A beigli hígítja a szellemet.
Napokon át nem írtunk semmi értelmeset.
Most, hogy hétköznap van megint,
előhúzzuk Régi Tanácsunkat Fotósoknak. Kis kerülővel válasz ez a kérdésre:
mitől van a fotónak micsodája?
Fotózz féltéglát, tiport hamut
vagy akár eldobott banánhéjat, miként Balla Demeter merte. Igen, ehhez szellemi
bátorság kell. Akkor viszont, ha van, kijöhet belőle valami, amiben saját
tollakkal ékeskedünk.
Nem mintha a sárguló emulziós
rétegen átsütő hajdani pillantás keltette nosztalgiától idegenkednénk.
Más miatt tereljük a figyelmet a féltéglák felé.
Környezetünk telis-tele van másokat dicsérő vizuális értékekkel. A
legtöbb amatőr ezeket fényképezi, ezeket mutogatja büszkén, netán önmaga iránti
elragadtatással. Pedig a néző szeme elé tálalni fotónkon a Lechner épületeket
vagy Michelangelo szobrait, nem ad választ a kérdésre, hogy mi, magunk képesek
vagyunk-e esztétikailag megformálni bármit is. Kis rendcsinálás a síkba szorított
térben, ennyi, amire esélyünk van ilyen témák közelében. Képeinket eluralják az
idegen értékek. Városi környezetben szinte nincs is más.
Az igénytelen néző persze örül,
ha vizuális VONZERŐT érez, talán nem is tud a fotó szerzőjéről, tömi magába a szépet.
Van fotó tehát, aminek a
vonzereje a lencsevégre kapott tárgyi környezetből, más által hozzáadott
esztétikai értékből táplálkozik. Milliárd ilyen kerül manapság szemünk elé.
Aztán van jóval kevesebb olyan,
aminek a vonzereje teljes mértékben a MEGPILLANTOTTSÁGból táplálkozik. Olyasféle
tárgyi valóságban fogant, ami zavaros semmi, érdektelen közhely volna a megpillantás
különös volta nélkül.
Ez volna az érzelmileg innovatív,
fotográfiailag eredensőnek mondható és dicséretes út.
Egyre több olyan fotó akad mind
eközben, amin rengeteg spekuláció mutatkozik, nehezen utánozható manipulációkat
sejtet, de nincs semmi vonzereje. Vagy esetleg van, sajnos, nagyon is van, csak miféle? Kedveltek
az archaikus világlátás-sablonok, a szörnyetegség meg a plug-in által turbózható
ezoterikus fantazmagóriák. Nyilván azért, mert tévelygő lelkülettel ezek iránt
vonzódnak sokan.
És hogy az alkotásokkal
szembesülő kulturális környezet mennyire igazságtalan, mind többen akadnak
olyan nézők a vizualitás terepén, akik befogadóként abszolút empatikusak. Nyelik az úgytudjákhogyot, mint kacsa a
nokedlit. Nem is a pszichés vonzerőre reagálnak, hanem divatmintákra. A vonzerő
számukra virtuális, a lelki táplálék valós jelenségével szemben szuverének:
abba látnak bele értéket, amibe akarnak, attól jönnek lázba, amitől úgy tudják,
lázba kell jönni manapság. A néző mára megtanulta vezérelni befogadói érzékeit.
Ide értve azt a képességet is, hogy le tud vetni látásáról mindenféle,
szocializáció során ráragadt konvenciót, képes értékszemléletét és empátiáját vakon
az irányadásban ambiciózus körökéhez igazítani.
A fentebb említett idegen
vizuális érték persze domináns hozzáadott minőség által űberelhető. Ez a
mozzanat, s még inkább ez az út a látás hatalmának felfedezése. A látásénak,
miben alkotóként, nézőként eredendően egyek volnánk.
Létezik aztán olyan fotó is, ami
a mások által létrehozott, s környezetünket gazdagító értékeket MEGITÉLÉS alá
vonja. Nem feltétlenül kritikailag vagy negációba fordítva, hanem esetleg csak
azokéval vetekedőn (kulturális, életérzésbeli stb. síkon) képes teret nyitni
újfajta értelmezéseknek, korhű életérzéseknek. Ez is egyike a beiglivel telt
szívvel kívánatosnak mondható utaknak.
Igen sok az olyan fotó manapság,
különösen a galériák és kiállítóterek terepén, ami nagyon profi technikával
mond el pszichés vonzerő tekintetében halálosan unalmas dolgokat, mondjuk, a
roppant finom felbontás még szokatlan voltára apellálva. Ezek a borotva éles,
technikás képek gyakorta csak bizonyos bennfentesek által ismert és kívánt, a
nagyközönség előtt rejtett diskurzusok részei, arról szólnak általában, hogy mi
volt előbb, a köldök vagy a nézés.
Civilizációs vakvágány ez, a
sokaságnak nem javasoljuk. Váltig arra biztatjuk a művészi becsvággyal megvert
sokaságot, hogy fotózzon féltéglát, félrecsordult levest, félre dobott
banánhéjat, abban a reményben, hogy érzelmeket, sejtéseket lesz képes kiváltani
vele, de az isten szerelmére, mintául ne vegye legelőször is, hogy az igazán
nagyok efféle témákkal hogyan boldogultak.
Utána, akkor már lehet. Sőt, nagyon
is fontos, épp azért, hogy felmérhessük, van-e a vizuális alkotás terepén egyáltalán
bármi keresni valónk.
Forrásban lévő vízcsepp |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése