A másság a valamilyenség
virtuális tükörképe. A tükröző pedig a milyenség számításba vehető paramétereinek
valamelyike. Elég egy tetszőleges szempontot tételeznünk (pl. fülhossz) és az
eszerinti szélsőségek egymásnak ellentmondó volta által, oda-vissza ható
érvénnyel tételeződik a másság. Vagyis a deklarált szempontok
megjelenésével az eladdig sima milyenség is mássá lesz.
Ilyesmire a
teremtői jogalap talán az, hogy a valóság törvényszerűségek és véletlenek
(értelemszerűen véletlenszerű) kombinációinak fejleménye, vagyis az értelem
számára számtalanféle másság kínálkozik felfedezésre. Az ember pedig oly
bonyolult teremtmény, hogy pusztán csak az emberi terepen belül is végtelen
nagy a másság tételezésére okot adó paraméterek száma.
Kétfajta emberi sajátosság
azonban kölcsönösen különbözik egymástól
- egy bizonyos
pillanatig.
Társadalmi sokaságban
felbillen az elvileg kölcsönös helyzet: kialakul a többségében normálisnak mondott, ami természet,
célszerűség, genetikai, történeti, kulturális háttérből és egyebekből kirajzolódó
sajátosságok, szokások, de legalább annyira életképesség és akár környezeti helyzet
alapján bírja érvényességi státuszát. Az ember közös élettereiben - egészen fel
a társadalomig, sőt, a civilizációk meghatározó törekvéseiből és formáiból
kirajzolódó történelmi alakzatokig - domináns összetartó erők érvényesülnek: uralkodó
ideológiai rend, uralkodó paradigmák, uralkodó hagyományok, eredet-eszmék,
kollektív célok, kollektív értékek és más hegemóniára törő, egyedül üdvösnek
látszó adottságok, melyek istrángos végén az ember tömegességében tettre
fogható.
A domináns
összetartó erők a többség visszaigazolása által érvényesülnek, és ezek viszonylatában
a mégoly számosságban mutatkozó bármiféle másság a fenti ismérvek
érvényét gyengítő, erre kényszerülő kisebbségként mutatkozik.
A közösség
konzerválódott és magát bármiféle kritika fölött állóként súlykoló
törekvéseinek mindenkori összhangja a másságot jelentő kisebbség törekvései által
csorbul. Másik oldalról tekintve viszont a kisebbséget képezők lehetőségei
csorbulnak a többségi hagyományok érvénye által.
És miközben csak
másság van, a kölcsönösen életképes másságok hátteréből egymás ellen ható nyílt
és ravasz erők lépnek színre. Egyik oldalról ez nem is lehet másképp,
máskülönben a kissebséget képező másság élettere semmivé lenne. Ahol többség
dominanciája áll fenn (általában ez a helyzet,) ott az elméletileg szimmetrikus
mássági erőviszony aszimmetrikussá lesz.
Boldog idők, amikor
még nincs társadalom, mert ott minden milyenség egyenlő! - sóhajthatná a
bölcselkedő. Ez azonban idealista fikció, gyakorlatilag a nulla előtti állapot.
Mert másság honol az adottságok általi individuális késztetettségben, az akaratok
irányultságaiban is. A társadalmat generáló egyezkedés két egymás környezetébe
született, került uralomvágyó ember között kezdődik (az egyik mondjuk
vadászgatás mellett tör lándzsát - a másik fején, a másik meg a földművelésre
téve a hangsúlyt, az ekevasat tartja keze ügyében, még nem többségi-kisebbségi,
hanem pusztán erő alapon.
És aztán, ahol van
már érvényre emelt másság, mert az uralom nyomán megszületett a társadalom, ott
- bár a fentiek szerint csak másság van - bizonyos másságok alávetődnek. Valamely
társadalmilag célszerűnek vallott és bizonyult másságok érvényének dominanciája
konzerválódik lassan, jóllehet ésszerűségük bizonyos viszonyok és
paradigmatikus fejlemények közepette esetleg rég elillant. Nem árt hát időnkint
a másságokra eredendő kölcsönösségükben tekinteni.
Ettől persze a
másságok még útban lesznek egymásnak. Talán nem közömbös, hogy egyik másság
képviselői mennyire toleránsak a másságukkal kölcsönösen tételezett egyéb, akár
többféle mássággal szemben. A civilizációs eszmék e kérdésre is kiterjednek, és
a (demokratikusan) fejlettebb civilizációk életterében törvényekbe fogalmazódik
a másság
iránti tolerancia kötelezettsége.
A kisebbség
általában a többség kötelezettségét érti ez alatt. A többség szemléleti
változására pedig jellemző bizonyos tömegtehetetlenség: tartják magukat a régi
szemléleti megszokások.
A törvény egy ideig
elfordul, míg zajlanak a félreértési csetepaték, mert a mindkét oldalon meggyökeresedett
önvédelmi attitűdök terepén nehéz volna igazságot tenni. Sőt, a törvény érvénye
az egyének fizikai erőviszonyainak terepén hajlamos elenyészni! A törvénykező
tudja ezt, és talán nem véletlenül hagy rést a törvény sorai között, a törvény
érvénybe lépését követő civil értelmezési csűrcsavarások hatósági
csűrcsavarhatóságának reményében.
Azt gondolnánk, a
törvény - a törvénykezőt hatalomra emelő választói akarat jelentőségének
tudatában - hajlamos magába ágyazni a többség domináns milyenségi szemléletét -
így volt ez legalábbis hosszú történelmi időkön át.
A modern kori fejlemények
- átlátván a filozofikusan felszabadult elme az uralom antagonizmusait -
sajátos fordulatot mutatnak: manapság a törvénykezés éppen hogy szembe fordul a
többségi másság akaratával - a kisebbségek és értelemszerűen a kisebbségi másság
emberi
jogokkal címkézett hangzatos védelmében, éspedig az egyetlen módon,
amire képes: elnyomja az ellentétes követelések másik oldalán ágáló többséget.
Pedig másság az is!
Indokul szolgál
ilyesmire talán az, hogy a történelmi események során általában a domináns milyenségeiben
értett többség az, aki nagy és visszás tettekkel lejáratja magát. Legyen így
örökre? Hát csakugyan, nem egy jobb, gyökeresen más világra kéne már ébrednünk
egy szép napon? Na persze hogy épül egy ilyen más világ, mik volnának arra és üdvösségére a garanciák?
Az ember elbizonytalanodik.
Így manapság a régi
másság a többségi, domináns oldalon, a liberalizmus világot átfogó szólamainak
engedve, gyakorta kirakat-vereséget szenved.
Mintha már a
törvénykezés és következésképp az igazságszolgáltatás is boxkesztyűt húzott... na bocs, csak
kalapácsot rántott volna. De mit is tehetne? Csépeli a régi másságot az új másságok védelmében.
Nem ilyesmit sejtet-e akár Kocsis Máté minapi esete is, aki mintha nem kapott
volna jogot arra, hogy ósdi milyenségét a törvény színe előtt védelmébe
vehesse.
yin és yang másságának megítélése |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése