avagy a q..vajó film másnap
A lelkemet, azt rázzák meg a vérprofik, de azt nagyon. Ezt szeretem,
tagadhatatlan, mi által - állítólag - én
vagyok az ideális médium, egy az átlagnézői statisztika hálójában vergődő milliók
közül.
Nekem legkedvencebb
pillanatom a bűnöző - általánosságban a frászhozó - előugratása az operatőr
füle mögül. Gyanútlan lelkem ettől ugrik leginkább, lévén hogy nézői életem
sava-borsa a páratlanul mély mindenről megfeledkezés.
Mikor történetesen a
sivatag kellős közepén, nekem háttal látható az űzött főhős, és premier plán
közelségben vagyok, ekkor ígérkezik a tutti frász. Már várom (sok évtizedes
rutin!), de az ember ilyenkor mégis maszületett zsiger, annyira, hogy a szobáról,
de még a tévé készülék kávájáról is tökéletesen megfeledkezik.
Hatalmas filmnéző
múltam ellenére a frász jön rám tehát, amikor
rettenetes hangeffekttől turbózva nyakon ragadja hősömet egy kéz. A borzalmas mancs. A tök üres sivatagban. Ezt aztán
nem várnád! Honnan a frászból? Hát az operatőr mögül, hiszen kamerájával ő van
a gyanútlan főhős mögött, a nézőszög szerint ott kell lennie, másképp nincs
film.
Rendszerint aztán aszongya
nyomban ez a nyakon ragadó a következő, tágabb snittben, aminek köszönhetően
láthatóvá vált, hogy ő csak a főhős valamelyik ártatlan rokona: "Már
mindenütt kerestelek." Ezt mondja kedvesen, ott a sivatag közepén, s a
szájam széléig csapott adrenalin indulhat visszafelé.
De állhat a főhős
szemben is velem. Állhat akár egyes-egyedül a szemhatárig üres sivatag kellős
közepén - imént mutatták épp körsvenkben. Néz tehát pont énfelém az a gyanútlan szerencsétlen, akiért engem úgy izgultatnak. Ott áll tök egyedül, egyetlen virtuális
társa én volnék most, ám amikor lehunyja a szemét egyetlen kis pillanatra,
akkor rendezői premier plánban szájon ragadja őt a halottnak hitt, gonosz, aberrált,
de filmlélektanilag fontos ember-állat, régi üldözője, kinek a sivataghoz - a
filmbelihez legalább is - pont volt kulcsa. De hogyan ugrott ez ekkorát? Na
persze, hogy nem a horizontról, hanem csak az operatőr mögül. Dél magasából
tüzel a nap, reggel óta, még ha késve kelt is, volt ideje átverekedni magát a hatalmas
stábon, mert ennyire azért nem vagyok hülye, hogy ne tudjam, ki mindenki van
ott, mikor készül a film. Az biztos, hogy az operatőr minden disznóságban benne
van.
Szájon ragadja tehát
szerencsétlen hősömet ez az alak, aki testi erejével egyenes arányban akkora
marha, hogy akár a kéknyelv is megtámadhatná, ha a forgatókönyvíró tudná, mi marhaság
az. Ám a forgatókönyvíró ilyen földi dolgokra nem figyel. Az igazán felkapott
forgatókönyvíróban épp az a nagy, hogy észjárása a legdörzsöltebb nézői
rutinnal sem követhető. Horror forgatókönyvíró meg csak abból lehet, kinek
gondolkodása csavarosságában elegendő nagy a felforgató nyomaték.
Azért szájon
ragadás áll a forgatókönyvben, hogy a támadó prédája ne kiálthasson segítségért.
Értitek, ott a sivatagban! Segítség! - kiáltana az a szerencsétlen, talán a
rendezőhöz. Illetve ott a stáb is, az összes csúcsfényhegyező és sminkleső, a kamerabogozók,
univerzális ugrancsok meg a fahrtsín olajozók is hatalmas körívben, de azok a
szerződésük foglyai, így tehetetlenek. És egyébként is, így vagy úgy, mind-mind
abból él, hogy én majd a szájpropaganda nyomán ("képzeld, összeszartam
magamat!") becsődülök a mo... a karosszékembe, persze, hiszen hol van már a
mozi! Sejtem, hogy a főhős maga is le van fizetve, hogy a jelenésére váró
gonoszról én szerezzek tudomást utoljára.
Na és ahogy az a
borzalmas ronda, kopasz, szőrtelen zombi-állat (egyébként szeretni való
színész) ráveti magát - közvetlenül a rendező mellől - az én galamblelkű
főhősömre (aki azért, persze, a dramaturgiai végső pillanatban jól bánik majd
az ásóval, mint fegyverrel, naná!) akkor engem elhagy a tudás, zsigereimben
szétáramlik a frász, s ha kis szerencsém van, még össze is csinálom magamat.
Ám amilyen én
vagyok, ez sem gátol meg abban, hogy a dolgok logikáját keressem.
A gonosztevő csakis
azért tapaszthatja be lapát tenyerével az ártatlan főhős száját, hogy az el ne
árulhassa nekem - ugyan kinek másnak? - hogy ott termett, már ő, az a szemét
alak. De hát közben meg én, aki a legvéresebb sivatagban is gyorsan kapcsolni
igyekszem, már felfogtam, hogy ott van ez a gátlástalan szörnyeteg, és akkor
minek ez a szájbarágás?
És mégis - ilyen a
néző: pattanásig kimered mindkét szemem!
Az olvasó talán már
kezd hülyének nézni. Nono! Nem ám csak bámulok és fosok ezeken! Dehogy! A
jobbfajta átlagnéző, mint én, mindenből tanul. Az átlagnéző ilyenkor kiönti fölös
lelki nedveit, minimum a szemén át - na persze, azt csak a sima szomorúfilmek
eseténben. A krimiben inkább kiéli saját képzeletétől való rettegését.
És ott van még a
többi, ami másnap jön, majd csak, miután már katartikusan utána gondolván megerősödtem
végső morális konzekvenciámban, jelesen, hogy az emberek nem csupán a filmekben
jóságosak és gonoszak, hanem az életben is, és akkora mértékben, hogy ezt már nem
szabad tétlenül néznem.
És valami azt súgja
ilyenkor, hogy kiáltsak még egy utolsót a feledhetetlen tegnapi élmény
hatására. Te jó ég! Valami ilyesmit.
Te jó ég! Bár
egyfolytában abba az irányba bámulok, nem vettem észre, s már fél éve nem töröltem
le a port a tévém dobozáról! Hát nem figyeltem az eszmei mélységek felé? Hát
mikor szűröm már le, hogy nem csak bámulás, hogy nem csak frászos élvezkedés az
élet? Igen, hozzunk csak frászt néha mi magunk is magunkra! Ugorjunk elő saját
hátunk mögül - az undorító portörlővel! Dolgoznunk is kell kicsit, hogy a
következő megrázó filmi frászt erkölcsileg kiérdemeljük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése