Kezdjük közhellyel:
óriási az érdeklődés a vizualitás iránt! Számtalan képességében bámulatos eszköz
kínálkozik látványkeltésre, vizuális megszólalásra, akár még közüdvösre is. Új társadalmilag honorált
szerepek kristályosodnak ki (kurátorok, képszerkesztők, intermediális
szűzföldek kísérletező és teoretikus feltörői, vizuális kommunikátorok, médi-tanárok
stb.) Új szerepvállalási lehetőségekkel kecsegtetik a MOME diploma-beköszöntők
a lepapírolt tanulásból frissen szabadultakat. Hogy mi mindennek lehet majd
diplomával az élére állni. A gyengébb nemen eluralkodó nagy érdeklődés jelentős
mértékben a fotográfiai és képfeldolgozó eszközök ama kezességének köszönhető,
mikről nagyanyáink még álmodni sem mertek. Loholnak aztán a világnézeti fejlemények
és a kreatív ambíció fókuszában termő jelenségek nyomában a teoretikusok
valamint a csinálni nem, de magyarázni tudók.
A fotózás a
legtöbbet hozta a szellemi konyhára az elmúlt 170 évben. Így-úgy már a hagyományos ábrázoló művészet nyelvén beszélni
tanultak is mind inkább a fotó körül legyeskednek.
A fotografálás és ím
már a videózás valamint a multimédia iránti érdeklődés mentén kínálják magukat
a - kis túlzással gomba módra szaporodó - felsőoktatási intézmények, élükön a
nagy múltra rátelepedett, korábban iparművészeti főiskolának mondott MOME.
A vizuális
felsőoktatásba hallgatóként bekerülni egyenes út egyfajta nyílt-pálya választás
felé. Képzőművész volnál vagy fotográfus vagy mindenféle majdani események
kurátor-karmestere vagy csak kifejezési formák iránt el nem kötelezett instant
kísérletező (volt pénzed drága kütyükre)? Nem kell elhamarkodottan eldönteni. Képlékeny,
folyvást újraértelmezendő terepen vagyunk.
A MOME fotó
tanszéke időnkint újrafogalmazza képzési filozófiáját. Az egyetem 2010-es diploma
bemutatkozásokat kísérő kiáltványából ez csengett ki:
"A szakon
végzett vizuális művészek képesek nem csupán képalkotói problémaként kezelni a
különböző fotográfiai műfajokat és médiafelületeket, hanem kommunikációs,
információs struktúrában gondolkodnak. A piaci, kutatási vagy művészeti
projektek résztvevőiként alkalmasak a különböző kompetenciák közötti híd
szerepét betölteni és alkotó csoportok vezetését vállalni." Micsoda
omnipotenciális kínálkozás ez!
Kudász Gábor Arion
az idei MOME fotó-diploma újság beköszöntőjében viszont aggodalmasan inti a
hallgatókat: "Tudnotok kell, hogy ez a diploma nem tesz művésszé, csak
képességetek és kitartásotok bizonyítéka." Kudász több szót szentel
azoknak, akik "Ma azt sugallják sokfelől, hogy a véleménynyilvánítás és
tiltakozás eszköze a távolmaradás és a hallgatás." - valamint azoknak,
akik - "arra kérnek titeket, hogy
ne állítsatok ki, hogy ne pályázzatok, és megszégyenítenek, ha sikert értek el,
akik azt üzenik nektek, hogy nem érdemes új utakat kipróbálni..." s az
ártalom motívumaként említ bizonyos burkoltan ártó célt, "hogy adjátok fel
önmagatokat, hogy váljatok áttetszővé, és ne zavarjátok fel az állóvizet."
Nos, ebben az állóvízben, mint halljuk, tíznél több
milliárdok kínálkoznak az egyetem kívül-belül értett fejlesztésére.
Kultúrpolitikánk jelen, konzervatív állása szerint lehet azonban valóban, hogy
kicsivel kevesebb mostanában a kényeztetés, mint amihez a MOME szokva volt.
Kudász Gábor a
fotográfusokat olyasféle nem szabványos fogaskeréknek nevezi, akik éppen
kívülállóságuk okán nélkülözhetetlenek, mert "kéretlenül is magukra
vállalják a felelősséget és nem hallgatnak..." szemben a hallgatásba
burkolózókkal és a távolmaradókkal.
Mindeme
hovatartozási meghatározások ellenére a különféle felsőoktatási intézmények
vizuális irányultságú hallgatói tanulmányaik végén naná, hogy művésznek gondolják magukat, miközben
meg a művészeti szempontból hagyományosan fontosnak tekintett, legalább is a
pályaválasztási indíttatásban korábban még
első helyen közreható u.n. tehetség,
azaz a különösség felmutatása iránti érzék mintha lassan lényegtelenné válna. Hasonlóképp
mind lanyhább az integrálódás mindama esztétikai szempontokhoz is, melyek
alapján a befogadó az u.n. művészi alkotás természettől feljogosított, szuverén
dekódolójának tekinthetné magát.
Ennek nyomán mind
gyakrabban tapasztaljuk, hogy a momés és más friss diplomások, legszikrányibb
érdeklődésünket látva, kezdik megmondani nekünk, hogy az ő nyakatekert
koncepciók között fogant képeiken pontosan mit kell látnunk.
Bizonyára sok
jóval, hasznossal töltekeznek a képzés ideje alatt. Tanulnak friss szemmel látni, tanulnak
messzire tekinteni a kultúra történelmi dimenziójában, tanulnak átlátni a
közhelyes szemléleti örökségen. Keresik helyüket - csak nem közöttünk, elődeik között, hanem a totális szemléletváltás és a gainfull business ígéretes
terepein.
A képzésnek, talán
pontosabban a hallgatókat képző tanárok trendeket követő - vagy csak
tapogatózó? - indíttatásainak nyomán egy tucat okostojás mutatkozott be idén a
Kaposvári Egyetem fotográfiai szakágának diploma kiállításán is, a budapesti
Fugában - hozzá kell tennünk e pejoratív vélekedéshez: szemlátomást.
Szemlátomást - mert
hogy ilyen alkalmakkor a szemünket nem mint olvasószerszámot, s nem is mint társadalmi
helyzetfelismerő optikát, hanem mint komplex esztétikai érzékelésünk legfőbb
inputját tartjuk nyitva. E pozícióból szembe tűnő volt, hogy a diákok között mindenféle
vizsgálódások és kutakodások folynak az ön-pszichoterápia, a látásfiziológia, a
társadalomfilozófia és a médiaszemléletek területeit érintgetve.
Ha nem olvassuk a
diplomamunkák élén apologizáló narratívákat, hanem csak nézünk, és keressük a
látványkínálat számunkra fontos értelmét, megszállja elménket a gyanú, hogy sem
a növendékek, sem oktatóik nincsenek képben a láttatás és az esztétikum lényegi
hasznát illetően. Ha nem lógnának folyvást e címkén: művész, mindegy is lenne.
Fáradságos
felkészüléssel született kis vizuális zagyvaságok bukkannak fel itt-ott a
falakon, aminek fontosságát okostojás mondatok próbálják bizonygatni.
Az egyirányba
képzettek persze jól elvannak egymás között. Igen, most ez van. Képzők és
képzettek valamennyien részesei a szavak - pontosabban a fogalmak - eredendő
jelentését felülíró revíziónak.
Miközben a
befogadói nagyközönség az esztétika kérdéseiben még mindig szépre tart, a
kultúrpolitika meg beleugat a legbelsőbb művész-indíttatásba, az újító elmék a
követhetetlenségbe menekülnek, és a képzés által beavatottak körei maguknak
kreált zsargonnyelven agyalnak. Mutatkoznak persze a teoretikus kutatók a
kulturális jelen kirakataiban, naná, csak mintha közben meg önmaguk
szóalakzatain kívül semmi és senki nem érdekelné őket.
Vagy tíz évvel
ezelőtt kreáltunk (unalmunkban, csak magunknak :-) egy nevet annak, ami
köröttünk zajlik: PAM, azaz Photograph Aided Manifestation. Fotóval
illusztrált, vagy inkább csak színesített ideológiai és köldöknéző megnyilatkozások,
diskurzusok - ezek zajlanak már jó ideje. Részben érthető: történelmünk kellő
okot szolgáltat a civilizációs revízióra. Ámde a művészet terepén ez a sok
kortársi teoretikus purparlé, miként az összes eddigi mind, nem egyéb-e, mint a
nagy egész törvényszerűségeinek kötelmei között való, de azokat felülírni nem
képes hánykolódás? Csak hát bekerül a történelemkönyvekbe!
Ami a Fugában volt
látható (Kaposvár, MOME): jószerével csak fotóval támogatott okoskodás, más
irányból: esztétikai unalom. A művészet specifikus sajátja - az ide sorolt
törekvésekben rejlő eredendő intenció, a valóság érzéki megismerésére irányuló
formáló cselekvés okán - éppen az, hogy a jel - jelentés - jelentőség
pszichénket uralni képes hierarchikus építményéből kimarad a jelentés, és a jel
- éppen a különösség iránti tehetség megnyilvánulásának köszönhetően -
közvetlenül tesz szert jelentőségre.
Ilyesféle bravúr,
sajnos, egyre ritkábban kerül szemünk elé, lévén, hogy az a bizonyos istenadta
tehetség háttérbe szorul. És valóban, miért is ne: az istenadta tehetség még
semmi rossztól nem mentette meg az emberi világot.
Egyre inkább az értjük,
mit akart esete forog fenn az érezzük, mi az üzenet helyett. S
mintha erről nem a hallgatók tehetnének, hiszen a veleszületett tehetség miért
ne lenne váltig adott a mindmáig még eredendő szisztéma szerint születő
emberben? Mintha módszeresen kiirtanák a legújabb generációkból az ilyen irányú
affinitást. Na kik? Éppen a felsőoktatásba visszakerülő, hagyomány tagadó
trendek nyomában "módosultan" képzettek.
Legyen személyes
teoretikus meggyőződésünk és esztétikai ízlésünk privát hozadéka a meglátás,
hogy a kaposváriak kiállításának egyetlen olyan szereplője, aki az érzéki
felfedezés művészi útjait járni születettnek tűnik - itt és most legalább is, Vincze
Attila, az ő Mégis más című sorozatával. Őt leszámítva a valóság lefényképezése
terén leginkább nézhetetlen sorozatocskákkal találkoztunk.
Ha el kell
fogadnunk, hogy ma nem művészetet, hanem kulturális közszerepet kell szolgálnia
a fényképező hivatásnak, akkor a sajtófotó gazdagabb és értelmesebb útnak
látszik, mert szemben a sok konceptuális fotószínházi játszadozással,
többé-kevésbé etikusan és őszintén az emberi élet őszinte és eleven színterei
felé tör. A vizuális köldöknézés fellegváraiból lefelé nézők hajlanak azonban arra,
hogy lenézzék a vizuális cselekvés eme színtereit.
Kis rakás művészet a Képzőművészeti Egyetem Barcsay termében |
Tizenkét nevet
tűntet fel a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszék idei diploma
kiállításának katalógusa. Kínálatuk része volt a Múzeumok Éjszakája ez évi
programjának (az egyetem Barcsay termében egy ideig talán még látható.) A
kiállított munkák zöme ugyancsak belterjes érdeklődésre számot tartó
kísérletezésként hatott. Egyetlen kivételnek Gutema Dávid szimplifikált
technikájú animációba oltott esszéje tűnt, újfajta mini Ember tragédiája, mely
számtalan apró karikaturisztikus leleménnyel fikázza korunk milyenségét,
cinikus keserűséggel illeti civilizációnk elidegenedésbe kergető áldásait. Lehet,
hogy ugyanilyen jó a többi mutatkozás is, de mi Őt találtuk az egyetlen
kivételnek, kinél formát keres és talál a legbelsőbb indulat.
A világot a maga
érzékek feletti valóságában mind kevesebben kívánják megtapintani. Az új
generációk mintha már tojáshéjas korukban is úgy tudnák, hogy csak tudni kell,
s ők tudják is már, mit érdemes tudni. Az intermédiából aztán tényleg szinte
minden út a médiába vezet, ami viszont a gazdaság foglya, és ami - a maga
hasznára - eladja a bénán bámulóknak a virulens hangadókat. Virulensnek kell
tehát lenni és hangadónak. Bejön. Tágul és tágul a média terep.
Az ősi széptevésen
és hasonlítás-bravúrokon korról korra mind inkább túllépő autonóm művészet
követése - nem könnyű terep. A magas
művészet áldásain osztozni mindig is csak az volt képes, aki megtanult
ráhangolódni, képben volt a kultúra mindenkori törekvéseinek légkörében. A művészet önmagáért
való voltából nem csupán a psziché meríthet, hanem az elme is, így valósul meg érzékeléseink
felsőbb, korszerűnek mondható koherenciája. A belső szem, a belső fül, az
identitás-tapasztalás és az örök kíváncsiság. A művészi alkotás értelme
ráhangolt befogadó psziché nélkül mi volna? Csak hogy ez a hangolás nem
kínálkozik mindenkinek. A melléhangolás, az csapódik le mindinkább, s a
korszerű utáni rohanás nyomán dívik a "művészkörök" kiállítóhelyi
mutatkozásai iránti vak empátia, egyfajta bóvli visszaigazolás.
Mi azt valljuk,
hogy a művészeti tett eredendő emberi adottságon alapul, a különösség
felmutatása iránti érzéken, aminek - teremtett adottságaink okán - igen sok
köze van az esztétikum iránti - meglehet változó-fejlődő, de velünk született -
fogékonysághoz.
A szociális
beavatkozások iránt ambicionáltak viszont - lásd pl. avantgarde - megpróbálják
a művészet értelmét újradefiniálni, hogy e tekintélyes szó aurájába ágyazhassák
társadalmi és ideológiai forrongásaikat. A modern fotográfiai és képfeldolgozó technika
korábban nem ismert kreativitást - látványos és leleményes megszólalást - kínál
a vele bánóknak. Ilyenformán ma igazán könnyű összetéveszteni a kommunikációs forrongást a
művészettel.
Következésképp nem
csak a művészi látás iránt tehetséggel bírók kerülnek be a művészetinek mondott
felsőoktatásba, hanem azok is, akiket a kommunikációs szerepvállalás, a
társadalmi viszonyok befolyásolása izgat. Ez nem lenne baj, csak lassacskán
mindenki - politikusoktól a kiállítás-látogató sznobokig - úgy tudja, hogy karrier képes művész habitusra
csupán főiskolai, egyetemi diplomával lehet szert tenni. Különösen könnyű lett
e nyomvonalon haladni a fényképezésben, mert a szakmai tudás java gyárilag
beépül a fényképezőgépekbe. Fáradság nélküli kaland lett felkészültnek
mutatkozni. A trendi képzésben nem részesülők viszont mintha kiszorulnának a
művészi elismertség terepéről. Szerencsekívánatunk a kivételnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése