Leginkább az ArtMarketekről hazafelé jövet szoktunk
szamárságokon filózni, de lehet azt bármikor.
Egyre gyakrabban hallja az ember,
hogy „kortárs művészet”, s úgy, mintha e kifejezés mögött valami forradalmi
rejlene, talán a művészetről gondolkodók paradigmaváltása. Művészeti paradigma,
mi fontos nézőszögből sarjad az? Nem annak fontos-e leginkább, akinek –hogy,
hogy nem – holmi Rubensek, Leonardók, Moholy Nagyok meg Capák előre learatták
lehetséges babérjait?
Mi kortárs művészek vagyunk, ti
viszont csak jelenkoriak, hangoztatja egy nemzetközi divatok felé tapintó
szövetkezés.
A kulturális tettek értéke viszonylagos
dolog, bár a művészi tett lényege állandónak látszik, amíg az ember alapjaiban
ugyanaz, mint amilyennek teremtve volt. Ám ha a kultúra egész mibenléte mégis egyféle
civilizációs változó volna, akkor a kulturális érték érvényessége konszenzus
dolga, valóban. Tetű lassú és véletlenszerű az ide irányuló összebólintás, de
előbb-utóbb híre kel, ha megtörtént.
Egy valamikori napon kortársira
és jelenkorira hasadt a művészek hajdan sem egységes mineműsége. A kor hozta
magával ezt a hasadást. Bizonyára így van, ha ennyire mondják, hogy így van. Uraim,
vegyék úgy, ez tehát realitás! (Hölgyeim, csak nyugodtan Önök is, mintha csak
szintén Uraim lennének!)
Miben áll a kortárssághoz való
integrálódásunk gyakorlati értelme? A tétova mecénások és a kulturális budget
elérhetőségében, továbbá a kultúra terében közreható egyéni erők hatványozó
interferenciáiban, a divatba jött formaságok és közelítések szembeszökő hangsúlyaival
való könnyed rokonulásban.
Ha leoldhatnánk művészmagunkról valamiféle oldószerrel a folyton
termő és ránk kövülő kölcsönösködés összetartó ragacsát, és ha elkergethetnénk
magunktól a folyvást köröttünk sűrűsödő sznobokat is, akkor ott állnánk műveinkkel
egyes-egyedül ajánlataink piacán, és a nem beavatott, a természettől
természetesre fogékony közönség csak azon pihentetné meg tekintetét, aki az
eredendő, még idomítatlan emberi érzékekhez és a romlatlan képzelethez szól, s
a nem racionális szférákból vetít értelmet a racionális jelen zűrős dolgaira.
Lehet, hogy összezavart agyával keveset értene ez a közönség a koncepciókból, de
érzékelné, hogy mit volna jó érteni.
Az érzés nem is annyira, hanem leginkább
a gondolat interferál, manapság már nagyon-nagyon vadul, s mintha mára a túl
sok történeti és más reflektív áttételeződés okán elzápult volna a halhatatlanság,
s széthordták volna annak aranyfedezetét, a mesterségi bravúrt és az atavisztikus
iránti érzéket. (Mondhatjuk, a minap, Balla Demeter kiállításán Tímár Péter, a
szerzőt magasztaló megnyitó beszédében, ez utóbbira célzott a Kardos Sándortól
idézett metaforikus szavakkal: „az a művész, akit megérintett Isten ujja”)
A süketek persze csak fújják a
magukét: követhetetlen logikával vált értelmet a művészet mivolt
újradefiniálásának divatja. A konceptualitás és a lóugrásos következtetés
interferenciái gerjednek össze újra és újra, olyannyira, hogy az agyalókat
leszámítva lassacskán mindannyiunk számára hiteltelenné lesz az okosság, s belterjessé
az egymás szavait kiforgatók vitatkozása is.
Ha - mondtuk fentebb, ám az említett
oldószer nem létezik, és a sznobok sem kergethetők el, mert a dilettantizmus kíváncsiságnak
nevezett farvizén folyvást újak teremnek. Hűtlenségüket és mérvadó voltuk
hiányát álcázva özönlenek a szólítás mindenkori színpadai felé.
Kortárs művészek. Azok a fránya
interferenciák mindig erősek és dominánsak, mindig van s lesz is kiváltság-cirkusz
a pódiumokon, és éppen mindig nem illik leleplezni a bohócokat, nem is ajánlatos,
mert interferálásban (vagy ha tetszik: összeverődésben) van az erő.
Kortárs művek. Míg a virulensek
és nyakatekert ambiciózusok dobálják vakon a mukkanás köveit szellemük
állóvízébe, közöttük révedezik az a néhány zseni is. Lassan tehát a sommázatos
szavakkal!
Mi pedig, írogatók esetleg csak
hallgassunk! Hiszen mi meg tán csak vakon kavarjuk a magunk állóvizét.
De inkább mégsem hallgatunk.
Kortárs irányzat. A művészet történetét
sokan már csak azért tanulmányozzák, hogy tudják, min kell túl lenniök, ha modernnek
és korszerűnek kívánnak látszani.
A MAOE október harmadikai Kortárs Digitális Fotó kiállítása fittyet hány a kötelező szemléleti korlátokra, s korunk jelenségeivel foglalkozik.
A MAOE október harmadikai Kortárs Digitális Fotó kiállítása fittyet hány a kötelező szemléleti korlátokra, s korunk jelenségeivel foglalkozik.
folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése