Maradt az egyetlen lehetőség, hogy sajátmaga legyen.
Első gépét 16 éves kora körül kapta, lelkesen végigfényképezett vele egy
tekercs filmet, de nem volt türelme kivárni, hogy az a laborba kerüljön és
onnan meg majd vissza, ezért nyomban kinyitotta a gépet és megnézte, mi van a
filmen.
Mélységesen megvetettem a bajai fényképész szövetkezetben a szarkalábak
kiretusálását a nénik szeme alól. Azóta sajtófotográfusként sokkal több
szarkalábat kiretusáltam.
Nem rég újrafotózta Újpalotát: Sorozata az azóta bezárt Kolta Galériában
volt látható tavaly szeptemberben. Ditzendy Attila újságíró beszélgetett vele a
megnyitón. Ebből idézünk.
- Bajáról kerültem az MTI-be gyakornoknak, senkit nem ismertem.
Illendően viselkedtem, öltöztem, de a nagy öregek nem foglalkoztak sokat
velünk, ki voltunk csapva a mezőre. Azt mondták, találj ki valamit, csináld
meg, írj hozzá szöveget.
Én inkább olyan szemlélődő fotográfus vagyok. Sosem voltam jó riporter
alkat, nem tudtam igazán jól tülekedni, igazán jól helyezkedni sem. Ezt ott
észrevették és beosztottak egy olyan rovatba, ahol nem eseményeket kellett
fényképezni, hanem nagyobb lélegzetű fotós munkákat. Hülye nevén úgy hívták,
hogy archiv rovat. Amit ott fotóztál,
olyan dolog volt, amit csak úgy eltesznek, és aztán lehet, hogy soha többé nem
látja senki.
Ezeket a képeket úgy kezelték, mint a kukorica
konzervet. Fölbontod, odaborítod a tányérra, és akkor lehet kínálni, de nekem
ahhoz már semmi közöm nem volt.
Volt egy táskás ember, Czimbal Gyulának hívták, berakta a borítékokat az
aktatáskába, a borítékra rá volt írva a szöveg, végigjárta az újságokat
valamilyen sorrend szerint, és a szerkesztő urak választottak képet, és akkor
az csak az ő lapjukban jelent meg.
Emtéisként el kellett végeznem az újságíró iskolát. Akkor ez felsőfokú
képesítést jelentett a hozzá kapcsolt foximaxi egyetemekkel és egyebekkel. Ma
ezeket a diplomáimat nem hiszem, hogy bárki komolyan venné. Nem is szoktam
lobogtatni. Amit ott megtanultam, az nekem jó, az meg, hogy miről van papírom,
tök mindegy.
Elég hamar elmenekültem az MTI-ből, kezdett zavarni, hogy soha semmilyen körülmények között nem tudtam, hol fog a képem megjelenni, milyen kontextusban. Elszakadt tőlem, amit csináltam.
A Magyar Ifjúságnál kaptam egy kisfilmes fényképezőgépet, különféle
objektíveket, oda mentem, ahova akartam, fényképeztem, amit akartam, ha nem
sértettem a KISz érdekeit.
- Nem voltak szerkesztők?
- Voltak, de a fotográfiát ilyen szempontból nem vették komolyan. A megírt
cikkeket megnézték az utolsó szóig, ha valami félreérthető vagy butaság volt benne,
akkor azt kihúzatták. A legtöbb szerkesztő nem tudott fényképül. A képi nyelvet
nem értették, nem is törődtek vele. Ezért talán fotóban sokszor könnyebben át
lehetett nyomni olyan dolgokat, amit írásban nem lehetett volna.
-Ekkor kezdődtek a fotómontázsos képeid.
- Mindig csináltam montázsszerűségeket, már Baján is, de hagyományos technikával.
Összeraktam. Aki két diapozitívot egybefogott már, az tudja, hogy abból valami
harmadik furcsaság jöhet létre. Összeexponáltam képeket, több képet nagyítottam
egy papírra, meg ilyeneket. A számítógép jóval később jött...
- Trükköket alkalmaztál tehát…
- Akár úgy, hogy állt a film a gépben, és akkor én több témát exponáltam
ugyanarra képkockára, vagy ki volt nyitva a zár, és akkor több vakuvillanással
exponáltam ugyanarra a negatívra. Ezek digitális technikával sokkal
egyszerűbben megoldhatók lettek, de nekem ez már nem volt újdonság, nem éreztem
új minőségnek. Csak annyit tapasztaltam, hogy könnyedén meg tudom csinálni azt
a trükköt, mivel azelőtt napokig kellett kínlódnom.
Aktot csináltál?
Próbálkoztam vele, de nem lettek belőle
fényképek.
Az újpalotai sorozatomat újságíró iskolai vizsgamunkaként kezdtem, Féner Tamás biztatására, és aztán belefeledkeztem. Mászkáltam az utcán, és ha láttam egy bútorszállító kocsit, odamentem, segítettem, beszélgettem. Az emberek mások voltak, én is más voltam. Az ilyesfajta fényképezésnél nem az a fontos, hogy tudja az ember, melyik pillanatban kell megnyomni a gombot, milyen rekeszállással és milyen expozíciós idővel, hanem - UrbánTamástól loptam ezt a mondatot - az a döntő momentum, hogy tudjam, mikor szabad elővenni a fényképezőgépet. Tehát, hogy mikor kerülök olyan szituációba, hogy egyáltalán nem bántok másokat, és fényképezhetek is, és tán még igaz is lesz az a fotó.
A lemezjátszós képem? Nagyon komoly technikai háttér van mögötte. A
plafonban volt egy kampó, amire a csillárt kell akasztani. A konyhában volt egy
hokedli, amire fölálltam, fölakasztottam a csillár helyére a fényképezőgépet,
fölhúztam az önkioldót, kimentem a szobából, és a gép exponált. Ennyire ravasz
megoldások vannak.
- Műfajilag szociófotókat készítesz?
- ...szerettem volna, ha megkérdezed, hogy ezzel a szociofotó dologgal hogy
állunk
- megkérdeztem, nem?
- de már bánom egy kicsikét, mert rájöttem, hogy nem tudom pontosan megfogalmazni, mi az, egyébként az interneten sem
tudják. Egy-két tanulmány van ezzel kapcsolatban, na, mindegy, én azt gondolom,
hogy az a dolog lejáratódott, sokféleképpen félreértelmezve használták. Ma Magyarországon nem nagyon lehet szociofotót
csinálni. Fontos társadalmi jelenségeknek a bemutatására kéne hogy szolgáljon,
de szerintem ma a társadalmilag fontos fotótémák el vannak zárva a fotográfusok
elől.
A mélyszegénységet baromi könnyű fényképezni, adok ötszáz forintot az utca emberének, és akkor megkérdezi, hogy hova hányjon, ide vagy oda, milyen színűt szeretnék, ez tehát nem kunszt.
- Újra Újpalota. Miért jött az, hogy harminc év után ugyanazt a témát
kerested?
- Őszintén szólva ezt nem tudom. Talán nem tudtam aludni vagy ... egy nyuggernek
bármi eszébe juthat,... Most már egy ideje nem dolgozom a sajtóban, muszáj
kitalálnom magamnak valami munkát, mert különben hülyeségeket csinálok.
Újpalota nekem régi mániám, máig megtartottam azt a könyvmakettet, ami a
régi képekből készült, előszedtem, időnként nézegettem, és gondoltam, meg kéne
próbálkozni, milyen most. Nem nagyon jól, pontosabban nagyon rosszul indult. Volt
egy nevem, és utca házszámom, emelettel, ajtóval, egy emberről, aki akkor
költözött be, amikor én először fényképeztem. Gondoltam odamegyek. Az embert
nem találtam, viszont engem egy részeg garázda megtalált, jött lefelé a pasi a
lépcsőházban, egyik kezében tűsarkú cipő, nem tudom, hogyan, de belém akadt a
sarka, és akkor kérdezte, mit keresek én itt, kitépte a kezemből a képeket,
megköpködte, eldobta, megtaposta,
- Férfi, de lényegtelen. A koncepcióm az volt, hogy leülök a padra, elszívok egy cigit, és várom, hogy mi történik. Ennek az embernek szintén az volt a koncepciója, hogy várja, hogy mi történik. És történetesen egymás mellett ültünk. Na, és nálam volt a fényképezőgép.
Nem fényképezek szalagátvágásokat, szoboravatásokat, kézfogásokat, semmilyen értelemben. Ezeket a fontosnak mondott pillanatokat nem keresem, inkább kerülöm, avval a hátsó gondolattal, hogy talán így közelebb kerülök valami általánosabb emberihez.
- Igen, mindig zavart, hogy a valóság olyan, amilyen, hogy a Nap onnan süt, ahonnan ő akar, és nem onnan, ahonnan én szeretném, Ezért jobban szeretek félhomályban, este lámpafénynél... sötét helyeken szeretek fényképezni.
- Akkor a digitális technika neked isten áldása, lássuk be.
...szóval így indult Újpalota
újrafényképezése.
- Volt egy koncepciód, mondjuk, hogy akiket régen is fotóztál...?
- Vigyázni kell ezekkel a koncepciókkal... Előfordult már párszor velem, hogy
volt egy koncepcióm valami fényképezésre, és akkor azt megcsináltam, megnéztem,
és láttam, hogy - bocsánat - szar. Jó, ha van az embernek egy terve, valami
fonal, ami mentén elindul, de ezekhez nem szabad ragaszkodni, mert épp az
elágazások tudnak a legizgalmasabbak lenni.
- Egyik képeden ott ül a padon a nő. Volt a fejedben valami koncepció?
- Férfi, de lényegtelen. A koncepcióm az volt, hogy leülök a padra, elszívok egy cigit, és várom, hogy mi történik. Ennek az embernek szintén az volt a koncepciója, hogy várja, hogy mi történik. És történetesen egymás mellett ültünk. Na, és nálam volt a fényképezőgép.
- Közben volt egy radikális technikai változás is ...
- Ez most a digi, de én nem érzem olyan radikális változásnak, Nagyon sokan
ezt valamiféle forradalomnak képzelik, hogy most eljött a digitális korszak,
hogy a fotográfia alapvetően megváltozott. Nem igaz.
- Furcsa ez a kép, éjszaka vagy nappal van itt?
- Ha már szóba került, elmondom, hogy átalakított fényképezőgéppel is
dolgozom, ami látja az infrasugárzásnak egy részét is. Ettől van, hogy a
növényzet, ami jobban visszaveri az infra sugarakat, világosabbnak tűnik,
majdnem fehér, az ég pedig nem. A felhők vakító fehérek lesznek. Az emberi arc
tónusai nem nagyon változnak meg, csak az ereket mutatja sötétnek. Szeretem,
azért, mert segít picikét elrugaszkodni ettől a valóság nevű izétől.
A valóság, mint olyan engem baromira zavar a fényképezésben, de hát ez
ellen nem tudok mit csinálni.
Nem fényképezek szalagátvágásokat, szoboravatásokat, kézfogásokat, semmilyen értelemben. Ezeket a fontosnak mondott pillanatokat nem keresem, inkább kerülöm, avval a hátsó gondolattal, hogy talán így közelebb kerülök valami általánosabb emberihez.
- Igen, mindig zavart, hogy a valóság olyan, amilyen, hogy a Nap onnan süt, ahonnan ő akar, és nem onnan, ahonnan én szeretném, Ezért jobban szeretek félhomályban, este lámpafénynél... sötét helyeken szeretek fényképezni.
- Akkor a digitális technika neked isten áldása, lássuk be.
- Annyiból nem Isten áldása, hogy meglehetősen megterheli a családi
költségvetést.
Boldog vagyok, hogy gyerekkorunk óta ismerhetlek (nem mondom meg, hány éve...), hogy láthattam az első fotóidat - még otthon, a közös iskolánkban. És ideírom, mert büszke vagyok rá - az iskola meg Rád: III. Béla Gimnázium, Baja.
VálaszTörlés