Hanyagoltuk sokáig a témát, pedig a fotópályázatok mind több szót érdemelnek.
A gyakorlatias ész furcsa kihívás
előtt találja magát, ha a verbális gátlástalanság meg a szavak eredendő
értelmének kiforgatása okán belemerül holmi etimologizálásba, mert ugyan már,
kinek kell az!?
Pálya.
Sípálya, vasúti pálya. Pályamunkás.
Életpálya.
Pályán vagyunk. Na, mi a pálya?
A pálya szélén. Elpályázok innen.
Kétségtelenül tágra nyitott
értelmezési terep.
Pályázat.
Ez utóbbinak valamiféle elfajzott
rokonaként mutatkozik újabban a fotópályázat (nem mintha az irodalmiak zöme nem
efféle volna.)
Pályázz, vagyis kattintgass, mutatkozz! Nyüzsögj nekünk!
Emberhangyák! Hordjátok össze
nekünk, amire szükségünk van! Virágok, állatok, épületek, hungarikumok, képi
szimbólumok, érdekes helyszínek, hangulatok.
Legfőbbként került a pályáztatók
látóterébe mostanában, mint virtuális gyűjteni való, a puszta like.
A kreatív eszközök tömegcikké
válása okán sokmilliárd amatőr és dilettáns várja ugrásra készen, hogy
szerepelhessen. Mostanában olyan árat kell fizetni ezért, ami virtuális, és
éppen ezért van is nekünk dögivel, a lájk, a tetszéskattintás, ami a kiíró
oldalán tömegességében hat, a keresettség, ismertség, marketing ígéretesség
indikátorául szolgál.
A tömegeket beindító koncepció
gyakorta ügyetlen tákolmány.
Itt van mostanában épp a Tamron fotópályázata,
minek nyakatekert tematikai magvát nyomban az első szélnek kiáltás után
módosítani kellett, mert számtalan félreértésnek engedett utat, és mert azt a
látszatot kelthette volna, hogy a fotózás formaesztétikájához esetleg valamennyit
konyítani kéne.
A korrekció után körülbelül így
parodizálhatnánk a megmaradt lényeget: montírozzatok össze, amit akartok, csak lett
légyen szükséges objektív is hozzá, de már szinte ez se fontos, csak
nyomuljatok körénk, hemzsegjetek, lájkoljatok!
A koncepcionális kötöttség igazából
nyűg, ha az kell a kiírónak, hogy nyüzsgés legyen termékei körül. Márpedig az
kell.
A pályázat kiírók legtöbbször
megengedik, hogy ezekben a lájkos nyüzsgedelmekben profi fotósok is részt vehessenek.
Micsoda megtiszteltetés!
Agyalunk, hogy pályamunkánk egyben
a szakmai tudás diadala is legyen, a győztes meg majd haveri lájkhalmazok
számszerűségeinek csúcsáról röhög ránk diadallal. Tök mindegy, milyen a fotója.
Akinek a legtöbb megmozdítható ismerőse, helyesebben lájkosa (régebben csókosa)
van, az nyer.
Na jó, néha akadnak kivételek.
Mi az olvasata a lájkos pályáztatásnak?
Ne kiválni akarj, hanem tartozz a
tömeghez, minél szorosabban! Vegyülj el, még mielőtt kiváltál volna! Hallasd egereddel az
elvegyülés legpopulárisabb hangját: like! Akkor automatikusan jár neked a látszat, mintha
kiváltál volna.
A kollektív lét fogyasztói
arculatának szereplői mind cinikusabb fintorral tekintenek a kultúra értelmére. A
kreativitásnak - benne a művészetnek - eredendő értelméről meg már hallani sem
akarnak.
József Attila? Csak dumált, hogy
elvegyült aztán meg kivált volna.
Nem is volt még internet, és nem is volt fényképezőgépe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése