A magfizikusok szerint akadnak elméleti részecskék, melyek megmagyarázhatják
a sötét anyagot, de itt vagyunk például mi is, ugyan nem a nagy
hadronütköztetőből, de a közelebbi valóságból, akik szintén magyarázattal
szolgálhatunk. Határozottan érzékeljük ugyanis valami sötét hogyishívják
létezését.
Mert mi az, hogy valami sötét? Miért mondja,
hogyan érti ezt az ember, metaforikusan, akár emberre is? A butaság szinonimája
volna? Ez a gondolatainkkal megidézhető, emberből sugárzó sötétség a butaságnál
sokkal összetettebb dolog. Szoros viszonyban van ugyan a fénytelenséggel, az
ember látóérzékének ínségével, de átvitt értelme is van. A sötét kétségtelenül
valamiféle lelki rossz az embernek.
A fizikai sötétség legfőbb érzékszervünket gátolja
hatékony működésében, ezért rejt. A fizikai sötétség, ami tulajdonképpen nem létezik
kozmoszunkban. Tengernyi galaxisának tengernyi csillagával meg van világítva a
kozmoszunk mindenestől. Amíg csillagot látsz, mindenütt ott a fény, nem csupán
a szemedben, hanem a világvégi csillag és a szemed között, áramlik szakadatlan
s mindenfelé az űrben, mert forrásából szünet nélkül és gömbfelületen indul
útjára a fény. Az asztrofotósok csodálatos csillagközi színjátékokra derítenek
fényt a fotonok kitartó összehalászásával, ott, ahol szabad szemmel semmi sem
látható.
A rossz sötétben viszont semennyi fény sincs. A rossz
sötét talán az, amiben az ember benne van valami mással együtt, olyasmivel, ami
rejtőzve el is különül meg sorsszerűen össze is fonódik a sötétséggel. Az
éjszakában, mikor a sötét sikátorok között átvágunk, ott lappang köröttünk az
aljasság, a mentális betegség, a bűn, az áthárítás-kényszeres elégedetlenség
száz fajtája. Oson utánunk, vár ránk, támad nekibátorodottan attól, hogy nem
juthatnak információhoz a potenciális tanúk. Nem juthat információhoz a látás. És
ott lappang az éjszakai sötétekben a hallgatag semmi is, mint képzeletünk valóvilági
élményektől hangolt, bonyoldalmas kelepcéje.
Néha jól jön, hiszen nem is az éjszaka, hanem maga
a sötétség az, ami a szerelemé. A fáradt testet viszont nem a sötétség, hanem csupán
az éjszaka veszi gondjába.
A sötétség rejti mindazt, aminek nem érdeke, hogy
láttassék. De nemcsak rejti, ösztönzi is. A ragadozást. Meg az aberrációt, ami
embernél már nem létfenntartás, hanem perverzió, a kollektív üdvű értelem
uralomvesztése, az ösztön antiszociális kificamodása.
Mondhatod-e pusztán türelmes várakozásod által bárminek,
ami lényege szerint sötét: légy világos! Mondhatod-e ezt, amikor az áskálódó
kicsinyesség az ártatlan értetlenség sötétségében rejtezik? Mondhatod, persze,
csak mindhiába. Mentális sötétségben lehetséges olvasatai között biluxol a
dolgok értelmezése. A leplezett szándékoké. Ha ekként akarod tetten érni,
amakként definiálja magát.
Sötét, vagyis nem ad magáról információt. Sötét,
vagyis árnyékvető labirintusaiba belefullad a vallató gondolat. Sötét, vagyis
magába nyeli mindama rossz frekvenciákat, amit az ártó szándék rávetít. Sötét,
mert az éjszakában startol és szembe halad az élet hajnaltól alkonyig tartó
fordulásával. Sötét, mert fogékonysága tükre megvakult, nem veri vissza a
fényt. Sötét, mert nem érti mi sötét. Sötét, mert tehetetlen.
Ha el akarod kerülni ezt a sötétséget, rá kell
jöjj: magányra vagy kárhoztatva, mert ezt a sötétséget nem lehet se megbeszélni
mindazzal, ami hordozza vagy ami benne van, sem kivilágítani, mert ez A
Sötétség.
Kezdetben volt a sötétség, s bár aztán lőn
világosság, valójában nem mondhatunk többet, mint hogy lőn világosság is,
vagyis hogy a sötétség befolyása csupán ellentételeztetett, de fel nem számoltatott.
Ha a teremtőt merjük kritizálni, akad motívum, akár gyengécske érzékszervi felszereltségünkre
is gondolhatunk.
Ahol a fény forrása megneveztetett, ott a sugárzás
egyirányú és egyértelmű, és ott van árnyék is persze. A kozmikus árnyékok
térben végtelen hatalmasságok, teremtői intelemként hatnak a bennük foglyul
ejtett picinyke lény számára. Az emberi lény a Földdel együtt naponta
tehetetlenül belefordul e kozmikus árnyákvetésbe, amiben fényei minden erejével
is csupán pislákolásra képes. Az egészséges lélek ilyenkor alszik. De az ember
javarészt többé nem egészséges. Az éjszakában ordibál, stimulálja érzékeit,
mulat és dühöng. Lámpát gyújtunk ugyan a fizikai sötétség ellen, de az ember
teremtette világosságot ezerféle egymás ellen ható érdek menedzseli. Lesz
világosság, ha meg tudjátok fizetni, mondják az energiatengerek halászai. Legyen
sötétség, mondja a gonosz, és elég, ha maroknyi kővel célba veszi az utcasarki
villanykörtét. És akkor lészen sötétség, s a teremtő – már ha ilyesmit tudtára
hozni képesek leszünk – majd széttárja karjait.
Okos fejünkkel már csak bólinthatunk, aztán
iszkiri.
De hová magunk elől? Az ember sötétséggel van
megjelölve.
Itt van a szenzor. Az okosan feltalált, tovább
fúrt-faragott fotográfiai fényérzékelő. Gyakran találkozik a fényképező szenzor
meg a sötétség. Elvileg, fizikailag nem volna sötétség neki az, ami nekünk
sötétség. Vagy mégis? Vagy még inkább? Mintha az objektívnek hitt fotógép még
annyit sem volna képes látni, mint az emberi szem.
A szenzor erőlködik és melegszik, hogy érzékletet
csiholjon az éjszakai fényinformációkból. Az olcsó szoftverek majdnem belefulladnak,
hogy a szenzor zagyválásaiból értelmesnek látszó információt faragjanak. Leginkább
csak ezt a zagyválásait sikerül felnagyítani, megtetézve a tehetetlen szoftver
hasadt képzelgéseivel.
Mintha ez az egész objektívnek tűnő fotográfiai
leképzés csakis az emberé, csakis a mi érzékeink által korlátolt fényképezés
volna.
Diszkó homályban megpillantott szép lány sötét oldala, azaz a fotó szenzor által produkált vörös és kék rétegek.
Nem annyira szép bácsi fotó szenzor által sötétből elővarázsolt vörös és kék rétege.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése