Szakolczay Lajos az ArtPhoto Galériában
Szakolczay
legfőképpen irodalomkritikus, de gyakorta nyit meg művészeti kiállításokat.
Minden fellépése
szuverén projekt. Tulajdonképpen mindegy lenne, miről szól maga a kiállítás,
mindegy lenne ez ahhoz, hogy Szakolczay elmélyültet, emelkedettet és kitüntetőt
alkosson. Azzal persze tartozik nyilván önbecsülésének és nekünk, mítosz
teremtésre fogékony követőinek is, hogy ne tévedjen nagyot értékillesztés
dolgában.
Ő az egyik nagy
mítosz-teremtője Baricz Kati fotóművész mesés életének, a másik mellett, aki
maga Baricz Kati.
Baricz Kati méltán lépett most kicsiny, de kézműves sugallatú kópiáival az ArtPhotó Galériában
felvonultatott jeles nevek sorába. És lám, ott van persze, hiszen ki más
nyithatná meg tárlatát, mint Szakolczay Lajos, akit valamiféle teenageri öröm
kötöz a bariczi személyiség frissen és fáradhatatlanul csobogó patakzásához.
Bár kiállítási
meghívóján oda sorolja magát, Baricz nem illik az u.n. kortárs fotográfusi
képbe. Logikailag kortársa volna ő mindazoknak, akik trendi pózokban szellemi
köldöküket nézegetik, és a kortárs művész címet teoretikus háttérembereik hangzatos
nyilatkozatai nyomán maguknak vindikálják, de mégsem az, mivel a kifejezés -
kortárs fotográfia - ím már fotótörténeti tényként kisajátíttatott, más
megmutatkozási jelenségekhez kötődik.
Baricz persze
fütyül a placeholder figurákra, és Szakolczay is átröppen e problematika
felett. Röppen, igen, szelleme szárnyain, holott - sajnálatunkra - néha már
bottal látni itt-ott, az irodalmi élet látványos berkeiben. Mindketten tudják
jól, miként méltó társa egy művész a kor legjobbjainak.
Baricz nem trendi,
mert túlságosan szuverén, őszinte és önfeláldozó, aki a művészként található
értékeket önmagában keresi. Művész élete kalandos, játékos, nem másol sem
céltartalmakat, sem stílust.
A Szakolczay
szavaiban őt körülölelő mítosz nem ősi időkről szól, hanem inkább ontológiai
gyökerű, azt meséli, hogyan épült fel s mit olvasztott magába a bariczi
személyiség, hogy ”avantgárdnak is mondható, csak a művészetnek élő
személyisége átlépett számtalan határt.” Baricz szemét Szakolczay istenáldotta
instrumentumnak becézi, s említi a fonyódi kertet, mint organikus,
növénycsodáival gyönyörködtető hátteret, melyből kiolvasható a mítoszi tudás.
„Vagyis, hogy az angyali, gyakorta angyalokat is fogadó Paradicsom miként képes
ösztönző erővé – a szépségen túl egyúttal az életerő tudatosítójává válni.”
Baricz most
kiállított és sok évtizede exponált fotóinak jelentős részét azért nem mutatta
be sehol, mert valaha túl szépnek találta. Szakolczay az értés fényébe
öltözteti e hajdani attitűdöt. Szerinte Baricz „lázadásnak fogta föl az extrém
eseteket. Kompozíciós bravúrral azért akart kilépni a megszokott térből, hogy
újabb, azaz egyedi, csak rá jellemző „Bariczkatis” teret teremtsen. Ehhez saját
teste és mitológiai rendszere is segítette, ...”szimbólumokban bővelkedő
poétikus invenciója.”
Szakolczay szóba
hozza a fonyódi kertet, ahol Baricz ma él, s amit okkal „apám kertje”-ként
nevez, s ami számtalan fotográfiai képre formáltságában valóban a rejtélyek
kertje lett. Ennek kapcsán említi az Utolsó vacsora című monumentális
kompozíciót is, ami, „az egyedüllét, a fájdalmas magány képi döbbenete. Hol
vannak a társak, a barátok, akik oldani tudnák a csendet, a rettenetet? (Egy
későbbi sorozatban Baricz Kati a tizenkét férfi – tizenkét apostol –
aktfotójában megteremtette a lehetséges „vacsoravendégeket”.) Ezer jelképi
lelemény közül hadd emeljem ki a műveltségélményről tanúskodó mozzanatot! A
Leonardo festményén szereplő, Krisztus fejét kiemelő ablak-fény glória a
mostani fotón a fonyódi kert jelmezarzenáljával bravúrosan visszahozatott.”
Csupán azért
említjük most e szavakat, mert szeretnénk kimondani, hogy Szakolczay Lajosban
Baricz Kati önmagához méltó, értő álmodótársra lelt, aki szerint „fontos a
technika, de még fontosabb az esztétikai érték” és „a Baricz Kati-féle
univerzumban a kettő összetartozik.”
„Mivel ragad
magával a Baricz-fotó? Avval, ahogyan szinte fény-lélegzetet vesz, és a
körülötte lévő környezetet is szinte sokkolja.”
Szakolczay
nagyszerű képelemző leírásokkal tisztelte meg az ArtPhoto Galéria kicsiny
terében szorongó híveket Fénertől, Kornisstól egészen D-Vektorig, ki utóbbi
csak a bejárat küszöbén szorongott, nem tartva persze ezt méltatlannak magához,
dehogy, hiszen még a nagy Kincses is beérte a kint rekedt sokaságban a járda
távolabbi szegélyével.
Mindeközben a
kiváló Szakolczay ontotta odabent esztétikai felismeréseit, például, hogy „a
Jel című képen (1995-2016) a háromszöget adó test például az isteni
tökéletesség (harmónia, arányosság, stabilitás) jelképe, míg a Fannin
(Rádpuszta, 2013-2016) az a tüllkendővel félig letakart, végtelenbe nyújtózó,
szállni kívánkozó, átszellemült alak boldogság faktora igézi meg a szemlélőt,
amely akarva-akaratlan a korpusz megfeszítettségét is sugallja.”
Lánymodelljeiben,
létezésük megfotografált titokzatosságában ott bujkál Baricz Kati mag is.
Szakolczay meglátásában: „Eme átváltozásnak nem kevés költői sugallata van, és
annál is több álom-valósága. Azonosulás, lelki hullámhosszon való egyezés a
masina elé kívánkozó, vagy kért-csalogatott szereplővel. Mert, hogy Botticelli
Vénuszát újrateremtsük – a nagyméretű kompozíció összes hatásmechanizmusát egy
képbe tömörítő Lídia (1994-2012, Lambda print) ilyen kép –, egy kissé magunknak
is Vénusszá kell válnunk. Baricz Kati az érzékeny, világra és szépségre nyitott
„átváltozó-művész” minderre képes.”
Kincses
mindeközben, ott a járda szélen megvallotta régről magában hordott fotográfiai
pillanat-álmát: elkapni azt, amint egy szarvas hím agancsát a földre hullatja.
Igen, dédelgetünk magunk is efféle elkapás-ábrándokat. Ezekhez már csak
fotográfussá kéne lenni.
Szakolczay, ki
Baricz műtörténeti múltba ágyazódó mitologikumának patináját értőn fényezi, végül
kimondta az utolsó összegző mondatot: „A szépség bűvöletében, és ahogyan
korábbi tanulmányomban írtam, a szépség fájdalmában él. Sosem akar ezektől
szabadulni, hiszen ebből a furcsa kettősből születik fotóinak kozmosza.”
Baricz pedig eme
fájdalmat magáról értőn lesöpörve villanyt olttatott, s miként szokása, most
sem bírta ki egy csacsogó mini-performance nélkül.
Valamivel később
láttuk aztán, amint az ősz mester, ki megcsillantotta az ArtPhoto Galéria kicsiny,
de fényben és otthonosságban gazdag kiállítótermében szelleme újabb
gyöngyszemét, s akinek efféle gyöngyei sokaságából kiállítása talán még sosem
volt, pedig megérdemelné, hitvese oldalán lassan beleolvad a Bartók Béla úti
messzeségbe. Mintha botja ezúttal nem lett volna vele. Ez valamelyest
megnyugtatóan hatott.
![]() |
A Baricz performance (kis csalás, persze, mi ebben vagyunk jók :-) |
Nagyszerű!!!
VálaszTörlésNagyszerű!!!
VálaszTörlésEz egészen különleges lett. A megnyitó folytatásaként olvastam.
VálaszTörlés...te pedig szavaiddal mindkettőjükhöz emelkedtél...
VálaszTörlés