Kellemes órák a LUMASban
avagy milyen a valóság a ráción túl?
A budapesti LUMAS fotógaléria
december 6-án megünnepelte létét az Október 6 és az Arany János utcák közös
sarkán található elegáns bemutatótermében.
Jelen volt a német alapítású és
szerte a világban 36 galériát számláló fotó-műkereskedelmi hálózat egyik magyar
futtatottja, a díszes terekben lebegő lányokról megjelent sorozata óta
felkapott Bakonyi Bence, aki tanulmányait a MOMÉn végezte.
Mondhatjuk, ez a galéria -
légkörét emelendő – körültekintőn és dominánsan a valóság műfényes oldalát
mutatja. Már ha összfelületben tekintjük a dominanciát, hiszen legalább olyan
fontos a LUMAS kereskedelmi filozófiájában a classic, a fotótörténet híressé
lett neveinek vagy akár ismeretlenként tovatűnt szerzőinek alkotásai, a
nosztalgia-pillanatoknak inkjet printeken, kisebb kópiaméretben visszaigazolt divatja.
Műfényes oldal, mit tesz az?
Olyasmit, olyan fotót, ami műtermekben, kiagyalt pózokkal, vagy highliht
életszituációkban, a divat, a rivaldák fényében készül. Itt még az elefánt víz alá
merülése is elegáns és pompás. Esztétikailag emelkedett, pozitív képzelettel
megmachinált édes csendéletek, és levitáló lányok – persze! - Bakonyi Bencétől.
Hiába vannak emberek a képeken,
az emberről, mint sorsába vetettről igazában semmit nem tudni meg. A galéria
hálózat két német kiötlője és tulajdonosa jól meggondolt és két évtized alatt
jól bevált üzleti stratégiát követ. Hálózatuk működtetői is kötelezően az ő
elképzeléseiket és normáikat követik. Ajánlatokat ugyan tőlük is fogad a két alapító
által összefogott, Berlinben székelő portfólió menedzsment, de mindenben a két
német tulajdonos akarata dönt. Ízlésük nyilván a vásárlóképes elit ízlésének
nyomon követésén alapul.
Korábban s máshol szerzett
ismereteinkből úgy tudjuk, a művész a ráción túli valóságot képes tapintani s láthatóvá,
mások által is tapinthatóvá/láthatóvá tenni.
Na de mi van odaát?
Mi az ottani pillanatnyi jelen?
Az időben már eltávolodott, csak fotókon rögzült - nyilvánvaló - valóság léte, amin
átüt a volt-de-ott-már-nem-lehetünkből táplálkozó nosztalgia, csak
virtuálisan létezik, valójában nincs eleven jelene. Jelene csupán a tárgyiasult
kópiának van, ami makulátlan, kényes és költséges jószág.
Az eleven élet mindeközben itt
van mindenestül, és más, mint régen volt. Változik-e vele a ráción túli valóság
is? Mi ennek a mi mostani jelenünknek a ráción túli valósága?
A LUMASból tekintve problémátlan,
esztétikus lebegésnek látszik, az élet minden búja és baja nélkül. De hát ez volna
a mélyebb, vagy ha tetszik, emelkedettebb művészi igazság?
Vajon csak a ráció mutatja olyan
pocséknak és ellentmondásoktól terhesnek az emberi világot, mint amilyennek
hétköznapjainkban látjuk? Mit lát, mit tapint a művész odaát? A lét miféle
irracionális összetevőire van jogosítványa, s honnan, kitől e jogosítvány? Csak
a formákkal játszhat? A desztillált esztétikaiság, ez volna a művészet
játéktere?
Vagy pedig a művészi látás
továbbra is mélységes világából csupán az eladható, vagyis a nem szűkölködő,
potenciálisan tehát vevőnek számító társadalmi réteg ábrándozásait és
hedonizmusát megcélzó fotók választódnak ki itt és mindenütt, a fotó-műkereskedelmi
szférában?
Vagy esetleg a galériaképes fotóművész
nem is művész, csak valaki, aki tetszetősséggel kereskedik? Aki valójában nem
odaát keresi felfedezni valóit, hanem nagyon is ideát, csak ügyesen mímel, csak
úgy tesz, mintha szellemi portékáját odaátról hozná, mintha a kiscsaj bármi
irracionális kontextusban valóban lebegni lenne képes?
Aki fél milliót áldozhat egy
fotóra, és gyűjt ilyesmit, az jómódú kell hogy legyen.
Ezek a LUMASban is
megpillantható, galériaképes fotók nem valók húsz évente kifestett,
elpiszkolódott falakra, zsúfolt kis terekbe. Aki ilyen képeket gyűjt, követezésképp
anyagilag az átlagnál tehetősebb, érthető, ha léte határozván meg tudatát, nem
az élet savanykás ízeivel kívánja körülvenni magát. Ezek a négyzetmétereket
tűélesen megugró fotók a highlight életszint lakberendezési tárgyai. Várja,
keresi, fogadja őket a jólét által tehermentesített esztétikai figyelem.
Sejthető, hogy az ilyen kópiák
gyűjtője szemét, fülét és orrát az élet kellemeivel akarja betömni, és mi több,
talán azt sem kell tudnia, hogy eredendően, az ember eredendő pszichés
adottságaiból következően mi is volna az atavisztikus művész-attitűd.
Miért tudná? Máskülönben azt
úgyis felülírni látszik a kor. Elég, ha elhiszi valakinek, hogy mi az,
művészet, s hogy egy műtárgy mennyit ér.
Nincs az a művész, aki mélyebb
érzéki igazságokat, antagonisztikus ellentmondásokat, igaz kegyetlenséget,
őszinte bánatot és végső vereséget a LUMASban vagy más menő fotógalériákban el tudna
adni. Talán még ha szellemi kereslet lenne rá, akkor sem, mert az alighanem a
tudatlanság ellentmondásos kereslete volna, ami könnyen csalódásba torkollna s
veszteségbe taszítaná az így/rosszul orientálódott galéria alapítókat is. Ráadásul, rációhoz
szokott kereskedelmi szimattal nehéz nemes lelkesedést, miként ráción túli
igazságokat is helyesen feltételezni és felismerni.
A galériák által felkapott
fotográfusok által tükrözött kép tehát nem is a ráción túlról való, hanem
nagyon is innen, a racionális üzleti világból. A szlogen - The liberation of art –
blöffnek hangzik. A művészet szabadsága ma a virtuális kapcsolatok terepén közelít,
amiből, sajnos, nem következik egyben a művésznek magának a szabadsága is. Sok a megvilágosult dezertőr, aki nem kér az ideák szellemében értett
szabadságból. Alkotni muszáj, már ha navigálni nem is, ám a korszerű alkotó
eszközök, a művészet mai szerszámai költségessé teszik a művészi alkotást.
Mindeközben az állam csak ideológiai
szolgálóiról gondoskodik. Amit felszabadíthatnak a fotógalériák, az a
megalkuvás felé hajló belátás. Jó annak, akinek nem kell ezt átélnie, mert mindig
is ideát volt, s nem odaát!
Túllépve most a LUMAS tetszetősen
szelektív valóságképén, megkockáztatjuk, hogy a működőképes fotógalériának
(egyáltalán bármi művészeti ágban való műkereskedésnek) valójában nincs
szüksége filozófia értékű világképre, nincs filozófiája a szó tudományos, magasabb eszmei
értelmében. Nincs jövőnket formáló célja sem, ellentétben az
elméleti/művészetelméleti munkálkodással. A műkereskedelemnek csupán jelene
van, nem beszélve persze a feltételezetten jövőképes üzleti stratégiáról, ami evidencia. A
művészeti galéria kereskedelmi formáció: divatból táplálkozó műkereskedelmi értékkel kereskedik, esztétikai portékáit eladja gyorsan, és életérzéseit továbbadja bárkinek, aki
vásárlóképes vagy olyasminek mutatkozik. Végső bizonyosság a vásárlás. Következésképp ezek a vételre kínált műtárgyak
a vásárlóképesek szemléletének pillanatnyi irányát, világképét tükrözik. Néhány
művész, ki korábban kellett, most hirtelen nem kell többé, nyílván a kereslet
indikátorai jeleztek.
A vásárlóképesek, épp az itt
döntő szerephez jutó gazdasági pozíciójukból következően egyformák, ez statisztikailag kimutatható: nem ragadnak
le az élet problémáinál, jólét felé törekszenek szinte bármi áron. Nem vállalják
fel a társadalmi lét ellentmondásait, következésképp képi üzeneteket sem kérnek
ebből az irányból.
A galériák üzleti pozíciója
posztideologikus, ahogy Vilém Flusser mondaná, különösen a fotókkal
kereskedőké, lévén, hogy a legújabb fényképezőgépek éppen hogy a
posztideologikus alkotói viselkedésre ösztönöznek. (a ma lehetséges
felbontásnak köszönhetően hajszálpontosan leválasztható és eldobható a
kelletlen háttérvalóság stb.)
Ami a menő galériák falméretű,
makulátlan képi szövetű fotóiból sugárzik: a ráción túlra mutató mágia. Az élet
ellentmondásaitól molesztált, sújtott ember is szívesen vállal egy virtuális
utazást a mágikus ihletettség, a felhőtlen életérzések magasában. Jól esik, hogy csillogó szemünkkel
egy szombat estére, barátságos sütemények között vásárlóképesnek mutathatjuk
magunkat.
Ami legígéretesebb az egészben,
hogy noha a LUMAS vásárlóinak fel itt, a-közép-európai régióban külföldi, mégis
realitásoktól okosultnak s fellendülőben levőnek látszik a fotó-műkereskedelem
Magyarországon, a korábbi évekhez, a kudarcos próbálkozásokhoz képest
mindenképpen.
Csak el ne kiabáljuk!
A highlight mágia eliminálása mobillal
Mágia vagy sem, nem bírtuk ki, hogy lábra ne menjünk :-) |
Mágikus tekintetünkkel a LUMAS kirakatok |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése