csűrcsavarjuk még kicsit a témát!
A kortársi címkével elkülönített
fotográfusi tevékenykedés újabban egyfajta társadalom-, sőt, civilizációkritikai
megnyilatkozás, már ha a civilizáció egészét, sőt, a civilizációk összességét
érintő elemző vagy kritikai észrevételeket és ezek revízióját is illethetjük efféle
szóval.
A kortárs fotográfia egyik
jellegzetessége olyan objektumok képi rögzítése, melyekhez valamilyen
ideológiai, társadalomkritikai – fiatalabbaknál okostojási – közlés, okfejtés
társul. A kép narratíva nélkül - lévén, hogy nem formai természetű a lényeg – legtöbbször
értelmetlen.
A kortárs jelzővel címkézett
fotográfiai tevékenység terén csak úgy kerülhetünk tehát képbe, ha ismerjük a
háttérben (ő maguk felől: előtérben) zajló társadalomkritikai diskurzusokat.
E fotográfiai szegmens lényegének
megpillantásában megzavarhat bennünket, hogy az u.n. tehetségesek nem tudják
megállni, hogy ne próbáljanak komponálni is, hogy ne próbálják esztétikailag is
megformálni a figyelmük tárgyáról alkotott képet, és irracionális megérzéseiket.
Ám ez itt, a címben megcélzott fogalomkörben nem a dolog lényege, ezért a
tehetségesek könnyen kibukhatnak a kortársak soraiból.
A fentiek okán az u.n. kortárs
fotó nem tartozik az ember ama eredendő értelemben vett és lényegében
specifikus, irracionális vagy hízelgőbben szólva ráción túlra tekintő
érdeklődésének körébe, melyet nekünk elméleti aspektusból, szigorúan a
kulturális törekvések szegmensén belül művészetként sikerült elkülönítenünk.
Mégis, a kortárs fotósok - bár egészen másra törekednek - ragaszkodnak, sőt, kapaszkodnak
a művész titulusba.
Nem azért van-e ez, mert a művész
címkének történeti rangja van?
Az se kerülje el figyelmünket,
hogy ez a nem éppen logikusan, de annál erőszakosabban vágyott művész címke a kulturális
javak és lehetőségek elosztása terén gyakran, egy fajta random
következetlenséggel kiváltságokra jogosít. Nem csekély mértékben azért így,
mert a kultúrpolitika és a művészeti élet háttérfigurái, na meg a potenciális
mecenatúra hangadói rendszerint nem igazán értik, miről beszélnek azok, akik a kreatív
szakmák körében ma a leghangosabban beszélnek, másrészt mert a mindenkor
érvényes ideológiai jelbeszéd hűséges szolgálóit a hatalom e rangos címke
mentén ím már hagyományosan meg-megjutalmazza.
Mivel a kortárs címke alapvetően
az új generációkhoz kötődik (némely vén kakukk persze itt is szívesen jár gazdátlannak
látszó fészekre), a kortársi címkével összefogható buzgalomra igen jellemző a mutatkozási
virulencia, a kölcsönösen támogató özönlés, az új iránt tétova hitelezők fáradhatatlan
felkutatása. Pettendi-Szabó Péter ezt némi csúsztatással úgy értelmezte (Urbán
Ádám kiállítását megnyitó beszédében, a Mai Manóban), hogy több a tapasztalatuk
a fiataloknak a megmutatkozásban.
Szerintünk ez nem kortárs, hanem kortes
beszéd. Azt kell mondanunk: az idősebb generációk felhalmozódott tapasztalata
valószínűleg semmivel sem kevesebb, még ha szegényesebb lehetőségek közt formálódott
is, csak hát idővel érvényét vesztette, és a biológiai folyamatok természetéből
következően elfogytak a permanens szervezkedésre és özönlésre fordítható
energiák is. Ám ez a mindenkori fiatal generációkkal sem lesz majd másképp!
Óvnánk mégis minden kívülállót -
kívülre taszítottat és rekedtet - a sommás ítélkezéstől.
A sima kortárs fotográfusból is
előbújhat idővel a habitusa mélyén lappangó tehetség, melyet az érvényesülési
tülekedés kezdetén esetleg ajánlatos volt magában elfojtani. Beérhet a művészeti
tettekre alkalmas habitus, bár ez nem garantálható. A vizuálisan illusztrált, vagy
ha tetszik, címkézett társadalomkritikai szerepvállalás a hagyományos értékek
hitelének megingása miatt (világháborúk, recessziók, történelmi rálátás és
egyéb Fukujamisztikumok) jogosnak tűnik, és alighanem hosszabb távon divatban
marad, ahhoz kellő ideig minden esetre, hogy az új generációk felrajzolhassák,
na, esetleg csak összedobhassák a jövő új, média erőfölénnyel érvényre emelhető
arculatát.
Hogy a művészetre születettek
mindazt hogyan fogják túlélni, nem tudható, de nem zárható ki az sem, hogy visszakerül
még hozzájuk az őket illető címke valamikor, amikor majd az új korok új társai
ráébrednek, hogy idővel, bizony, a szellemtelenség legvédettebb kertjeit is
felveri a gaz.
Kedves Druszám!
VálaszTörlésRemek volt ez a háromrészes eszmefuttatás. Engedelmeddel a MAOE Fm Tagozatának Facebook oldalán is megosztanám egyben a három rész. Persze nem egybe kopírozva, hanem a három linket :)
Köszönöm, Kedves János! Már csak egy nap, és célegyenesben a kampányunk :-)
VálaszTörlésVélhetőleg sikeres kampányunk :)
VálaszTörlés