Már egy ideje igyekszem úgy írni, hogy a legegyszerűbbek is
értsék, sőt, bosszúból egyenesen úgy írni, hogy még azok is értsék, akik
egyenesen büszkék arra, ha nem értenek valamit.
Most azonban szerda van, még hozzá a legközönségesebb szerda,
ezért megpróbálok pusztán egyszeri kiruccanásként olyasvalamit írni,
engedelmetekkel, amit első olvasásra talán csak én fogok érteni, mert se füle
se farka. Ám okom van bizakodni, hogy írásomba értelmet lehel majd egy olvasó,
hiszen a leghülyébb írás is ezért van, sőt, az van csak igazán ezért! Másrészt
elég hosszú még az évszázad, hogy a véletlenszerű fejlődés akárhány
nekifutással kedvezően módosítsa az általam itt felhasznált szavak értelmét..:-))
És miről írok? Hát persze, a fotografálásról!
A fotó (ami ma zömében elektrografikai
kép) agynak szemmel és fényképezőgéppel, valamint ím már a beavatkozásnak
további eszközeivel (lásd számítógép!) kötött kompromisszuma.
Kezdetben a látás volt az agynak a
szemmel kötött kompromisszuma. Tisztább meglehet igen, de boldogítóbb az sem volt,
mint bármi lehetőség, ami később jött, mert az ember nem annyira magának kíván
látni, mint inkább a látottak értelmét kiforgatva másoknak akar hazudni.
A nemes hazugságokkal terhes képzőművészeti
múlt fejleményeit most átugrom.
Jó százhetven évvel ezelőtt
kezdődött az a korszak, amikor a képzőművészeti eszközök után beintegrálódott
az agy fent említett kompromisszumának feltételrendszerébe a fényképezőgép,
mint a nyilvánvalóság egyféle garanciáját nyújtó eszköz. A fényképezőgép új
módon erősítette az agyat a maga elvont műveleteiben, mondhatjuk úgy is: képzelődéseiben
vagy akár: nosztalgikus képzelődéseiben. Ehhez társultak aztán a korszerű
fényképezőgépek bravúros lehetőségei az időbeli leképzés manipulálása terén.
A fenti kompromisszum szó
tartalma egyébként szapienszi esetünkben leegyszerűsítve annyit tesz, hogy az
ember nem akármit, hanem csak olyasmit gondol, ami az eszközök által vizuálisan
megjeleníthető.
De mit is akarok mondani?
A gondolkodásnak a külső
feltételrendszerhez való viszonya az elme korlátai és a jellem gyarlóságai
folytán elég könnyen összezagyválható, és ilyenkor az ábrázolás üzenete könnyen
követhetetlenné lesz, nulla értékűvé silányul. Hogy lehet ezt megúszni?
Ráadásul van ennél még rosszabb
is, olyan helyzet, amikor az ember fényképezőgépével rácsimpaszkodik valaki más
elméjének megnyilvánulásaira (lásd például tánc fotó meg ilyenek.) Jó esetben
ráébred az ürge a maga alantas szerepére, és pillanatfázisok elkapkodása
helyett megpróbál gondolatilag kitörni, megpróbálja figyelembe venni és formai
leleményekbe konvertálni a fényképezőgép szerepéből adódó új viszonylatot. Ez
azonban csupán a történés síkján és a nézőpont választásban érvényes. Az eleve adott esztétikai felszereltség (kosztümök, koloritás stb.) vagy a világítás
terén, például, különösen annak jellegét illetően (ami pedig a fotográfikusan
épített képnek igen fontos összetevője) nincs a fotósnak sok lehetősége.
Ilyenkor, a saját gondolkodás
bevetésekor a kompromisszum-kényszer még hatalmasabbra növekedik, miközben meg nyomában
maradni annak a gondolatnak, aminek külsőségein csimpaszkodunk - sőt, mi több,
túltenni azon! - a másneműség okán csak akkor sikerülhet, ha az a fotografáló
ember az ő elméjében, képzelgő ösztönében szuverén valaki, s új szellemi
síneket fektetve elébe képes vágni annak, ami történik. Ha ez nem sikerül, mert
a hozzá való tehetség nem adatott meg, az eredetit-gondolás vágya a történések
farkán tipor, vagy ha tetszik, saját farkába harap: a kifejezés nemtelen
lesz, utólagos magyarázkodásokra apellál, a befogadó részéről meg értetlenségbe
torkollik (ezt most miért kellett lefényképezni?)
A mások értékeire
csimpaszkodóknak két dolog tetszik nagyon. Olyasmi, ami történés, tehát telis-tele
van egyedi pillanattal, ami aztán levadászható, illetve, amikor a más által
alkotott, esztétikailag megformált -ab ovo értékreferenciákkal bíró - objektum
bonyolult kontextusba van környezetével (Lenin szobor egy ódon tér közepén :-)
és így puszta nézőszögi beavatkozással, saját hozzáadott értékként
asszociációkat lehet kiváltani.
Portrét fotózni, ha a
csimpaszkodás reményével is, már motiváltabb fotográfiai kaland, ám
pszichológiai érzék nélkül ez sem ígéretes, mert a hidegen hagyott portréalany elkezdi
a kirakati hazugságokat – például arra koncentrál, hogy ő szép, vagy egyéb hiú
blődségeket sugároz magáról, vagy – felhagyva a maga történésével – leginkább unottan
várakozik, hogy most akkor mi lesz. Várni pedig valamire emez oldalon is, hogy
a modell elevenségének süppedése talán visszájára fordul – Szipál Mártonnal
vallhatjuk – mindennél nagyobb ostobaság, mert nem fog történni semmi. A
várakozásba süppedt alany lelki történését működésbe hozni, ez ugyancsak
rátermettséget követel, ami nem attól adatik, hogy portrézásba fogtunk vagy
drága volt a gépünk.
Pusztán építészeti fotót, épületek
lényegéről referáló képet még ennél is kevésbé igyekszik kattintani az
alkotásvágytól hajtott csimpaszkodó, azért, mert az épületnek aztán végképp nincs
egyedi pillanata. Nincs mit levadászni, nincs kattintás-bravúr. Az épület egyik
pillanata (leszámítva a háborúkat) épp olyan, mint a másik. Vizuálisan nem
történik, nem fejlődik semmi.
Ha mi nem olyanok, nem olcsó
vadászgatók vagyunk, s komolyan vesszük a kihívást, ami elé elménket az
uniformizált eszközrendszer állítja, vagyis csakis sajátmagunkba vagyunk hajlandók csimpaszkodni, akkor legígéretesebb egy kettétört téglát
vagy elrozsdásodott drótgubancot, esetleg árok fenekét stb. nézni - tehát
valami esztétikai formátlanságot - míg eszünkbe nem jut róla valami, ami
megformálásra érdemes, és garantáltan a mi kreatív képességeinkről fog
referálni. Innen persze a jel-jelentés láncolatán át eljutni a jelentőségig,
igen nehéz dolog. Ezért még a legjobbak is menekülnek innen.
Lehet, persze, ígéretek nélkül is
éldegélni, örülni, hogy luk van gépünk hátulján, amin a fény, nem egészen úgy, ahogy
amott bement, kijön.
Lehet aztán újabban fotóval más irányú
kommunikációs célokat is szolgálni, például egy falra akasztott blőd kattintásunk, vizuális akármink
jogán olyan társaságokba keveredni, ahol aztán tudunk majd ismerkedni, akármiféle
szociális vagy szakmai háttérkörülményekről vagy egyéb szamárságokról sznobos
fontoskodással fecsegni, aminek persze a fotográfusi egyéniség érlelődéséhez semmi de
semmi köze.
Nem sok lehetőséget hagytál arra, mit is, hogy is érdemes fényképezni, netán hogyan álljunk a fotográfiához, de mélységesen igazad van :)
VálaszTörlésAh, átkozott mélységek!!!! :-)))
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésNem is tudom. Vagy téged nem kéne olvasnom, vagy fényképeznem nem kellene. Ugyanis ha olvaslak elmegy a kedvem a fényképezéstől, viszont ha nem fényképezek, minek olvassalak. És milyen ember az akinek még egy hobbija sincs. :)
VálaszTörlésKedves Feri! Fájdalomérzeted jogos. Viszont a fájdalom legyőzése teszi kommandóképessé a férfi embert :-)))
VálaszTörlésÍgy, hát minden marad a régiben. Én olvaslak, hogy legyen aki egyetértésileg visszaigazol engem, és néha csinálok egy-egy kevésbé unalmas képet, Te pedig sűrűn mutatod a foga valódi fehérjét a műkedvelő rétegnek.:)
VálaszTörlés