Rejtelmes kiállítás
cím, s valóban, Tímár Péter tegnaptól (2017. szeptember 18.) az Artphoto
Galériában valami rá eladdig nem jellemzőt mutat - nekem legalább is. Ilyen
önös szűkítésre szorítkozom, mert Cséka György esztéta megnyitó szavai azt
sejtették, hogy esetleg le vagyok maradva, hogy ez a most kiállított, 2014-ben
véglegesült sorozat mintha már közönség elé került volna.
De nem akadnék fenn
holozáson és mikorozáson, mert az legfeljebb csak a szakbogarászóknak fontos. Fontosabb, hogy
Tímár ezzel az ott és tegnap köszöntött sorozatával portrékat mutat, a
befogadót legközvetlenebbül érintő szürreális megformálásban. Velünk szembe
néző emberhez ennél furcsább közelségben ritkán lehetünk. Afféle lehetőség
sejtetése ez, mintha a való dolgok, mint például az emberek maguk is, másmilyenek
volnának, mint ahogy azt a magunk megnyugtatására - szép, nem szép, nyílt,
zárkózott, szelíd, zord stb. - sematizálni szoktuk. Arcok sorozatban, s mintha
tagadná mind, hogy az ember, az emberi tekintet bonyolult foglalata, az arc
tanult okossággal - sőt, egyáltalán valaha is - megfejthető volna.
Akad még a
kiállításon pár egyéb helykitöltő kép, de ilyesmire már több fotóművész rákényszerült
az Artphoto Galéria pazarlóan tágas tereiben :-)
Tímár Péter
meglepett már párszor célirányos, de találgató lövéseinek sorában egy-egy
elképesztő formai lényegretöréssel, amitől a többi találgatása fölöslegessé
lett, ám bár nyomban fel is hánytorgattam ezt neki, mert ilyen vagyok, kellő barátsággal nézett
rám továbbra is.
Túl vagyok korábbi kritikáim
nehezén, mert itt van most ez a sorozat, mindenestül, amit csak dicsérhetek.
Tiszta
szürrealizmus. Tiszta. Számomra már maga az is felemelő ebben, hogy Tímár Péter egyáltalán
nem a kommunikációs zajkeltésben gazdag kortárs fotó nyelvén szólal, hanem olyan nagy
mesterségbeli tudással generált őseredeti antropo-morph látás-megnyilatkozás által,
mint amilyen például El Grecoé, Van Goghé és sok egyéb klasszikusé volt, akiket
persze percig sem kevernék össze a szürrealistákkal, mert a történetileg
korszakot képező szürrealisták a látás attraktív és hökkentő társító-színházát kínálták
leginkább.
Ez itt más, nem
egyszerű, de tiszta szürrealizmus. Sikeres behatolás látásunk pszichofizikai
felfogóterébe. Tímár Péter, aki előszeretettel játszadozott azidőtájt a
vizuális gondolkodás - szerintem - érzelmileg túl messzire nem vezető daraboló-kollázsoló
modorában, jó sokáig hordozta magában egyéb kiváló meglátásait, mint ezt is,
ami az Artphoto Galériában most megtekinthető.
Ismétlem, nem
kortárs fotó, hanem művészileg stimulált valóság-láttatás ez.
Fotóművészet. Aki nem érti, akit elneveltek, az a szó legrosszabb értelmében
fogja talán tátani a száját.
De Ti majd nézzétek
meg, s érzékelni fogjátok, miről beszélek. Mert úgy az igazi :-))
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése