Miközben fél
szemmel, ahogy szoktam, Arisztotelész Nagy etikájával szemezek (eddig még
mindig beletört érdeklődésem bicskája), másik szemem megakad a Reuters
híradásán:
A neonáci
tömeggyilkos, Andrej Breivik, aki 77 emberrel végzett egy Oszlói robbantás
majd az Utoya szigetén lévő diáktáborban végrehajtott mészárlás során, most perli
börtönét, mert szerinte fogva tartásának körülményei sértik emberi jogait.
Breivik sajátos
elveibe vetett hittel mészárolt, és azok iránti hitében meg nem rendülve
tengődik most börtönében, valamiféle szókratészien makacs megvetéssel jogállami
és morális környezetének érvei iránt.
Kéne egy
felejtésben teljes, anakronisztikus időutazás, hogy Arisztotelész Nagy etikája
fényt gyújthasson elmémben, hogy fejtegetéseit élvezni is tudjam. Hiszen mennyi
meglepetés érte a mindentudásról képzelgő elmét azóta, amitől az ókorban kelt bölcseleti
konklúzióknak okuk volna, bizony, hátra hőkölni.
De mintha makacsul
és vakon örökítenénk tovább mindama tudást - na, nem mi, hanem csak ők - a
követésre születettek, a lexikális buzgalom olcsó rutinjaival gazdagodó hörcsög
elmék. Mikor mi történt, ki mit mondott. Pedig mindaz már csak a tisztelendő és
egyben felettébb elgondolkodtató kulturális örökség, geocentrikus logikai homály,
amit rég elvakított tények fényével a naprendszer. Vértje talán az emberi
szellem méltóságának, de nem iránytű egy lehetséges jobb, kevesebb csalódással
kecsegtető jövő felé.
Eme március idusán,
Brüsszelből hazatérvén Orbán Viktor sajátos szövésű mondatokat hallat. Mintha
már csak hivatalában neki kijáró akarati szabadságát, a kormányzat méltóságát
védelmezné a kötelező kvóta kérdését érintő szavaival: „Csak önkéntesen! Akkor
veszünk részt benne, ha akarunk.” Nem annak a kilátásba helyezése-e ez, hogy ha
szépen kérik, netán Merkel egyenesen hason csúszva kéri, akkor máris?
A társadalmi lét
maga a társadalmi berendezkedésre irányuló teóriák legfőbb kritikája. Csak ki
figyel oda?
Hol már az a
logika, aminek mentén Szókratész zengette elméjét a nyelv pompás akusztikai
köntösében?! Bár kínálkoztak az elmélkedés egyéb útjai, az eltelt századok
során a filozófus mind inkább elődei önkényesen újraértelmezett szavainak
hálójába gabalyodott, s ma, ennek tudatában már csak gabalyítani, feltűnősködni
akar, a gyakorlat általi igazolás puszta reményéről is lemondva.
Az önmaga jövőjét
védelmezni képes társadalomban egy 21 év börtönre ítélt tömeggyilkosnak nem
lehetnének önmagára vonatkozó rendelkezési jogai. Az ember jogainak érvényéről
gyakorlatiasan gondolkodó társadalomban az emberi méltóság Breiviket is érintő
kérdéseiben az igazságszolgáltatásnak kellene, hogy legyenek őt, Breiviket is
érintő kötelezettségei. Ez volna a jogfosztottság állapotának jogi ellentétele
az emberi méltóság nevében.
Mintha még nem
sikerült volna elgondolni szabadság és korlátozás nélkülözhetetlen társadalmi
egyensúlyának mechanizmusát, feltárni törvény és erkölcs egymással való
összefüggéseit. Vagy éppen hogy a modern értékszemlélet bonyolult szövevénye
nem engedi ezt?
Egy jövőképes
társadalomban kell, hogy működjön valamiféle morálisan domináns önvédelmi
mechanizmus. E nélkül a gépies viselkedés (elidegenedés) felé, a falanszter
felé haladunk, az élet váratlan helyzeteiben érzéketlen lényekké leszünk,
akiknek valamiféle papírforma szerint életeséllyel egyenlő mértékben kijár a
megsemmisülés, a halál esélye is.
Egy egészséges
társadalomban bárki perelheti, és kell is, hogy perelje a börtönt Breivik
fogvatartásának emberhez méltatlan viszonyai okán, csak Breivik nem.
Breivik -
nyilatkozatai alapján legalább is - már egy lelketlen ideológiai robot. És
érdekes mód, a vele szemben állók az ő pózát készséggel visszatükrözik. Az igazságszolgáltatás
hagyja egy Breivik által megnyomni magán a gombot. A per meglesz. Mintha
kéjelegnének a svédek annak tudatában, hogy mennyire magasan enervált az ő
társadalmuk.
Nem szeretnék az
lenni, aki betéve tudja Arisztotelész Nagy etikáját, és nem látja, hogy ez a
könyv kérdésessé lett európai jövőnk szempontjából mennyire hasznavehetetlen
szófüzérekkel van teli.
A szavak értelme
közti hézagokban bujkál a hitnek, az érdeknek, az előítéletnek, az
érvényesülési taktikának, a hatalmi orrnál fogva vezetésnek sok-sok mozgató
motívuma, na meg az álcázott precedens meg a törvényi vakság és még mi minden,
amire nincs is szó. Se szó, se hézag. Elébe vágni mindezeknek nem lehet, mert
már (még mindig) nem tudni, valójában mi az etika, egyáltalán, minek kéne
fogalmi nevet adni. Már az is dicséretes, ha ezt-azt, rossz dolgokat
megszimatolunk, hogy aztán kesereghessünk miatta.
Én magam váltig nyúlkálok
még a könyv után, talán mert szeretek átlátni a szavakon, Arisztotelészén is, Breivikén
is, Orbánén is, és erre vágyom még a magam szófüzéreit illetően is. Talán mert rosszul
kulturált ember vagyok.
A Jóság virágos
réteken bolyong inkább, nem gondol semmit bölcseleteket megcsúfoló fejleményekről,
csak szívja magába a Nap melegét, s hálát zenget lelkében a virágos rétekért -
már amíg lesznek virágos rétek, már amíg lesz szerencséje megvédeni ösztöneit:
felismerni a virágos réteket, s szeretni azokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése