Mind kevésbé
kedvelem a politikusokat. A politikai szerepvállalás, bár épp a társadalmi
közösség számára nélkülözhetetlen, megnyomorít - a humán közösségi ábrándok
felől tekintve mindenképpen. Magyarországon pedig különösen, mert nagyon éretlennek
tűnik a politikai kultúra, szinte akadálytalanul törnek felszínre az
érvényesülési tülekedés, a dölyfös pöffeszkedés meg a harácsolási vágy alantas
áramlatai.
Igyekszem azonban túltekinteni
e mai kocsmán. Alábbi soraimban nem politizálok, hanem az értelem nagy becsben tartandó
szerszámáról, a nyelvről beszélek.
A Fidesz szerint
Vona Gábor után most már Hadházy Ákosnak is bocsánatot kellene kérnie
nyilvánosság elé bocsátott kijelentéseiért. Tudja talán az olvasó, mit céloztak
ama kijelentések: egyrészt bizonyos öregeket, másrészt a koraszülötteket.
Bonyolult
vádaskodás és védekezés, szavak, mondatok csűrés-csavarása áll egymással
szemben. És mintha már nem is az elhangzottakról, de nem is az öregekről, nem
is koraszülöttekről volna szó: mintha politikai csatározások háttérjátékait
szolgálná a szavak értelmezésén való lovagolás.
Mi sem bizonyítja
jobban, mint hogy a két tanult, magyar anyanyelvű, politikussá lett, sőt,
törvényhozóvá avanzsáló (ajajj!) ember játssza nekünk a tudatlan csűrcsavarót, azaz:
nem érti, miért kéne neki bocsánatot kérnie. Ők a maguk választotta szavakkal
nem azt mondták, amit gondolunk, hanem amazt, és egészen amúgy értetten.
Nos, tudniuk kéne a
szavakon lovagló uraknak, hogy mi is tudjuk, hogy a beszéd veszélyes, néha kétélű fegyver, mert a szónak, különösen a
jelzőnek, de még inkább a szóképnek valamint a mondat egészének is stiláris
értéke és mentális aurája van.
Nem mondhatom a
bíró ama kérdésére, hogy jártam-e aznap a tett helyszínén, hogy járt a fene,
vagy még inkább, hogy járt a f@..m, mert a válaszból kiolvasható ugyan a nem,
de a piszkos szavak bepiszkolják a verbális viszonyt, nem csupán a tárgyban
érintettet, hanem egyáltalán az értelmi aurát s vele a szavak célzottját, hallgatóját/olvasóját
is.
A királynőtől, vagy
a pápától, aki a kordon túlfeléről történetesen áldó kezét nyújtja, nem kérdezhetem,
hogy mosott-e kezet, mert ez sem csupán egy tárgyszerű kérdés, nem is olcsó, sima
vicc volna, hanem gesztus, ami az adott esetben rangot és presztízst sértően érint.
Ha trónja, bírói
kalapácsa nem is, emberi méltósága mindenkinek van, mert az - a Méltóság - egyetlen egy, és mint
ilyen, senkitől, aki embernek született, el nem vitatható.
Különösen veszélyes
tehát a másokat lealacsonyítóan érintő hasonlatok és jelzők röptetése. Csak egy
példát még a mondás értés bonyodalmairól: amikor valakinek - legyen az akárki -
azt mondom a vele folytatott vitámban, hogy nem nézem én önt hülyének, ezzel a
szóval éppen bepiszkoltam, mert a személyt kontextuális viszonyba helyeztem e
rossz szóval. De még akkor is ez a helyzet, ha a vitában, mondjuk, azt a
tromfot húzom elő, hogy: szóval akkor én
vagyok a hülye... Az történik ugyanis, hogy a példázatként éppen zajló
vitában e kijelentéssel definiáltam a hülyét mint minőséget,
vagyis megelőlegeztem, hogy valakire - ha csak lehet, nem rám - ez végül rá fog
ragadni.
A társadalmi viták színtere més veszélyeket rejt. Minden tényeket
színező jelző szinonima-közeli viszonyban van más jelzőkkel, azaz egyéb
lehetséges - sok esetben konvencionálisan használt - jelzők helyét tölti be beszédünkben.
A hallgató, mihelyt meghallja szavainkat, nyomban tudja, érzi, hogy milyen más kézenfekvőbb,
netán semlegesebb jelzők/szavak helyett kaptak épp ezek szerepet, s érzi, hogy
mi a mentális különbség, mi az őt érintő szóhasználat gesztus értéke.
A mondat egésze is
szavak aurájának tágas kontextusában nyeri el komplex, a hallgató által önmaga
számára megállapított vagy társadalmi szinten konszenzusos, és már általános
iskolai tanultság mentén is feltáruló mentális értékét. Még inkább így van ez
az egymást követő mondat füzérekkel, a beszéd egészével. Sőt, ide hatnak még a
beszéd egészének vállalt és sejthető céljai és elhangzásának, felbukkanásának társadalmi
körülményei is.
Vagyis, minden
mondat értelmi kicsengése minimum kettőn áll: valaki
beszél, valaki meg találva érzi magát. Ha sértőnek veszi a
kijelentéseinket, az a valaki, bizony, meg van sértve. Ha sokan veszik így,
akkor növekszik a valószínűsége, hogy vitathatatlan a sértettség ténye. Politikai
pökhendiséggel és a rivális torok teátrális szorongatásával nem lehet eliminálni
a közszélnek eresztett alantas szavak vagy talán csak szerencsétlen mód
meggondolatlan szóképek szennyező erejét, egyáltalán egy ezek okán előállt,
sokak számára sérelmes helyzetet.
Én a nevezettek
helyében - éles és fürge eszemmel - nem verbális egérutakon futkároznék, hanem
szembe néznék a szavaim keltette hatással, hogy eldöntsem: kinyögök-e végre egy
bocsánatkérést, akár csak egy üreset is.
Bár az is mit ér? Választás
közeledtével azzal is hamar tele lehet a padlás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése