Ezidáig a tavasznak örültünk e napon, de mindegy, hiszen az, hogy ennyire szakad épp az eső, mindkettőt cáfolni látszik, a lehetséges tavaszt meg a lehetséges boldogságot is.
Ami az eső verte boldogságot illeti, régóta foglalkoztat bennünket ez a problematika, ezért közzé tesszük a könyvkiadók közönyétől sujtott, kéziratban veszteglő művünk, A Lényeg naiv kissszótára idevágó szócikkét.
D-Vektor
- Pesövé Ofszi: A LÉNEG NAIV KISSZÓTÁRA
Boldogság
Az ember
önismeretének lényege felől közelítve kijelenthetjük: a boldogság
belső feltételek megvalósulása. Talán feltételrendszerről kellene inkább
beszélni, olyanról, melynek összetevői esetenként más-más csoportosulásban
lépnek fel. E feltételeket bizonyára különféle távon és különféle tartóssággal
lehet kielégíteni, s ennek követelménye emberenként, de egyazon személynél is
esetenként nagyon eltérő lehet. Ezért van az, hogy az ember sokszor, bár
elégedett, boldognak nem nevezhető, holott más az ő helyében "a
boldogságtól ordítani tudna".
A boldogság tehát
pszichésen jóval attraktívabb állapot, mint az elégedettség: a boldogság a
beteljesülések zuhatagos érzete.
A boldogság
alapjaiban egyfajta (neuro-)kémiai ügy. Ahol van vágy, vagy olyasmi, amit egy
még nem bekövetkezett változás tehet teljessé, ott beállhat a boldogság, amikor
a vágyott állapot feltétele hirtelen teljesül. A rövidre zárt pólusú
szárazelem, ha elektrokémiai potenciálját érintő vágyai vagy képzetei
lehetnének, ama pillanatban bizonyára boldogan sikoltana fel, s mit sem törődne
a körtével, azzal, hogy zseblámpánk világít vagy sem. Embernél a lélek vagy az
elme belső kívánalmainak kell teljesülniük, hogy a boldogság pillanata
beálljon. Az emberi lélek és elme kémiája azonban normális esetben bonyolultabb
a szárazelemnél, a valamire való emberi tudat fejlődik és célja van, s belső
manipulációinak tárgya lehet maga a boldogság is. A jó sodrásba került hajó
kapitánya, a zátonyokat reméli leginkább elkerülni, néha aztán mégis legbelsőbb
vágya lenne gyorsan megfenekleni, amikor a szűkülő partok közt száguldó víz
zuhatagot sejtet. (lásd például józan szemmel a szerelmi elragadtatottság
esztelenségeit!)
Ide kívánkozik
annak szemügyre vétele is, hogy inverz állapota-e a boldogtalanság a boldogságnak? Bár lehet köze hozzá, mint
viszonyulásra késztető, már ismert mértékhez, azonban a boldogság és
boldogtalanság állapotát elválasztja egymástól egy u.n. normálisnak mondott neurokémiailag
nem feltűnő állapot. Vagyis a boldogtalanság érzete nem feltétlenül a boldogságnak,
hanem esetleg a megnyugtatóan semleges létállapotnak a hiányát indikálja.
A belső
összecsengések beálltának csaknem mindig vannak külső feltételei. Legfeltűnőbb
éppen, ha nincsenek megadva. Az egészséges hétköznapi gondolkodás a boldogság
problematikáját főként csak így, célirányosan, a külső körülmények
viszonylatában szemléli, pedig mint láttuk, a dolgok száraz(-elem) logikája
szerint a boldoggá válásnak a külső körülmények csupán közvetett feltételei.
Mi a lényegi eltérés
a hétköznapi és ez utóbbi elméleties megközelítés között? Talán egyrészt az,
hogy forduljanak bár a dolgok rosszra odakünn, mégsem feltétlenül lesz az ember
boldogtalan. Talán csak kevés belső munkálkodás dolga, hogy valaki a másokat
boldogtalanná tevő körülmények között elégedett maradhasson. Másrészt azonban,
legyenek bár a belső körülmények manipulálhatók, hozzáigazíthatók ahhoz, ami
odakint adva van, mégsem emberhez méltó dolog, ha a boldogtalanság deprimáló
állapotától való menekvés puszta reményéért lemondunk céljainkról. (lásd
részünkről: "Boldogok az együgyűek..."). Az ember, aki közösségben nevelkedik,
és létfeltételei javához közösségi érdemek ellenében jut, nehezen
függetlenítheti magát a külső körülményektől, a közösség értékrendjétől és
külsődlegessé vált boldogság-normáitól. Mégis, az ember e körülményeknek nem
végzetesen kiszolgáltatott, hiszen a körülményrendszert, amelytől függ, ő maga
alakíthatja is. A dolgok ezirányú megközelítése már jó esélyt adhat arra, hogy
kedvezőtlen sorslátszatok felléptekor ne tegye le az ember rögtön a fegyvert,
mondván: mit tehetnék én, ha egyszer a körülmények mostohák?
A boldoggá
válás tulajdonképpen rendkívül primitív mozzanat, és az élet dinamizmusa felől
tekintve nagyon hasonlít a meghaláshoz: nyomasztó belső követelések kioltásának
pillanatnyi ünnepe ez, plusz delay. Igen, igen: a boldogság pillanata, a vágyak
és eredmények összevetésekor beálló megkönnyebbülés a céltalan semmivel néz
farkasszemet. Talán éppen ezért vannak a boldogtalanság állapotának gyakorta
rendkívül nemes vonásai, néha már-már boldogítóbb boldogtalannak lenni, mint
vágyainkat folyton beteljesülve tudni, szakadatlan zuhatagosságban leledzeni.
A gazdaggá
válás beálltának felismerése, ez lehet boldogító, de gazdagnak lenni,
legfeljebb elégedettséget jelent. Szerencsére a tartós vágytalanság nem
emberhez illő állapot. Míg a lustaság és a belátás a megkaparintott célban
gyönyörködik, a lélek - és a tudatalatti felelőtlenség - vágy-kalandjának
célzójával már a külvilágot pásztázza.
Mindezekkel
szemben kupaclik a boldogság szárazelem jelenségeinek azon egyike ("a
semmi ágán ül szivem" és, mondjuk, kis teste még hangtalan sem vacog, mert
övének képzeli - mondjuk kémiailag stimulálva - a mennyek országát...) amikor tehát
valakinek nincsenek - legalábbis éppen - hiába sóvárgott modelljei. Nincs külső
célja, mert hipp-hopp kikapcsolta azt, és létezése fizikai követelményiben sem
szenved (éppen) tűrhetetlen hiányt, örül, hogy él, pillanatnyi léte kellemesen
(kedvezően) semleges. Talán sejthető: a narkósok szánandó, mert alattomos
járomszíjat rájuk vető boldogsága ez.
Kérdés persze
még az is, hogy mit tekintünk boldogságnak érdemileg, az Embernem
küldetése, méltósága viszonylatában, vagy a történelem írta nagy könyv szerint.
És ha már itt tartunk, azt sem szabad elfelejtenünk, hogy más dolog a boldogság
és a boldogulás. A boldogulás olyan
hosszabbtávú, neurokémiailag és pszichikailag inkább jellegtelen, mint
karakterisztikus folyamat, melyben társadalmi célok elérése, illetve
érvényesülési eszme és életideál valósul meg, s melyet - bár "a
telhetetlen elmerülhet benne..." - az ember, saját életútján végigtekintve, s
különösen mások kudarcainak viszonylatában (hihi...háhá...!) végül is
- ügyes csúsztatással - boldogságnak tekint és nevez.
Na és, mint non
plusz ultra, itt van még az Örök
Boldogság is! Erre is kreálható egy biokémiai recept: ha a cél, vagy részcélok
sokasága a vágy türelmi idején belül megvalósul, illetve felcserélődik más,
módosult célra, mely hasonlóan újra megvalósul, és így tovább... illetve, ha az
elért cél birtoklásának élménye a cél természetéből következően ismeretként nem
dolgozható fel, nem semlegesíthető, akkor a boldogság (a beteljesülés
megítélésének) állapota akár bizonytalan időkig is tovább cirkulálhat. (lásd: Ki
boldogabb? vetélkedők.)
Mindennél már
csak egy boldogság-gépezet lehet több: pszicho-szamárnak a pszicho-répa, melyet az
a szamár egy végtelen út végén megehet. Ilyen répák az emberi vágy nehezen
elérhető, mozgásban lévő csalétkei, a korszellemmel változó és nehezen
megkaparintható státuszszimbólumok, a koreszméket kifejező bonyodalmas és
költséges külsőségek, a teljesítési képességet próbára tevő követelményeknek
való attraktív megfelelés, a nemzeti mézzel bekent címek kiérdemlése,
szomszédunk permanens, sírig tartó túlszárnyalása jólét dolgában, stb. (Én is menedzser,
beeee!, nekem is Porsche, beeeee!!, stb.) Mindezen csalétkek tagadhatatlan
érdeme, hogy a szamárén is túltevő mozgásra ösztönzik az embert.
Boldogságkonzerv:
- Édesanyám,
boldog voltam én, amikor kicsi voltam?- kérdi a boldogtalan férfi.
- Az voltál,
fiam, bizony.
- Jaj de jó, de
boldog vagyok, hogy én is voltam boldog!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése