- avagy fejlődés hová?
Soltész Rezső
frappáns interjúját olvasgatom a FOTOVIDEO-ban a fiatal, bátor, mesterség
dolgában alapos és mindezeken túl istenadta tehetségnek mondható Borsi Flóra
fotográfussal, s mindahhoz, amit olvasok, mint általában, az alapvető értés
nyomvonalán közelítek. (Ez körülbelül olyan, a teoretikus szféra szemében
lenézendő viselkedést jelent, hogy egyáltalán nem támaszkodom trendi
háttérirodalomra. :-)
I.
A tehetséggel
fémjelzett művészi tett (alkotott mű) valamiféle intelligens matéria
megformálásán alapul, az által válik megörökíthetővé, továbbadhatóvá. A fotó
esetében könnyelműen virtuálisnak mondjuk a matériát, de itt valójában a fény
az a matéria, a legvalóságosabb dolgok egyike, mely a láthatóról éppen az által
közvetít információkat, hogy a strukturális dolgok felszíne és közege
megformálja az oda érkező, felszínt érintő fény spektrális összetételét és
egyenletes intenzitását, vagyis a való világ materiális dolgai a visszavert
fénnyel színekben és tónusokban üzennek magukról. A fény tehát a camara
oscurális szituációba megformáltként toppan be, ez által és a fénygeometria,
egyáltalán a geometria törvényszerűségei szerint hoz létre kép-referenciát,
ahhoz hasonlót, amire az emberi/állati látószerv képes.
Befogható a camera
obscurába egyetlen csillag fénye is, de az képet, annak síkszerű és lehatárolt
felépítettsége értelmében nem alkot. Ha optikán halad át, akkor persze a
lencsetagok sok mindent mondhatnak magukról, és az már az általunk meghódított,
megragadható és síkban is kiterjedt valóságról szól, ha asszociációk dolgában
szegényesen is.
A kép felépülését
tekintve a fényreferencia időben is moduláltan változik, ám ezt a fotó esetében
vagy el szoktuk hanyagolni, ha csupán a képrögzítéshez elegendő fénybehatás
elérése a cél, vagy mozgásra elvontan utaló rajzolatok megragadásakor jut
szerephez. A fotografikus képalkotás másik fontos szerepében viszont, a filmnél
éppen ez a legfontosabb kifejezési fenomén, a történő valóság illúziójának
alapja.
Fényeink eredendően
természeti forrásokból lépnek elő, gömbfelületen, sugár irányban terjednek. A
fénysugár csak a képzelet költői képe. A fény terjedése táguló fénygömbként
fogható fel a valósághoz legközelebb esően, aminek konkrét téri viszonyok
között részben-egészben útját állhatja valamilyen strukturális erőtér (tárgy), megbontva
a gömb egészét, de csak úgy, hogy a gömbfelszín megtorpant részének még mindig
számtalan pontjáról újabb táguló fénygömböcskék indulnak útnak. Ha pedig félig/részben
áteresztő anyagokkal találkozik a fény, akkor azokon részben áthalad, s a
kilépő oldalon a tehetetlenség törvényszerűségei szerint eredeti útját kívánja
követni, vagy újabb, végtelen számúnak tekinthető fénygömböcskék indulnak
tágulásnak. Az akadályokba ütköző fény útjának bonyolultságát szavakkal aligha
lehet leírni, esetleg Nádas Péter vehetne ehhez bátorságot, de abból végül
regény lenne.
A fényi
történésekben törvényszerűségek érvényesülnek, s ezek sokasága és következményeik
összevisszasága, na meg a látás szempontjából értett gyarlóságok (nem kielégítő
látásviszonyok, kósza árnyékvetések stb.) teszik gazdaggá és "igazzá"
a való világról érkező látványt.
II.
Az ember azonban
már Platon idejében is holmi ideákhoz ragaszkodott. A filozófia terén új
felismerések írták felül az ideák, mint teremtett entitások létezésének elgondolását.
A vizuális ideák azonban máig itt vannak velünk, a valóság kuszaságának
megszépítését célozzák, kiirthatatlanok, akárhogy nézzük is.
Ezzel is összhangba
hozhatóan merülnek fel a fotografálásban bizonyos fényszükségletek. Nem csak
mennyiségben, a kielégítő expozíciós behatáshoz lehet kevés, ami természetes
módon adva van, hanem sokszor az ideális tárgyi benyomás keltéséhez is. Súrolt
fényben kiugranak a felszíni hibák, rossz helyre eső árnyékok megzavarják a
képszerkezetet és a pszichés irányultságú figyelmet. Szegényes fények, kopasz
villanykörték szegényesnek mutatják a valóságot és a fény-matériát. A természetes
forrásokból érkező fény folytonos változásai így-úgy óhatatlanul betesznek a
helyes expozíciónak, aminek helyessége eredendően akkor áll fenn, ha konzekvensen
rekonstruálódnak a tárgyi valóságban éppen fennálló tónusarányok és
színjellemzők, és látás-fiziológiánk és pszichológiánk számára is optimális
kontrasztviszonyok mutatkoznak.
Szórt fény,
pontfény, tömbösen irányított fénytömeg volt már régebben is, de a világítási
eszközök fejlesztőinek figyelme mind inkább a fények ravasz terelgetésére, a
fényformálásra irányul. Lassan kiszabadulunk a természetes fényviszonyok
szorongatásából. Megszabadulunk a pusztán látásunkat szolgáló fényben szegényes
szituációk deprimáló rútságaitól.
A tárgyakra eső erőteljes
és u.n. smart stúdió-fény viszont egyre kevésbé idéz képzeletünkbe ismert
fényforrásokat. Van fényözön, de nem a nap süt a képen, nem érezni, hogy
tárgyunk ablak előtt állt volna. Nem gyertyafénynél, nem is villanyfénynél
olvas a modell, árnyékok és fényvetések nem keverednek valós helyszínekre
asszociálóan.
Létrejött egy
fényvalóság, ami szabályozható fényű generátorokból ugratható elő (a hosszú
expozíciós bemozdulás nem a tárgy ideáját írja le, legyen hát elegendő
expozíciós erő egyetlen villanásban!) és ravasz fényterelő, szóró kulisszák
között, elölről, hátulról surlón, glóriásan, árnyékokat hangolón jutnak el a fények
a tárgyhoz.
Akárhányszor
hajszál pontosan megismételhetőek eme előre beállított fényi bonyodalmak. Így
költözik a tárgyakra és magára a képre a stúdiók highlite fényhangulata. A
fénytechnika mindenkor adott fejlesztési szakaszában nagyjából mindenütt
ugyanazok a fénybenyomások érhetőek el. Hozzá jön még a retus, persze, vagyis a
nem kívánt részleteket, melyekkel nem bírt a fény, legyőzik, megsemmisítik az
ügyes szoftverek.
A bátor
egyéniségek, a képzeletben erősek persze kísérleteznek, keresik, hogyan
tudnának a közhelyesből kitörni.
A többieké: steril
fényformák, steril művalóság. Az eszközök sugallta szemlélet és világítási
atmoszféra behatárolt, és annak a valóságossal való konfliktusa feloldhatatlan.
Lassan el is feledjük, hogyan kellett természetes fényviszonyok között fotózni,
mi volt a jó kép, az igaz hangulat. Rossz fényviszonyok pszichésen megejtő
auráját, az érintetlen, bonyodalmaiban izgalmas, szép és különös valóságot a
legnehezebb előre elképzelni és műfényekkel utánozni. Nem is az a cél.
Ha beállíthatjuk a
modellt lámpáink közé, legutoljára jut eszünkbe, mondjuk, háttal az objektívnek állítani. A fej
fényhordozó tárgy, az arc idea mekettje, frontálisan vagy profilban leginkább.
A műtermi fotó igyekszik a csúcsteljesítmények kirakatává lenni.
Műteremben eltompul
a természetesség iránti felismerő tehetség, ezért a legtöbb műteremben
helyzet-tákolás folyik: állj ide, állj inkább oda, kicsit így, kicsit amúgy, ne
annyira, csinálj úgy, mintha, na, mégse.
III.
Borsi Flóra holt
biztos nem így dolgozik. Kalandozásai azonban őt is be-becsalják a műtermi
ideák világába. Egyszer kockázatot meg nem spóroló öntesti kérdésfelvetések,
másszor öko-nosztalgikus paradoxonok
foglalkoztatják. Na és a formák! Ez utóbbit leszámítva olyan lényegek, melyek tiszta esszenciává csupaszítva
megközelíthetetlenek műtermi fénymakettezés nélkül (lásd Animeyed sorozat!) Borsi
Flóra gyakran állít gondolatainak szolgálatába virtuális, szürreális
látványokat.
A mesterséges
fények terelési technikái láthatóan nála is egyfajta képiség-filozófiai
trendnek engednek. Álomvilágnak mondanánk, olyan művalóságnak, ahol a valóság
fényi, színbeli és fényvetési gyarlóságok és szerkezeti aránytalanságok nélkül
vall magáról. Valójában egy pszeudo-valóságról.
Az efféle képi valótlanság
keresése a kor látványvágyainak és a modernség-tudatnak elébe menve legtöbbször
a kellem és elegancia irányába hat. Kiküszöböli az eszmei értelemben értett
harmonikusnak ellent mondó vizuálisan problematikusat és szabálytalant, a
csúfító véletlenszerűséget, és ilyen értelemben magát a kendőzetlen valóságot
is.
A giccs
melegágyában tollászkodik a legbriliánsabb szellemi paradoxon is, ha képet
formálunk belőle.
Még Borsi Flóra is
le-letér az őszinte útról. Pusztán a modern technika csábítása okán? Vagy mert
túl kalandos még a tettvágya? Túlságosan lebilincselik a gondolatai? A
fotográfiai kép azonban nem képes pusztán a gondolatról referálni. Az ugyanis, a gondolat absztraktum, aminek
nincs vizuális valósága/megfelelése. És egyébként is, míg ember az ember, a képen - atavisztikus megszokásból
talán - az árnyékokat keressük. A
kalitka árnyékát például, ami a valóságban a kalitkán belülre vetül, kirajzolva
térszerű voltát a madárnak. És más csúszunk is a józanság felé, és ezt a kint a
madár, bent az ember gondolatsémát már kezdjük kis szamárságnak látni.
Az Adobe a
legcsodálatosabb eszközzel ajándékozta meg a kreatív embert a photoshop által.
Ím már feledhetetlen érdeme a cégnek, hogy Borsi Flórát felkarolta. A világot
jobbítani az Adobenak aligha küldetése, szokás azonban a legnagyobb hatalom
szintjén ilyesféle gesztusokat tenni. Elválaszthatatlan minden ilyen gesztus a
reklámértékétől. Jobbítani, hogyan?
Talán csak problémátlanítani akarnak.
Egy ilyen célú projektbe
vonták be Borsi Flórát, és örömemre szolgál, hogy a dizájnos csomagolás alól is
kitetszik az ő őszinte szenvedélye és ábrázoló igényessége.
Megpedzettem
fentebb ezt-azt enyhén kritikusan, de csak hogy létezésemet igazoljam :-)
Csupán ürügyet kerestem a Borsi Flórával készült interjúja olvastán, hogy
ezt-azt szóba hozzak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése