Minden
fotóábrázolat mögött van egy háttérvilág, egyfajta felbontás-hiányos vizuális
kosz, ami a látható dolgok végtelen finom szövetének referenciái helyett dereng
elő a tárgyi elemek körvonalai, a rajzolat mögül, amikor a kópiához túl bátran
közelítünk. Valami látható ez, ami azonban képileg és gondolatilag sem nem
valami, sem nem semmi.
Nem
így a grafikánál vagy a festménynél, ahol a képépítő matéria, a tus, a grafit,
a festék, midőn elfogy annak részleteiben a rábízott üzenet, végtelen
részletességgel mond még sajátmagáról materiális igazságokat.
Érdekesen
köztes helyzet áll elő az elektrogafikánál, ami minden látványfoszlányt képes
kódolt vizuális elemekre konvertálni, és ahol így, amennyiben ez a konverzió
szoftveresen lejátszódott csakugyan, legbelül nincs más, csak tónusértékkel és
körvonallal bíró kódelemek, azután semmi, csak a puszta bizonyosság, hogy absztrakt
a gondolat, hogy ennél többre nem gondolt az alkotó, vagyis, hogy az alkotó
uralja a képét.
A
rossz elektrogafikánál, amiből persze tengernyi sok van, ott marad a
kiindulásul szolgáló fényinformációból felbontásbeli gyarlóságok okán
keletkezett vizuális kosz, a sem valami sem semmi, ami sem mesterségileg, sem
gondolatilag nem volt birtokba vehető, de amit eliminálni sem sikerült.
Egyesek
úgy veszik fel a harcot a felbontásbeli gyarlóság fenyegetésével, hogy kiváló
felbontásra képes technikával nyomulnak további részletek felé, olyan
mélységig, ahová természetes élethelyzetekben a néző már nem képes odanyomulni,
ahol már nem történhet meg a végesség leleplezése.
Ám
míg manapság efféle teljesítményeken csodálkozunk, miközben bámulva állunk a
felbontással hivalkodó, több négyzetméteres fotókópiák előtt, néha felfigyelünk
tán arra, hogy némán hallgatnak esztétikai érzékeink, hogy nincs a képnek sem
lelkivilága, sem formai különössége, nem sugárzik belőle felfedezés értékű
gondolat sem. Első pillantásra persze ezek az először látott felbontás-bravúrok
mindig lenyűgöznek bennünket, de aztán jön a második pillantás meg a többi. Mi
lesz ezekkel a fotókkal, ezekkel a kolosszális képlepedőkkel, mondjuk, száz,
talán csak ötven vagy akár csak öt év múlva? Egyáltalán, egészben élik-e túl a
kiállításbontás viszontagságait?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése