Elég gyanús
útkeresés az, amikor valaki egy új kifejezési eszközben váltig a réginek a
lehetőségeit keresi. Elme, megformálandó matéria és megformáló eszköz, mindhárom
a maga mindenkori sajátos lehetőségeivel: ez a művészet szentháromsága.
Digitális kamerával
ne kerülgesd a filmes fényképezés korlátait. Lézerkéssel ne egy botot kívánj
hegyesre faragni. Karaktered megállapodottsága ne merüljön ki abban, hogy a
léghajóval nem szállsz fel, mert Te a világot mindig is földközelből szeretted
szemlélni. Jó attitűd az, hogy ülsz a digitális klotyón és nagy nyakasan azt
mondod: és semminek se sz@..k a közepébe?
Megmutatod, hogy
mobillal a kézben is képes vagy konzervatív korlátok között mozogni? Nocsak!
Miért érdekes ez? Ami a szelfi mögött van, az egy új eszköz kínálta új
szemléleti lehetőség. Lépj túl mások tyúkeszén! Vagy ne lépj, csak akkor ne is
kérkedj ezzel!
Tele van a padlás
decens vizuális piszmogással, a klasszikus látásmód formaesztétikailag
letisztult visszakérődzésével. (itt
vannak például magának D-Vektornak is az izéi... - P.O.)
De hogy a szavakon
lovagoljunk:
"Igényes kép"
- mi is az? Kinek az igénye egy e tekintetben szerteborult korban?
"A közösségi
oldalakat (Facebook, Instagram, Twitter) millió számra árasztják el..." -
van ki úgy látja, az elárasztással a MobilArt-osok sem spórolnak.
"...el tudnak
szakadni a selfie-k, családi és egyéb emlékképek talajáról..." Nem inkább ásni kéne ezen a talajon?
"értékre
törekednek"- az érték egy változó: mikor, milyen aspektusból, hol (ország
és ló között :-)
A kiáltvány persze másképp
is érdekes: egy azonbannal szembeállít fotóművészeket fotóművészekkel, vagy ha
tetszik, a tagok kasztból a vezetők művész-magasába emel többeket. Nem
szóművészeti baki ez?
Nívós képeket
töltenek fel. Hm... nivó - mihez képest hol is van az?!
Külön kurátorok -
ejha!
"...reprezentálni,
hogy a mobil telefon alkalmas az elmélyült és művészi képek készítésére. - Nos,
a mobiltelefonok jó része ma már fotográfiai célra is intelligensen, optikailag
kiválóan felszerelt eszköz. A világtérben való nézőpont választás, és a
"pillanatra" való reakció tekintetében vannak előnyei és vannak
hátrányai (például, hogy nehézkesen fogható kézbe, millió plug-innel bombázza
az ösztövér jellemet, nem u.n. sajtó-
illetve médiafekete, vagyis a személyiségi jogokkal agyonfertőzött vizuális
valóságban mimikriképesebb, a fotóalanyok kevésbé magahonnanvanoznak, Rodcsenkó
esetleg a szelfi-botnak kifejezetten örülne stb., stb.
Ám, miként a
hagyományos kamerákra, a mobilokra is felírható volna: "Észt, azt nem
adhatok."
A vizuális lényegre
törve: a MobilArt újpesti kiállítása - ha nem is mindenestül - zömében, formaesztétikailag valóban igényes, jó színvonalú. (Hozzá
tehetjük: sokkal következetesebb e dologban, mint a kicsivel odébb látható
másik kiállítás, a hogyishívják... persze, tudjuk, mindenkinek megvan a maga
baja :-) De hogy a MobilArt kiállításának ezzel meg a kiáltványával együtt is
korszellemileg felemás az arculata, az kis rosszindulattal nagyon is mondható.
A kiáltványban meglebegtetett újszerű műfaj kialakulásának körvonalait még nem látjuk.
D-vektor képzeletét
különösen megragadta Újhelyi Zsolt Kubista című fotója. Csak nem a hogyishívják
miatt? - P.O.
Nem, nem!
Kifejezetten a fotográfus széleskörűen csavaros és klasszikus formák iránt
derűs érdeklődése ragadott meg. - D-Vektor
E fotó véletlenül
sem repró értékű bemutatásával szeretnénk most felkelteni iránta, de jó szívvel
az egész kiállítás iránt is az olvasó érdeklődését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése