Elmentünk szellemileg felavatni a
szobrot, a mex emlékművet. (Budapest, V. Szabadság tér)
Elménket borotva élén járattuk. Nem
szimplifikálunk, de olvasni képes lesz bennünket minden művészet szerető, aki
ideológiai és egyéb ebeit féken tudja tartani.
Elég volt odapillantani: a
megszállási emlékmű klasszikus szobrászati eleme korszerűtlen és demagóg,
miként a hatalmi szándék maga is, ami helyét kierőszakolta. Mi ezt tekintjük
főhibának.
Egészében mintha szószátyár karikatúra lenne, egyetlen keretbe zsúfolt
képregény. Az emlékmű által sugallt „gondolat” semmiképp sem művészeti
természetű. Az anatómiai megformálás pedig itt-ott anakronisztikusan
túlcizellált (leszámítva a karikaturisztikus felhangokat,) az ábrázolási
hevület egyszerre mondható histórikusan posztromantikusnak és szájbarágónak. Harsogó szónoklat.
Vazallusi tett.
Ezt persze megszokhattuk már,
mióta világi a világ. Mióta erősszak-erőt, törvényt, jogot gründol és örökít az
ember a hatalmi ideológia ernyője alatt, s felsőbb érdekek nevében elveszejteni
kész a másként gondolkodókat, azóta egyre védtelenebb, egyre mihasznábban él a
küldetése határait tisztán látó és védelmező művész.
Az itt szerephez juttatott művészt
illetően mondhatjuk, kormányzatunk jól választott, illetve, mondhatjuk, hogy a
művészet már megint ott hever - Még hozzá önszántából - az ideológia oltárán, ahol szokott. Sajnálattal
mondjuk: ezek a fordulatok elkerülhetetlenek. A bronzba öntődés vágyát igen sokba
kerül csillapítani.
A műért való alkotói felelősség
tekintetében értetlenkedve is közelíthetnénk, hiszen ma is lehetne aszkéta a
művész, passzív rezisztens,vagy ma is lehetne dalolva lángsírba menni, ha welszi bárd az ember, de
már ki az?
Mégis, térjünk vissza kritikai
szempontunkhoz!
A művész maga tudhat, ám a
művészet nem tudhat a politikáról, mert ez utóbbi a társadalmi és hatalmi berendezkedés
felszíni sémája, semmi köze nem lehet a valóság ráción túli szféráihoz. Az
ellentét itt antagonisztikus, ám a körmönfont teóriák könnyen csalják történeti
labirintusukba a művészféle embert.
Kevés művész látja világosan -
legkevésbé talán, akik most az állami fennhatóságú Akadémia zászlója alá
beengedtettek - hogy ha erőszakot vesznek is rajta, a művészet civil intézmény
marad, mert a művészi tett, mint atavisztikus emberi indíttatás, a ráción túli
valóság megtapintása. Amit így, eredendő elhivatottsággal mond a művész, az el
nem tévelyedik, ám a politika és az államhatalom szótárával csak torzítva
értelmezhető.
Nem vonnánk kétségbe, hogy a
Szabadság téren felvonultatott szobrász tehetséggel született (sőt, ez látható is!), ám a tehetségek szocializálódásuk
során, ideológiai meggyőződések istrángjaiba keveredve gyakran elkótyavetyélik
a művészi megformálás iránti tehetség obulusát.
Az emlékmű körüli helyzet persze nem
parnasszusi magasságokban történőkről referál. A múlt, amibe a kormányzat most
holmi tények címén belekotor, már megváltoztathatatlan. Ezért azt, ami a
szobrot kezdettől körülveszi, Schiffer Andrással szólva úgy hívnánk, hisztéria.
Másrészt negatívumnak emlékművet állítani, furcsa ízléstelenség. Ha mi kormány
volnánk, okosabbak lennénk.
Olvassuk a fán kedves ismerősünk,
SI-LA-GI szobor elleni tiltakozásnak szánt gondolat-kompozícióját, melyet
Arisztotelész észjárására alapoz: „…a művészet, illetve minden etikus
magatartás alapja az IGAZSÁG, JÓSÁG, SZÉPSÉG hármasa.”
Nos, ma már az efféle
bölcselkedés sem több mint demagógia, a lényeglátás kútjában az eltelt pár ezer
év során ennél már mélyebbre ástunk. Tudhatjuk, ha akarjuk, hogy ezek a szavak - igazság,
jóság, szépség - tudatilag vetített minőségek fogalomnevei, mely
fogalmakat az ember eredendő voltától motiváltan, de még inkább szocializáltsága
és mindenkori érdekeinek korlátai között, mindenkori magának definiál, már ha
van hozzá hatalma.
Okosabb lenne, ha mi, ártóknak és
ártatlanoknak utódai inkább egy élhető, közös jövőn munkálkodnánk, ahol esetleg
lesznek majd szobrok is, amik természetesen a művészetről szólnak.
Sajnos, igazatok van...
VálaszTörlés