2019. november 13., szerda

MAGYAR NYELV

Imént hallottam, ma van a napja.

Írtam már múltkor a smoothyról, de akkor most kicsit visszaidézem:


Smoothy - micsoda hülye kozmopolita alázattal felkapott, magyar-idegen szó ez! Félre ne értsd, Kedves Olvasó! Idegen szó jöhet, na persze, ahány csak akar, hiszen igazából nem a szavak, hanem a nyelvtani struktúra teszi a nyelvet.
Csakhogy ez a smoothy a mi nyelvünkben kakukktojás. A magyar nyelv hangzáskészlete ugyanis zárt, ebben pedig van egy olyan hang, ami a magyar hangzáskészlettől idegen.
Miért nem alkotunk mi magunknak életünk mai, új jelenségeit követő magyar szavakat?
Kezdtem gondolkodni, mint sokak által már ismert nalássuknagyokos, hogy mi válthatná ki ezt a magyarban nyamvadtul hangzó nevet: smoothy. Találtam is egy alkalmas szót, egyben a fentebb már szóba hozott legkézenfekvőbb fajtából - és most kapaszkodj, Kedves Olvasó! :
Bedari
A kozmopolitáknak és sznoboknak már a múltkori említéskor is fennakadt a szemük. (Nyugi, a Kedves Olvasót sosem számítanám közéjük!) Szokatlan nekik, na, persze! Bedari. Jobbat viszont nem tudnak. Vagy mégis? Nosza!
Hát majd meglátjuk...

És ahogy ezeket írtam, csörgött a fülem. Felvettem. Kedves Olvasóm volt a vonalban.
- Tudod, hogy én a gondolataidban mint csukott könyvben olvasok. Selyemszörp! Ezt a szót keresed.
Elolvadtam a gyönyörűségtől. Micsoda hangzás! Szebb mint a fülolaj. Nem otrombán viccelődő, hanem az angol szó jelentéskörét pontosan kitapintó, magyarul is szépen, lágyan röppenő új szó.
Kiötlése finom női lélekre vallott, ha még a címét is megadná vagy a telefonszámát, máris átpártolnék hozzá, gondoltam, s elmém iratmegsemmisítőjében már daráltam is a bedarit. 
Mire azonban rendesen publikálhattam volna az olvasóim meggondolatlan bolondításáért kijáró bocsánat kéréseket, már csörgött is megint a fülem. Ismét ő volt.
- Bocs, mégse! - mondta kedvesen. - A nagyobbik gyerekünk máris leszavazta. Szerinte smuci. Csak ez fejezi ki kellő hűséggel a kort.
Elfogott a rémület. Fúj kor! Félrelöktem turmix gépemet. Egy darabig hozzá se nyúlok. Legalább is, míg eszükbe nem jut olvasóimnak pár egyszerre korszerű és szép magyar szó. 
Ekként gilisztáztam fel horgomat: Hajrá, Magyarok! És már lógattam is a blogok tengerébe.  
Perc se telt el, láttam, kapás van. Beakasztottam neki, legyen az akárki.
- Mér nem jó neked a szocializmusban már bevált ősmagyar szó: turmix? - ez ficánkolt a horgon.
Micsoda méreten és értelmi küszöbön aluli, szálkás unalmas! Már dobtam is vissza az e-let vizébe.
S tudjátok mit? (mert én sosem adom fel) Várok tovább. Lesz ennél, kell hogy legyen rosszabb is.

Pesövé Ofszi


2 megjegyzés:

  1. Hál Isten!
    Istennek hála, hogy megszülettél, de akkor már éltessen is, ezen a szép napon!

    VálaszTörlés