
szemünkben, hogy fiatal (több fokozatban diplomázott a Moholy Nagy Művészeti
Egyetemen, 2010-ben doktoranduszi címig jutott) és hogy kiállítása kiváló alkotói
erényekről tesz tanúbizonyságot, s továbbá, hogy felkapott voltáról bizonyára nem
csak ő egyedül tehet. Miseticsnek még nem kell tudnia, hogy az a bizonyos
Emberi az élet eleje és vége között feszülő antagonizmusból nyeri méltóságát.
Az ember még holtában is dinamizmusok sokasága, igaz, hogy ezek már csak az
emberi környezetben működnek, hatnak tovább. Filozofikus tehát az, amit
Misetics alkotói attitűdjében leginkább kritizálunk.
Munkálkodása mesterségileg sok
értékes vonást mutat. Legfőbb erénye a formai rend, s ennek birtokában a formai
bátorság. A mostani kiállítás címéül szolgáló Utópia sorozatban a
megbolondított, mélybe zuhanó úttest felületek formailag a lehetséges
legprecízebben kezelve, teljesen logikusan a képből kifelé mutatnak. Logikusan
és kényszerűen is, hiszen Miseticsnek sejthetően nincs konkrétan kidolgozott
utópiaképe. Inkább csak valamiféle fenyegetettségről van itt szó. Egy nem túl
rózsás világ kezdődik a képhatáron túl. E vesztőhely előtt bénázik az a fél
tucat utópikus emberstaffázs.
Ami az úttesttel történt, elég
egyértelműen az értelmetlenség felé mutat. Bavalljuk, mi is szeretünk a
szoftverekkel játszani, és értjük, hogyan gerjed az efféle gondolatszomjas
miseticsi játékkedv, de más az, ha valaki a vakvilágba játszadozik. Az embernek
a mérvadóság bizonyos miseticsi magasában, legyenek bármíly bűvöletesek is a
szoftvereink, álljt kellene tudni mondani magának.
A miseticsi látomások viszonylag
óriási giclée nyomatokon tárulnak szemünk elé (50x70 itt a legkisebb méret,) és
a materiális kivitel nem közömbös összetevő. A Várfok Galéria termeit ilyen
kiállítású nyomatokkal megtölteni nem kevés fillérbe kerül manapság. Látjuk,
hogy az alkotó a kiállított fotográfiák materiális hatását kellő módon
tekintetbe veszi, mert művészi gondolatai magukba ágyazzák a nagy méretből és
az elegánsan kivitelezett képi felszínből fakadó lehetőségeket. Misetics
alkotói gondolatai nem engedik meg, hogy mondjuk 13x18-s kópiában gondolkodjon,
hogy érzéki üzeneteit keresztülvinni remélhesse, mondjuk, a facebookon. Ahhoz
persze, hogy a térbeli megjelenés emelkedett volta mélyebb érzéki értelmet
nyerjen, szükség van Misetics esztétikai bátorságára is.
Megint csak kedvünk kerekedik
kitérni egy viszonyítás erejéig: vajon megengedhetne-e magának ilyen színvonalú
kivitelezést az a mégoly tehetséges valaki, aki az utcáról toppan be a
kulturális köztérbe? Ne feledkezzünk meg persze arról, hogy az utca nem valami
szentséges hely, valamint hogy a tudatlan nem számol a tudatlanságával, s hogy
a magas mesterségbeli tudás olyan fáradsággal jár, ami elől rengeteg született
tehetség megfutamodik, miközben meg, ha teheti, a dilettáns is szívesen
belekóstolgat a kínálkozó lehetőségekbe mások költségére. Nem álmunk tehát e
téren a demokratizmust próbára tenni, de láttunk mi már elsikkadni karót-sosem-látott
varjút.
Konkrétan a Táj, tűz című képről
beszélünk (lásd ott, a Várfok Galériában!), aminek hatalmas felületeit a
középen látható tűzjelenettől minden irányban kifelé részlettelen - mondhatjuk
tökéletes - feketeség foglalja el. Jobb amatőr körökben ezt az itt fél
négyzetméternél is többet kitevő semmit mind lenyisszantanák, de hiszen, ha
Misetics ott rekedt amatőr zseni volna, kudarc nélkül aligha gondolhatná el ezt
a fekete eleganciát magának. Itt viszont hibátlan a hatás: ennek a feketének a
nyomat és a kivitelezés emelkedett színvonala okán lenyűgöző az eleganciája. Ez
a feketeség az érzéki üzenet ím már elhagyhatatlan része.
A fekete felé zuhanó
tónusmélységek a Túl címmel jegyzett sorozat kiállított két darabján Vancsóén
messze túlmutató meditációs vonzással bírnak. A mesterséges fények néha
bámulatos kontextuba kerülnek a természeti környezettel. Szóval van itt mit
legjobb érzéssel befogadni.
Csak a staffázs! Csak a staffázst
tudnánk feledni! A bántón elnagyolt, semmi értékű filozofikus képet az élőről.
A képet, ami ahelyett, hogy teret adna, ollót mutat képzeletünk szárnyának. Talán
a mi hibánk, hogy az efféle meglátás bennünket kifejezetten untat. Talán mert
mi kíváncsi szívvel szeretjük/nem szeretjük az embert. Egyiket se talán, de
igenis az Embert a faj elkótyavetyélődő trónusának lábánál. Azt, amelyik még
elevenen nyüszít, álmodozik, güzül, szeret, belső világot sugároz, amelyik mi
vagyunk, amelyik cipeli ismeretlen célja felé istenadta küldetését.
Divatja van persze a fotográfiai
szerepjátszásnak, amit mi fotószínháznak nevezünk. Ifjú fotográfusok belterjes
körei gondolkodás nélkül (vagy inkább maximális bizalommal?) állnak modellt
egymásnak bizonyos konceptuális mutatványok szolgálatában. Általában derűt
sugároznak. Minimum az ifjúi hülyéskedés derűjét.
Miseticsnél csak úgy állnak az
aszfalton, mint a betonkaró.
Utópia: utak a vakvilágba. Valós
ez a fenyegetés, vagy csak a fiatalság fílingjéről van szó? Nem lehet válasz,
mert a válasz, miként eme utópia veleje is, a miseticsi képhatáron kívül van, a
felelősség terhétől mentes semmire támaszkodik.
Nyugi! – mondhatnánk -
Játszadoznak gyermekeink.
Na de ennyire komoly pofácskával?!
Pillantás a műkereskedelmi eleganciára
A művészre alázattal várkozó tévétechnika
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése